Painajainen Pohjois-Karjalassa

Heinähattupeli Harvest Moonin karua kohtaloa on päivitelty jo monesti tämän lehden sivuilla, mutta kevyt kertauskurssi lienee silti paikallaan. Perinteikäs brändi vaihtoi omistajaa joitakin vuosia sitten, kun pelisarjaa vuosikymmeniä lännessä julkaissut Natsume päätti erkaantua japanilaisista kehittäjäkumppaneistaan ja ryhtyä tehtailemaan omia pelejään tutun nimen alla. Valitettavasti lokalisointiyhtiöstä ei juuri ollut pelistudioksi, ja sen vuonna 2015 ilmestynyt debyytti Harvest Moon: The Lost Valley tuntui kahden euron kopiolta esikuvastaan.

Jostain kumman syystä Natsume on silti jatkanut kehityskuvioidensa parissa ja on nyt tehnyt toisen tulemisensa 3DS:lle Skytree Village -alanimellä varustettuna. Tarinallisesti uutuusteos muistuttaa The Lost Valleyta lähes piirulleen, mutta tällä kertaa maata piinaa ydintalven sijaan kuivuus, joka katoaa luonnollisesti vain ja ainoastaan lähimmäisenrakkauden voimalla. Käytännössä juonikuviolla perustellaan järjellisesti köyhiä suunnitteluratkaisuja, sillä kuivuuden puitteissa rajoitetaan reipasta etenemistä ja pelaajasta tehdään jälleen väkipakolla koko tienoon juoksupoika.

Tällä yrittämällä pelikortille on kaikeksi onneksi saatu mahdutettua sentään koruton kylä, jossa moniongelmaiset sivuhahmot asustelevat päähenkilön pihalla palloilun sijaan. Muisti näyttää kuitenkin jälleen ehtyneen käsikirjoituksen kohdalla, ja hahmot edustavat ulkoisestikin väsyneitä animekliseitä. Marvelousin kehittämiin Harvest Mooneihin verrattuna uudistusten eteen on nähty niin uskomattoman vähän vaivaa, ettei siitä tahdo edes antaa tunnustusta.

”Uudistusten eteen on nähty niin uskomattoman vähän vaivaa, ettei siitä tahdo edes antaa tunnustusta.”

Epäilyttävien mullistusten kohteeksi on joutunut myös itse maanviljely, jota Natsume itse on kehuskellut yksinkertaistaneensa roimasti. Vaikka valikkoronklauksen vähentäminen on kieltämättä kunniallinen tavoite, askeleet oikeaan suuntaan on mitätöity tehokkaasti tekemällä esimerkiksi kasvien lannoittamisesta ja eläinten ruokkimisesta absurdin monimutkaista. Huonosti selitettyjen kasvusääntöjen ja -bonusten ansiosta maastakin nousee alkuun toivottu rehu vain joka toisella yrityksellä. Kylkiäisiksi Skytree Village tarjoaa jälleen Minecraftista tuttua maanmuokkausta, joka ei vieläkään lisää kokemukseen mitään.

Uuden Harvest Moonin ydinmekaniikat itsessään ovat edelleen niin puutteellisia, että kaikenmoinen kikkailu tuntuu turhalta työltä oikeiden ongelmien rinnalla. Skytree Villagen kohdalla jopa yltiörumaa grafiikkaa ja ympäristöjä on kierrätetty reilulla kädellä edellisestä pelistä, eikä alisuoriutumista yritetä edes peitellä. Debyyttiosan saaman totaalilyttäyksen luulisi soittaneen Natsumen konttorissa jonkinlaisia hälytyskelloja, mutta minkäänlaisia todisteita moisesta ei ole.

Kysymys kuuluukin, mihin studio on hukannut kaksi vuotta kehitysaikaa, sillä sarjan paranteluun sitä ei selkeästi ole uhrattu. Kiittäkäämme sadonkorjuujumalaa siitä, että aitojen Harvest Moonien kehittäjien seuraava maatilapeli ilmestyy jo lokakuussa!

2/10
KehittäjäNatsume
JulkaisijaNatsume
PeligenretSimulaatio
JulkaisualustatNintendo 3DS
Pegi-ikärajatK-3
Lisää luettavaa