Genji: Dawn of the Samurai / Arvostelut / pelaaja.fi

Genji: Dawn of the Samurai

20.04.2006 // Kirjoittanut: Miika Huttunen
5

Feodaaliajan Japanissa tapahtuu kummia. Keinoja kaihtamaton Heishi-klaani kerää valtaa ja voimaa mystisten Amaghane-kivien avulla. Taikakivet antavat kantajalleen Kamuin voiman, joka tekee yhdestä miehestä kokonaisen armeijan veroisen taistelijan. Vain nuori samurai Yoshitsune ja jättimäinen soturimunkki Benkei uskaltavat käydä Heishi-klaanin taikasotureita vastaan pelastaakseen maan sorron ikeestä.

Genji on äärimmäisen toimintapainotteinen peli. Vaikka pieneltä kartalta voi valita rajoitetusti seuraavan päämäärän ja pelialueita voi tutkia melko vapaasti, ei pelissä ole juuri muuta tekemistä kuin taisteleminen. Vastaan tulevat pulmat ovat lähinnä oikean avaimen etsimistä tiettyyn oveen.

Taisteleminenkaan ei ole kovin monimutkaista, mikä tekee Genjistä hyvin helpon pelata. Vastustajien niputtamiseen tarvitaan vain kahta hyökkäysnappia, eikä mitään yhdistelmälyöntejä ole. Pientä vaihtelua tappeluihin tuo pelattava hahmo. Yoshitsune on nuori ja notkea ja loikkii sekä hyppii vihollisten ympärillä, kun taas järkälemäinen Benkei on hidas, mutta jakelee suurilla aseillaan mahtavia iskuja. Muuten taistelijan valinnalla ei ole niin väliä, joskin joskus eteen tulee paikkoja, jonne pääsee vain tietyllä hahmolla.

Kessen toisensa perään

Genjin taistelut eivät kuitenkaan käy pitkäveteisiksi, mistä kuuluu iso kiitos pelin upealle ulkoasulle ja näyttävälle hahmoanimaatiolle. Paras koukku on kuitenkin taisteluissa käytettävä Kamui-voima. Yoshitsune ja Benkei voivat Kamuin avulla terästää aistejaan yli-inhimilliselle tasolle, joka hidastaa aikaa. Kamui-hidastuksessa riviviholliset voi kellistää yhdellä oikein ajoitetulla napin painalluksella, ja Kamui-iskut voi myös ketjuttaa upeaksi, kuolettavaksi tanssiksi. Ajoitus on sen verran tarkkaa puuhaa, että sattumalta iskusarjaa ei saa suoritettua – taitoakin tarvitaan.

Pelissä taistellaan paljon, mutta koska toiminta on vauhdikasta ja näyttävää, sitä jaksaa tahkota taistelusta toiseen. Lisäksi mukana on kevyttä hahmonkehitystä kokemuksen ja taikakivien muodossa sekä parempien aseiden ja panssareiden keräämistä. Jos jaksaa nähdä vähän vaivaa ja etsiä tiettyjä ainesosia, pelissä voi myös teettää erikoisaseita ja -panssareita.

Yksityiskohtaista ja kautta linjan upeaa ulkoasua täydentää tunnelmallinen musiikki, joka parhaiten rakentaa peliin sankarillisen eepoksen tuntua. Itse tarina ei taas oikein tunnu lunastavan odotuksia alun jälkeen, vaan jää hieman etäisen tuntuiseksi. Toisaalta pelissä ei myöskään joudu kärsimään pitkistä ja jaarittelevista välianimaatioista.

Genjin tekijä Yoshiko Okamoto on omien sanojensa mukaan halunnut tehdä kevyen, helpon ja näyttävän toimintapelin, jollainen se onkin niin hyvässä kuin pahassa. Pelin kyllä pelaa mielellään läpi, taisteleminen viihdyttää ja varsinkin useat pomotaistelut ovat mieleenpainuvia. Silti miettisin itsekin kahdesti, kannattaako parin illan ilosta maksaa täyden pelin hintaa.

Yoshiki Okamoto ? Mies Street Fighter 2:n takana

Yoshiki Okamoto on yksi tunnetuimmista pelialan nimistä. Judossa mustan vyön itselleen hankkinut, suurena persoonana tunnettu Okamoto työskenteli Capcomilla yli 20 vuotta. Sinä aikana hän tuotti muun muassa Street Fighter 2- ja Onimusha-sarjoja. Muutama vuosi sitten Okamoto lähti Capcomilta – liike, joka aiheutti aaltoja Japanissa, jossa työntekijät harvemmin lähtevät perustamaan omia yrityksiään.

-Pidin Capcomilla työskentelemisestä, mutta kyllästyin jatkuviin jatko-osiin ja byrokratiaan. Luovuudelle ei ollut paljoa tilaa. Siksi päätin lähteä ja perustaa Game Republicin. Haluan tehdä erilaisia pelejä, joita en voinut saada läpi Capcomilla. Toisaalta nyt minulla ei ole paljoakaan rahaa pelien tekemiseen, Okamoto kertoo nauraen Pelaajalle.

Näistä puheista huolimatta Game Republicin ensimmäinen peli Genji muistuttaa kovasti Okamoton Capcomilla tuottamaa Onimushaa. Ja Genji 2 on jo kehityksessä PlayStation 3:lle.

-Tarkoitukseni on tehdä helpompia ja lyhyempiä pelejä, joihin ei tarvitse uhrata niin paljon aikaa. Joillekin tämä on ollut pettymys – he odottavat minulta Capcomin kaltaisia hardcore-pelejä, mutten enää halua tehdä sellaisia. Genji on puolestaan monesta osasta koostuva tarina, joka kerrotaan useamman pelin kautta, Okamoto kertoo.

Game Republicin seuraava peli on Xbox 360:lle julkaistava Every Party, joka on Mario Partyn kaltainen lautapeli.

6/10

Kommentit

Käyttäjän ULVI kuva
ULVI

Simppeli, kevyt ja lyhyehkö Onimusha-klooni.

Käyttäjän Yarichin kuva
Yarichin

Kaunis, mutta melko keskinkertainen.

Käyttäjän gatherina kuva
gatherina

Kenji on kiva, mut hieman yksitoikkoinen..

Käyttäjän macrodeath kuva
macrodeath

Viihdyttävä

Käyttäjän Reporo kuva
Reporo

Ei ole täyden hinnan arvoinen

Nostoja