Autopeli Wiille. Mukana rattiohjain. Miten kilpa-ajaminen sujuu uudella Nintendo-sukupolvella?

Täytyy sanoa, että GT Pro Series oli yllätysten peli. Ensinnäkin kehuttu rattiohjain osoittautui hataraksi muovikehikoksi, jonka sisään Wiin langaton kauko-ohjain asetetaan. Sitä sitten käännellään. Melkein kuin oikeaa autoa ajaisi? Ei.

Sitten peli. Miten kukaan voi julkaista tällaista vakavalla naamalla? Vuonna 2006? Peli on täydellisen kamala, alusta loppuun.

Pienellä taustatyöllä selvisi, että tämä on itse asiassa jo kolme vuotta vanha GameCuben autopeli, jota ei koskaan julkaistu Japanin ulkopuolella. En ihmettele. Jos tätä myydään Suomessa yksi ainoa kappale, niin se kattaa kehityskulut. Japanissa Wii-versio päätyi suoraan alelaariin.

Radat voi ajaa alusta loppuun kaasunappi pohjassa. Missä ajotuntuma? Grafiikka ei ole edes ykköspleikan tasoa. Äänet on pöllitty vuonna 1984 ilmestyneestä PitStop II:sta. Radoilla on näkymättömiä muureja ja autojen törmäysboksit ulottuvat 3d-mallista metrin ulospäin. Vaikea sanoa, onko ajaminen naurettavampaa kolmen jenin ”ratilla” vai kallisteltavalla ohjaimella, mutta ainakin molemmat ovat yhtä tunnottomia.

Yksi asia pelissä toimii: moninpeli. Sikäli kun kaikelta siltä itkun ja naurun sekaiselta huutamiselta peliä näki tai kuuli. Lopulta testisessiossa kaverit täytyi pakottaa GT Pron ääreen, niin hirveää se oli. Mutta harvoin väki on innostunut kritisoimaan jotain peliä yhtä yksimielisesti.

Ja meillä tätä myydään täysihintaisena… Varokaa. Välttäkää. Polttakaa roviolla.

1/10
Lisää luettavaa