Viides Heroes of Might and Magic -peli oli hauska ja toimiva kokonaisuus. Sen Hammers of Fate -laajennus tarjoaa lisää samaa ? mutta onko se hyvä asia?

Heroes of Might and Magic V oli ehdottomasti yksi suosikkipeleistäni vuonna 2006. Se ei suinkaan ollut yksi kehittyneimmistä koskaan näkemistäni peleistä, vaan päinvastoin aika häpeilemätön retrotuote, joka seurasi vanhaa ja hyväksi havaittua kaavaa. Nyt kun olen pelannut sitä reilusti enemmän, kuherruskuukausi on ohi, enkä ehkä ole aivan niin innoissani siitä kuin alkuperäisen pelin arvostelua tehdessäni – tietyt puutteet ja hölmöydet nousevat pakostakin esiin. Toivoinkin kovasti, että tämä laajennus korjaisi esimerkiksi sen, että yksinpelissä ehdoton valtaosa taisteluista ratkeaa lopulta melko puhtaasti sen mukaan, kummalla on isompi kööri mukana, ja sen, että useimmiten jo heti taistelun alussa näkee vilkaisemalla, kuka voittaa. Vaan toisin kävi.

Särmätön yksinpelikampanja

Pelistä löytyy 15 uutta tehtävää kolmeen eri kampanjaan jaettuna. Skenaarioissa ei ole oikeastaan mitään uutta, vaan tarkoitus onkin selvästi ollut tuottaa lisää samaa. Niinpä Hammers of Fate lienee suunniteltu etenkin niille, joiden suurin ongelma HOMM5:n kohdalla oli se, ettei pelissä ollut tarpeeksi tehtäviä. Valitettavasti luvattuihin kääpiöihin ei päästä käsiksi ennen kuin pelaaja on rämpinyt läpi tuntikaupalla tehtäviä, jotka eivät tarjoa oikeastaan mitään uutta. Verkosta löytyy niin paljon käyttäjien tekemiä skenaarioita, ettei ajatus keskinkertaisista maksullisista tehtävistä innosta. Uudet tehtävät ovat ehkä hiukan hankalampia kuin alkuperäisessä pelissä, sikäli kun sillä nyt on mitään väliä.

Pienet miehet

Kun kääpiöt vihdoin saapuvat mukaan taistoon, meno piristyy hetkeksi, mutta sekin ilo jää melko vähäiseksi. Vaikka yksiköt ovatkin ihan kivan näköisiä, kääpiöissä ei oikeastaan ole mitään sellaista, joka saisi ne vaikuttamaan todella ainutlaatuisilta. Mukana on kyllä muutama hauska kyky, kuten karhuratsastajien kyky liikuttaa vihollista iskun jälkeen ja näin estää vastaisku. Yksinpelikampanjan ja verkossa pelattavien kääpiöiden lisäksi uudistukset ovat aika vähäisiä. Mukana tulee satunnainen karttageneraattori, joka ei tee vaikutusta monipuolisuudellaan, mutta tekeehän se karttoja, joita voi halutessaan tahkota läpi. On kyllä pakko myöntää, että Heroes of Might and Magic -pelisarjalle tyypillinen vahva ”vielä yksi kierros” -tekijä takaa sen, että ne varmasti toimivat ihan hyvin ajantappometodina.

Linnoitus ja karavaanit

Merkittävämpi ja hyvin tervetullut muutos on uusi kaupunkityyppi nimeltä linnoitus, jonka avulla voi käyttää kääpiöiden riimumagiaa. Riimumagia kuluttaa manapisteiden sijasta resursseja. Pelistä löytyvät nyt myös karavaanit, joiden avulla pelaaja voi nyt kuljettaa yksiköitä automaattisesti paikasta toiseen sen sijaan, että lähettää sankarin kentän toiselta puolelta hakemaan uutta verta joukkoihinsa. Nyt pelaaja voi myös ostaa joukkoja yleisemmin sen sijaan, että joutuu käymään läpi jokaisen tuotantorakennuksen yksi kerrallaan. Odotukseni olivat Hammers of Faten suhteen aika korkealla, mutta uudistukset jäivät hyvin vähäisiksi. Kokemus olisi silti voinut säväyttää edes jotenkin, mutta eipä säväyttänyt. Ei tästä jäänyt käteen oikeastaan mitään pelillisesti uutta.

Alkuperäinen pistemäärä: 67/100

7/10
JulkaisijaUbisoft
PeligenretStrategia
Pegi-ikärajatK-12
Pegi-merkinnätVäkivalta
Lisää luettavaa