Halo: Spartan Assault

Kuolettavan keskinkertainen sekä Halo-pelinä että kahden tikun räiskintänä. Spartan Assault ei kykene ammentamaan vahvuuksia kummastakaan suunnasta.

6.3.2014 12:30

Ei uutta sillanpääasemaa Halolle

Microsoft on selkeästi 343 Industriesin perustamisen jälkeen yrittänyt viedä Halo-sarjaa uusille rintamille. Tuoreimpana tapauksena näitä pyrkimyksiä edustaa alun perin mobiililaitteille ja Windows 8:lle julkaistu Spartan Assault. Yhteistyössä Vanguard Entertainmentin kanssa tuotettu arcaderäiskintä on kuitenkin lähinnä varoittava esimerkki lisenssin väärinkäytöstä, ainakin jos Xbox 360 -käännöstä katsotaan.

Päällisin puolin Spartan Assault vaikuttaa ehdalta Halolta. Taistelukentällä kirmaa haarniskaan sonnustautunut supersotilas, joka saa vastaansa muukalaisia Covenantin riveistä. Aseet paukkuvat tuttuun tapaan taustamusiikin tunnelmoidessa miellyttävän seesteisesti Halo Warsin malliin. Yksinäisen spartalaisen rinnalla nähdään välissä avaruusjääkäreitä, jotka kehuvat supersotilaan edesottamuksia kilpaa ruudulle ilmestyvien mitalien kanssa. Maisemissa nähdään vilauksia konflikteista, jotka luovat kontekstia suuremmalle taistelulle. Sarjan fanien voisi siis kuvitella olevan kuin kotonaan.

Klassisen kahden sauvan räiskinnän hengessä toteutettu toiminta tuntuu alkuun mukiinmenevältä. Lajityypille ominaisesti Spartan Assault luottaa vihollismassojen kaatamiseen yksittäisten kohtaamisten korostamisen sijaan. Genrevaihdoksen yhteydessä monet vihollistyyppeihin ja aseisiin liittyvät oleelliset yksityiskohdat on unohdettu. Todellisten koukkujen puutteessa homman voisivat pelastaa vielä rautaisesti toteutettu räiskintämekaniikka tai täydellinen audiovisuaalinen tykitys, mutta peli huokuu keskinkertaisuutta kaikilla osa-alueilla. Kaikessa tekemisessä on pientä kankeutta, mikä kielii Spartan Assaultin taustasta mobiilialustoilla.

Räiskinnän pisteyttäminen ja kokemuspisteiden kerääminen istuvat arcademaiseen kokonaisuuteen ideatasolla. Tulostaulut on kuitenkin turhaan piilotettu valikkojen syvyyksiin. Kokemuspisteillä tai – luoja paratkoon – mikromaksuilla ostettavat parempien aseiden kaltaiset lisäavut puolestaan sopivat huonosti yhteen huipputuloksista kilpailemisen kanssa, eikä pelimekaniikka rehellisesti sanottuna ole niin timmiä kamaa, että sen parissa jaksaisi juosta pisteiden perässä. Simppeli tarinakin kerrotaan pääasiassa tympeän tekstipohjaisesti.

Parhaimmillaan Spartan Assault osoittaa esimerkiksi ajoneuvo-osuuksissa, että tällainen Halo-kuorrutettu suoraviivainen räime voi toimia, kun sarjan ja toisaalta lajityypin vahvuudet otetaan huomioon. Nyt parhaaksi huvitukseksi jää kahden pelaajan yhteistyötila, mutta toisaalta kaverin kanssa keksii paljon parempaakin tekemistä.

5/10
JulkaisijaMicrosoft
PeligenretRäiskintä
Pegi-ikärajatK-12
Pegi-merkinnätOnline
Lisää luettavaa