Gran Turismo 7 -arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden huhtikuun numerossa 232. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Kotiinpaluu

Gran Turismo juhlii 25-vuotista taivaltaan komeasti upouudella pääsarjan pelillä. Vuonna 2017 ilmestynyt Gran Turismo Sport keskittyi nimensä mukaisesti moninpelikilpailuihin, ja sen iso juttu oli yhteistyö kansainvälisen autoliitto FIAn kanssa. Se oli myös pitkään vastaus PS4-kuljettajien GT-nälkään. Pitkälle elinkaareen julkaistujen päivitysten myötä peli pysyi melko raikkaana.

Nyt Gran Turismo 7 on paluu autokeräilyn auvoon, johon Polyphony Digital on selvästi ammentanut ideoita ja tunnelmaa sarjan aiemmista osista. Studiolla on edelleen vahva näkemys siitä, mikä on sen salainen ainesosa. Vuosien myötä myös sarjan luoja Kazunori Yamauchille on kertynyt viisautta siitä, mikä autoissa viehättää. Hän on ollut avoimesti huolissaan autoharrastamisesta yleisesti, joten ensimmäisen Gran Turismon kaltainen ”harrastajilta harrastajille” -asenne ei tule enää kyseeseen.

Lopputuloksena on autoalaa myös vasta-alkajille esittelevä peli, joka muistaa sarjan juuret. Jo lähtökohta kertoo paljon: pelaajalle annetaan nippu krediittejä ja pyydetään valitsemaan käytetyistä kauppakasseista paras.

Käytettyjen autojen kauppa onkin tehnyt paluun. Konseptia on uudistettu, joten tarjolla on nyt pienempi valikoima autoja. Valikoima päivittyy osittain öisin, ja myös suosio vaikuttaa. Halutut automallit myydään hetkessä loppuun, ja oikean maailman suositut keräilykohteet ovat hurjissa hinnoissa myös GT7:ssä. Halpojen Skylinejen aika on ohi myös virtuaalisesti.

 

Gran Turismo 7:ssä on yhteensä 424 autoa kerättäväksi. Määrä on sarjan autorikkaiden PlayStation 3 -osien jälkeen vähäinen mutta toisaalta ymmärrettävä, sillä autot on tehty ihastuttavalla tarkkuudella sisustoja myöten. Tämän tason mallintaminen vie aikaa, joten määrästä on täytynyt tinkiä. Toisaalta Gran Turismon leipälajina ovat olleet erilaiset urheilulliset automallit, joiden markkinat ovat viime vuosina kutistuneet dramaattisesti, joten myös pelin kannalta mielenkiintoisia automalleja esitellään vähemmän.

Virittäminen on tehnyt ilahduttavan paluun. Komponentteja on entistä enemmän, ja säädöt on kuvailtu kiitettävän hyvin. Uutta on pelin tapa laskea auton suorituskykypisteet. Aiemmin Gran Turismo arvioi erilaisten muutosten vaikutuksen auton suorituskykyyn, mutta nyt autolla ajetaan simuloitu kierros säätöjen aikana.

Lisäksi käytössä ovat moninpelitilat, uusien autojen kauppa, ajokorttikokeet, ajotehtävät, vakuutusyhtiö Hagertyn kanssa yhteistyössä tehty keräilyautojen kauppa, valokuvatila, teippauseditorit, moottorivaihdot ja niin edelleen. Ulkonäkövirittäminen on viety uusille urille, joten nyt autot voi varustaa helmasarjoilla tai niihin voi asentaa kaarilevikkeet.

Ratoja on yli 90 erilaista versiota peilikuvineen ja lyhyine lenkkeineen. Sarjan faneille merkittävintä on, että Polyphony on tuonut suuren määrän sarjan omia klassikkoratoja takaisin uudelleenrakennettuina 4K-luomuksina. Trial Mountain, Deep Forest Raceway ja High Speed Ring istuvat hyvin aitojen moottoriratojen keskelle.

 

Jos Gran Turismoon saapuu ensimmäistä kertaa, saattaa sisällön runsaus tuntua ylitsevuotavalta. Pelin tärkein uutuus on Café, jossa kahvilanpitäjä Luca antaa pelaajalle erilaisia autokeräilytehtäviä. Esimerkiksi kolmen eri aikakauden Ford Mustangin kerääminen toimii hyvänä mahdollisuutena kertoa mallin historian pääpiirteistä ja siitä, miten koko poniautogenre näkyy automarkkinoilla tänäkin vuonna. Café on myös tapa läpäistä yksinpeli, joka Gran Turismoissa tarkoittaa päätösvideon avaamista.

Haasteitakin toisaalta on. Krediittien tahkoaminen autokokoelman harvinaisuuksia varten on aiempaa vaikeampaa, sillä huvikseen ajetuista kisoista ei saa palkintoautoja, eikä autoja voi myydä. Moottorivaihdot vaativat kosolti rulettionnea palkintolipukkeiden kanssa, ja ruletista saatavat komponentit on kiinnitetty tiettyyn automalliin.

Sisällön suhteen ei voi välttyä vaikutelmalta, että vaikka sitä on jo reilusti, Gran Turismo 7 vasta alusta tuleville sisältölisäyksille. Autoja, ratoja ja kahvilasisältöä onkin kaavailtu tulevaksi myöhemmin. Yamauchi itse esimerkiksi maalaili haastatteluissa mahdollisuutta lisätä lumiratoja pelissä jo olevien soraratojen pariksi.

Ajettavuus on saanut uutta puhtia. Vaikka pelimoottori on selvästi lainattu Gran Turismo Sportista, muutokset erityisesti ajettavuudessa ovat tuntuvia. Kyseessä ei edelleenkään ole maailman realistisin autosimulaattori, mutta ajaminen on hauskaa ja intuitiivista. Autot myös reagoivat viritykseen ja säätämiseen mainiosti. Osa autoista aliohjaa, osa vikuroi yllättävästi, ja toisia voi viedä pidon rajalla pitkiäkin aikoja.

 

Myös ajopinta vaikuttaa paljon. Varsinaista rallisimulaattoria Gran Turismosta ei saa vieläkään, mutta esimerkiksi liukkaat reunakivet, sateen jälkeen kuivuvat ajourat ja mutkien reunoille kertyvä kumimuru on mallinnettu hienosti.

Vaikka ajonvakautusjärjestelmistä saa apua oman taito- ja haastetason mukaan, on parempi oppia ajamaan tarkemmin. Gran Turismo 7 ottaa esimerkiksi kaasu- ja jarruliipaisimen liikeradan hyvin huomioon, jolloin hienovaraiset painallukset ovat tärkeämmässä roolissa. Myös ratteja tuetaan Sportin tapaan riittävästi.

Perinteisesti parjatut moottoriäänet ovat nekin paremmat kuin koskaan. Polyphony on selvästi ottanut palautteen vastaan, joten nyt erimalliset moottorit erottaa äänestä kauas ja äänien heijastuminen pinnoista on otettu huomioon. Äänisäädöillä on mahdollisuus luoda oma miksaus oman auton ja kilpailijoiden äänistä, ja mahtuupa mukaan myös pelisarjan tuttu musiikkianti. Pientä lisäkivaa on rakennettu uusista musiikkipohjaisista peli- ja katselutiloista.

Ja sitten se ulkonäkö. Gran Turismo 7 on aivan uskomattoman makean näköinen erityisesti autoja esittelevissä tilanteissa. Studio on käyttänyt paljon aikaa valon ja materiaalien välisen käyttäytymisen mallintamiseen, joten esimerkiksi auton maalipinnan lakka pystytään huomioimaan. Sateen nostattama vesisumu näyttää pelottavan sankalta, ja pilvet sekä vuorokaudenajat mallinnetaan upeasti.

Lopputuloksena Gran Turismo 7 on yksi sarjan parhaista osista koskaan, sillä se katselee taaksepäin häpeilemättä – ja Gran Turismo 6:sta on kulunut tarpeeksi aikaa. Peliä on myös uudistettu monelta osin, mutta kaikki yksityiskohdat eivät vielä istu täydellisesti kokonaisuuteen. Epäilemättä luvassa on päivityksiä, joissa yksityiskohtia hiotaan ja sisältöä tuodaan lisää, jotta autojen ilosanomasta voidaan nauttia vielä usean vuoden päästä.

9/10
JulkaisijaSIE
PeligenretAjopeli
Pegi-ikärajatK-3
Lisää luettavaa