Viime vuoden verkkomoninpelihitti Guild Wars on saanut ensimmäisen jatko-osansa. Uusia seikkailuja, hahmoluokkia ja pelimuotoja sisältävän Factionsin suurimmaksi ongelmaksi uhkaa kuitenkin muodostua ikääntymisen merkkejä osoittava pelimoottori.

Viime keväänä julkaistu Guild Wars oli monella tapaa tuore ja virkistävä verkkoroolipelikokemus. Tämä vanhojen Blizzard-konkareiden perustaman kehitystiimi peli ei suoranaisesti pyrkinyt kilpailemaan Everquestien, World of Warcraftin tai muiden perinteisten verkkoroolipelien kanssa. Se pyrki tarjoamaan omanlaisensa pelikokemuksen, joka poikkesi monella tapaa totutuista kaavoista. Pelin laaja Tyrian fantasiamaailma koostui lähes täysin pelaajaryhmille erikseen luoduista pelialueista. eli pelislangilla niin sanotuista instansseista. Kaikille pelaajille yhteisiä alueita olivat ainoastaan kaupungit ja tehtävien aloituspaikat, jotka toimivat myäs kaupankäynnin keskuksina. Vaikka kiinteän ja laajan fantasiamaailman poissaolon voikin katsoa verkkoroolipelissä olevan jonkinasteinen puute, korvattiin tämä kuitenkin asianmukaisesti. Muista ison profiilin verkkoroolipeleistä poiketen Guild Wars oli ensinnäkin täysin kuukausimaksuton. Se tarjosi myäs pitkän ja kohtuullisen laadukkaan tarinan, jota pelaaja pystyi tahkoamaan niin kavereiden kuin koneen ohjaamien sotureidenkin avulla. Tärkein Guild Warsin ominaisuus oli kuitenkin sen tarjoama mutkaton pelaajien välinen taistelu. Pelaaja pystyi halutessaan hyppäämään koko seikkailuosion yli ja luomaan korkeimman kokemustason hahmon pelkästään pelaajien välisissä taisteluissa käytettäväksi. Hahmon varusteita pystyi kuitenkin päivittämään vain seikkailuosioita pelaamalla, joten suurempi menestys tällä saralla vaati ainakin jonkinasteista panostusta tavanomaisempaan verkkopelaamiseen.

Laaja laajenee

Pelin tekijän Arenanetin tavoitteena on alusta asti ollut laajentaa Guild Warsia maksullisten lisäosien kautta. Nämä suunnitelmat selkenivät kuitenkin kunnolla vasta alkuvuodesta, kun yhtiä ilmoitti laajentavansa peliä jatkossa puolivuosittain itsenäisillä, teemoiltaan vaihtelevilla lisäosilla. Samalla alkuperäisestä Guild Warsista tehtiin Prophecies-lisänimellä yksi sarjan osa. Toinen osa, Factionsiksi nimetty paketti ei vaadi alkuperäistä Guild Warsia toimiakseen, mutta molempien pelien omistajat voivat nivoa ne yhdeksi isoksi kokonaisuudeksi, jolloin toisessa osiossa luodun hahmon voi viedä toiseen. Tyypillisen fantasiateeman varaan rakennetusta Propheciesista poiketen Factions sijoittuu aasialaisen mytologian innoittamaan Canthan valtakuntaan. Merentakaisessa Canthassa ollaan onnellisen tietämättämiä Propheciesin Tyriaa piinaavista ongelmista, mutta tasapuolisuuden nimissä valtakunnalla on myäs omat ongelmansa. Factionsin varsinainen juonikuvio pyörii enimmäkseen ihmisiä kauhistuttaviksi hirviäiksi muuttavan taudin ympärillä. Tarina ei ole ihan yhtä pitkä tai mukaansatempaava kuin Propheciesin vastaava, mutta mukavassa peliporukassa sankareita pitkin maita ja mantuja kuljettavaa juonta seuraa mielellään. Suurempi ja pelaajia loppuvaiheessa huomattavasti enemmän koskettava kuvio on Canthassa valtoimenaan vellova sisällissota. Luxon ja Kurzick -nimisten kansojen välinen sota raivoaa valtoimenaan, ja ennemmin tai myähemmin pelaajilla on edessään jommankumman leirin valinta. Arenanetin suurena visiona on tarjota pelaajille jatkuvasti käynnissä oleva sota, jonka vaikutukset näkyvät voitokkaille osapuolille tarjolla olevina erikoistehtävinä. Propheciesissä seikkailuosioon ja pelaajien välisiin taisteluihin keskittyneiden pelaajien välille oli muodostunut kuilu, jota Factionsin uuden tyyppisellä järjestelmällä pyritään kuromaan umpeen.

Rituaaleja ja salamurhia

Guild Wars Propheciesin kiehtovimpia ominaisuuksia oli sen hahmonkehitysjärjestelmä. Kuudesta eri hahmoluokasta pystyi tekemään haluamansa yhdistelmän, jolloin tuloksena oli esimerkiksi itseään parantava soturi tai luurankoja yläs manaava parantaja. Jokaisella hahmoyhdistelmällä oli käytässään satoja taitoja, joista ainoastaan kahdeksan pystyi olemaan käytässä samaan aikaan, mikä rohkaisi erikoistumaan ja luomaan erilaisia yhdistelmiä. Systeemi on pitkällä tähtäimellä toiminut varsin hyvin, joskin muutamia peliä epätasapainottavia hahmoyhdistelmiä onkin läytynyt. Factions lisää tätä yhdistelynvaraa entisestään, tarjoten kaksi uutta hahmoluokkaa. Nämä ovat hämärästi nimetty ritualisti, sekä hieman itsestään selvempi salamurhaaja. Ritualisti on kaksikosta ehdottomasti se mielenkiintoisempi tuttavuus. Tämän silmänsä peittäneen mystikon asearsenaali koostuu käytännässä kolmentyylisistä loitsuista: erilaisia ominaisuuksia omaavien henkien kutsumismanauksista, ukkospohjaisista hyäkkäysloitsuista ja yleensä jonkinnäkäistä uhrausta vaativista parannusloitsuista. Mielenkiintoisena ominaisuutena loitsujen vaikutukset ja tehot vaihtelevat esimerkiksi sen mukaan, onko ritualistilla esillä manattuja henkiä vai ei. Salamurhaaja taas on tervetullut lisä Guild Warsin taisteluhahmoluokkiin. Propheciesin kuudesta hahmoluokasta peräti neljä oli jonkin sortin taikureita, ja vaihtelua onkin kaivattu. Ominaisuuksiltaan salamurhaaja ei kuitenkaan ole läheskään yhtä kiinnostava kuin ritualisti. Hahmoluokka on erikoistunut ketjutettaviin hyäkkäyssarjoihin, jotka ketjun pidentyessä tekevät yhä enemmän ja enemmän vahinkoa. Suurin osa Factionsin taisteluista on kuitenkin niin lyhyitä, etteivät nämä taidot pääse ihan täyteen oikeuteensa. Vanhoihin hahmoluokkiin mieltyneiden riemuksi Factions tarjoaa myös reilun valikoiman uusia taitoja Propehciesin hahmoluokille. Factionsin juonipelin voi myäs halutessaan aloittaa alkuperäisillä hahmoluokilla, jolloin hahmojen ulkonäkä ja taidot eroavat hieman tyrialaisista serkuistaan. Propheciesin omistajat voivat lisäksi sukkuloida hahmoillaan kahden eri mantereen väliä ja haalia niille esimerkiksi uusia taitoja ja varusteita.

Kunniakas jatko

Guild Wars Factions on Propheciesin tapaan erittäin hyvä peli. Tavanomaisempien verkkoroolipelien ystäviä sen läyhempi, mutta samalla myäs tavallaan valikoivampi yhteisä varmasti vieraannuttavat, ja ilman sopivaa peliporukkaa turhautuminen voi iskeä nopeasti. Propheciesin tapaan Factions tarjoaa kuitenkin kuukausimaksutonta, mutkatonta ja erittäin hyvin nopeisiin pelisessioihin soveltuvaa verkkomoninpelaamista. Sopivaan tehtävään ja lähimpään kaupunkiin voi siirtyä hiiren klikkauksella, eikä pelkoa jonoista tai muista samojen hirviäiden perässä juoksevista pelaajista ole. Ikääntyvästä tekniikasta ja ontohkosta peliyhteisästä huolimatta kyseessä on silti World of Warcraftin ohella yksi parhaista verkkoroolipeleistä, vaikka se ei tiukan kaavan mukaan ihan sellainen olekaan. Guild Wars on vain rennompi, kevyempi ja vaatii perustasolla huomattavasti vähemmän vakavaotteisuutta kuin perinteiset verkkoroolipelit. Vanhoille Guild Warsin ystäville Factions on käytännässä pakkohankinta, sarjaan vasta tutustuville Prophecies on ehkä luontevampi aloituspiste.

Hahmoyhdistelmiä

Guild Wars Factions tarjoaa kahdeksan erilaista hahmoluokkaa, joista voi valita kaksi ja luoda haluamansa kaltaisen yhdistelmän. Hahmon pääluokka vaikuttaa ainoastaan yhteen ominaistaitoon ja haarniskoihin joita se voi päälleen laittaa. Lähitaistelupainotteista hahmoa tehtäessä kannattaa ottaa pohjaksi sellainen luokka, joka kykenee käyttämään monia erityyppisiä haarniskoita. Tässä esimerkkejä muutamista hyväksi todetuista ja suosituista hahmoyhdistelmistä. Warrior/Monk: pelin ensimmäinen epäreiluksi haukuttu hahmoyhdistelmä, joka hallitsi erityisesti pelin alkuaikoina pelaajien välistä taistelua. Kestävyys, kovat iskut ja itsensä parantamismahdollisuus ovat tappavan tehokas yhdistelmä. Necromancer/Mesmer: Vastustajien heikentämisen kuningas. Mesmerin tehokkaat taikurientappoloitsut on yhdistetty kuolleidenmanaajan varsin tehokkaaseen loitsuvalikoimaan. Ritualist/Necromancer: Pystyy manaamaan avukseen luurankojen ja henkien armeijan, joka toimii erityisen tehokkaasti seikkailuosioissa. Elementalist/Monk: Itseään parantava tulipalloja viskova hahmo on aina hyvä yhdistelmä. Elementalist/Mesmer: Tehokkaat vahinkoloitsut yhdistettynä mesmerin erinomaisiin toisia taikureita vastaan tepsiviin loitsuihin.

Alkuperäinen pistemäärä: 87/100

9/10
KehittäjäArenaNet
JulkaisijaNCsoft
Lisää luettavaa