GUNPEY

Gunpey koukuttaa pelaajansa ajattomalla ja yksinkertaisella ideallaan, joka lainaa ongelmanratkonnan parhaita paloja sieltä sun täältä.

14.9.2011 21:47

Pulmanratkontapeli Gunpey ilmestyi alun perin Bandain edesmenneelle WonderSwan-käsikonsolille. Laitteen sekä itse pelin suunnittelijan Gunpei Yokoin mukaan nimetyssä pelissä pyritään yhdistelemään erimuotoisia viivoja koko pelialuetta leikkaaviksi linjoiksi. Alhaalta ylös liikkuvista palikoista on mahdollista rakentaa monimutkaisia geometrisiä kuvioita, jotka valmistuessaan kartuttavat pelaajan pistesaalista. Valmiit pelikenttää halkovat viivat katoavat tehden tilaa uusille osille. Jos palikka pääsee osumaan pelikentän yläreunaan, peli on ohitse.

Namco Bandai ei ymmärrettävästi halunnut haudata hyvää ideaa konsolinsa mukana, joten Gunpei Yokoin alkuperäistä peliä päivittämään otettiin Q Entertainment. Samantyyppisistä peleistä tuttu kehittäjä seisoo molempien käsikonsolien uusien versioiden takana, vaikka lopputulos onkin hämmentävän erilainen eri koneilla.

Yksinkertainen on kaunista

PSP:n Gunpey loistaa viimeisen päälle hiotulla, pelkistetyn tyylikkäällä ulkoasullaan, joka muistuttaa itse asiassa Q Entertainmentin toista ongelmanratkaisupeliä, Luminesia. Taustalla hienosti sykkivä rauhallinen konemusiikki ja tunnelmaan istuvat värikkäät taustat tekevät pelaamisesta äkkiä lähes mietiskelynomaista, erittäin koukuttavaa puuhaa. Alku vaatii kuitenkin rautaisia hermoja, sillä pelissä ei ole erikseen valittavia vaikeustasoja – eivätkä ensimmäisetkään kentät päästä pelaajaansa helpolla. Painikkeiden iskostuessa takaraivoon viivojen liikuttelusta tulee kuitenkin äkkiä kuin toinen luonto. Kenttien läpipelaamisen palkkioina toimivat avattavat taustat pitävät yrittämisen halun korkealla.

Toinen versio erottuu ennen muuta poikkeuksellisen värikkäällä ja villillä ulkoasullaan. Nintendo DS:n Gunpeyn perusmekaniikka on enemmän tai vähemmän ennallaan, mutta pelaamisesta on tehty hahmolähtöistä kaksintaistelua. Hahmoja on yhdeksän, ja ne vaihtelevat mekaanisesta pingviinistä kissa-lehmityttöön sekä bling-blingillä ehostettuun tiskijukka-koiraan. Valittavia vaikeustasoja on kolme. DS:n yläruudulla pelaa tietokone, ja pelaaja hallitsee alapuolen kosketusnäyttöä. Palikoita liikutellaan nyt kosketuskynällä, mikä tekeekin pelaamisesta intuitiivista, nopeatempoista ja mukaansatempaavaa.

Päivittäiseen käyttöön

Enemmän kai nuorten tai lapsenmielisten makuun suunnattu DS-Gunpey vetää pitemmän korren pelattavuutensa ansiosta. Linjojen kokoaminen vain tökkii aika ajoin viivojen hukkuessa väreillä mässäileviin taustoihin. DS:n versiossa on myös kaksi minipeliä. G-Note muistuttaa leikkikenttää, jossa viivoja yhdistelemällä ohjaillaan pikselihahmon edestakaista kuljeskelua. Sound Box puolestaan on tavallaan sekvensseri, jonka avulla pelaaja voi yhdistellä avaamiaan biittejä rytmeiksi ja luupeiksi. Harmi vain, että tekemiään kappaleita ei ole mahdollista käyttää itse Gunpeyn taustamusiikkina. Lisäksi moninpeli onnistuu kahdella DS-käsikonsolilla ja vain yhdellä pelikortilla.

Gunpey edustaa niitä pelejä, joiden pariin tulee palattua lähes päivittäin. Se koukuttaa pelaajansa ajattomalla ja yksinkertaisella ideallaan, joka lainaa ongelmanratkonnan parhaita paloja sieltä sun täältä. Kummassakin versiossa on omat, selkeät vahvuutensa – joten omistitpa kumman käsikonsolin tahansa, alahan järjestellä niitä viivoja!

Gunpei Yokoi

Japanilaisen elektronisen pelaamisen monitoimimies Gunpei Yokoi syntyi vuonna 1941, ja hän aloitti työnsä Nintendolla Hanafuda-pelikorttien kokoamislinjalla heti valmistuttuaan vuonna 1965. Tämän jälkeen Yokoin nimi esiintyy lähes kaikkien Nintendon klassisten pelikeksintöjen yhteydessä. Hän ideoi muun muassa Game & Watch -sarjan kannettavia pelilaitteita ja oli tuottamassa Donkey Kongeja ja ensimmäistä Mario Bros. -peliä sekä kehittämässä rautapuolta Nintendon Game Boy- ja Virtual Boy -konsoleihin. Tämän jälkeen Yokoi perusti oman yrityksensä, Koto Laboratoryn. Se valmisti WonderSwan-käsikonsolin yhteistyössä Bandain kanssa.

Aina ystävällisenä ja auttavaisena tunnettu Yokoi kuoli auto-onnettomuudessa vuonna 1997. Hän pysähtyi auttamaan toisen onnettomuuden uhreja tien varteen ja joutui itse puristuksiin kahden auton väliin. WonderSwan julkaistiinkin vasta vuonna 1999, ja sen ensimmäinen peli Gunpey nimettiin hänen muistokseen.

8/10
Lisää luettavaa