Hotel Dusk: Room 215 / Arvostelut / pelaaja.fi

Hotel Dusk: Room 215

3.05.2007 // Kirjoittanut: Jukka Kauppinen
26

Vanhan koulukunnan seikkailujen ystäviä on hemmoteltu DS:llä muutamalla mainiolla pelillä. Esimerkiksi japanilainen Cing-studio yllätti toissa vuonna positiivisesti Another Code: Two Memories -seikkailullaan. Positiivinen linja jatkuu myös studion uusimmassa pelissä, joka sekoittaa seikkailupelien tarinankerrontaperinnettä erikoisiin teknisiin ratkaisuihin.

Tekniikkakikkailua

Hotel Dusk yllättää monella tapaa. Konsoli täytyy esimerkiksi asettaa pystyasentoon niin, että näytöt ovat kirjan sivujen tapaan vierekkäin. Pelaajan kätisyys tarkistetaan ja kosketusnäyttö pyöräytetään halutun käden puolelle.

Kikkailu ei lopu tähän. Myös grafiikan ja toimintojen toteutus yllättää tyylien sekoituksellaan. 2d-karttakuvia, 3d-maisemia ja erittäin tyyliteltyjä mustavalkeita animaatioita käytetään surutta lomittain ja yhtä aikaa. Esimerkiksi paikasta toiseen liikutaan ylhäältä kuvatulla kartalla, jonka keskellä oleva nuoli näyttää sijainnin ja katsomissuunnan. Toisella näytöllä on samaan aikaan liikkuva 3d-kuva huoneesta.

Jos pelaaja astelee jonkin hotspotin luo ja tutkii paikkoja, kuva vaihtuu 3d-lähikuvaksi. Pelaaja voi nyt käännellä päätään, tutkia paikkoja tarkemmin ja näperrellä. Sopivissa tilanteissa kosketusnäytöllä pelataan minipelejä.

Kuulostaa omituiselta – mutta toimii. Erilaisten tyylien yhdistelmä viehättää erikoisella visuaalisuudellaan, mutta samalla se myös antaa selkeän kuvan ympäristöstä. Pelaaminen sujuu.

Mielenkiintoinen tarinakin löytyy, tosin se on rakennettu poikkeuksellisesti. Tapahtumat sijoittuvat pieneen hotelliin, jonka työntekijöiden ja vieraiden kohtalot kietoutuvat erään yön aikana oudosti yhteen. Kaiken keskellä on huone 215, jonka kerrotaan toteuttavan yöpyjiensä toiveet…

Ei hätähousuille

Kirjamaisuus pätee näyttöjen asettelun ohella myös sisältöön. Joka välissä pälätetään, mutta käsikirjoitus onnistuu keskustelujen ja hahmojen elävöittämisessä. Tyypillisimpiä yksiulotteisia videopelikarikatyyrejä ei löydy. Loputtoman pälpätyksen sietäminen ja tiedonjyvien noukkiminen vaatii tosin poikkeuksellisen pitkää pinnaa, jopa seikkailupelien ystävältä.

Toinen ongelma on lineaarisuus. Asiat on tehtävä tuttuun tyyliin tietyssä järjestyksessä ja mainostetut erilaiset loput voivat ratketa hyvinkin mitättömiltä tuntuvista asioista. Myös jatkuva edestakainen ramppaaminen pienellä pelialueella tai tietyt toistuvat tekemiset voivat rassata. Moni alipeli tuntuu lähinnä täytteeltä, jolla peliin on saatu lisää pituutta.

Hotel Dusk on yhtä aikaa perinteinen ja innovatiivinen seikkailu, joka uskaltaa olla erilainen – hetkittäin turhauttavakin. Mutta ongelmineenkin se tarjoaa miellyttävän mielikuvitusmatkan ja luo toivoa seikkailupelien renessanssista taskukonsolimaailmassa.

Cingin seikkailut

Vuonna 1999 perustettu pieni pelistudio Cing tunnetaan pääasiassa seikkailupelien tekijänä. Yhtiön ensimmäinen luomus oli PS2:lle julkaistu The Glass Rose, jonka jälkeen putiikki teki lähinnä kännykkäpelejä. Vuonna 2005 julkaistu Another Code petasi kuitenkin firmalle mainetta DS-seikkailujen tekijänä. Seuraavaksi luvassa on arvailujen mukaan Wii-seikkailupeli.

6/10

Kommentit

Käyttäjän Prime kuva
Prime

Vanha kunnon seikkailu!

Käyttäjän Tomsson kuva
Tomsson

turhan hidastempoista. tunnelma paikotellen ok

Käyttäjän zimi kuva
zimi

Mukaansatempaava, mutta varsin lyhyt..

Käyttäjän Rocky_Balboa kuva
Rocky_Balboa

Vielä kesken...

Käyttäjän Wisori kuva
Wisori

Ongelmien ratkontaa parhaimmillaan.

Käyttäjän Czaba kuva
Czaba

varsin perinteinen seikkailupeli

Käyttäjän Ludovico kuva
Ludovico

Toimiva seikkailu. Dialogi hyvin laadukasta

Käyttäjän Stray Cat kuva
Stray Cat

Muuten hyvä, mutta liian lyhyt.

Käyttäjän maurike kuva
maurike

Näitä lisää!

Käyttäjän LordSipuli kuva
LordSipuli

Erittäin mielenkiintoinen.

Nostoja