Hyvä idea, rampa toteutus

Impact Winter muistuttaa vahvasti huomattavasti synkemmästä This War of Minesta. Molemmat pelit keskittyvät pienen joukon selviytymistaisteluun, vaikka maisemat ovatkin siirtyneet sodan runtelemasta kaupungista asteroiditörmäyksen jälkeiseen talveen. Vaikka Impact Winterinkään puitteet eivät juuri hehku elämänilosta, on ote tuhoon jopa ärsyttävän kepeä. Siinä missä raskasta aihetta käsittelevä This War of Mine oli ahdistava ja lohduton, tuntuu Impact Winter välinpitämättömältä ja huolettomalta.

Impact Winter on selviytymistaistelua, mutta sen painopiste on resurssien keräämisen sijaan tukikohtana toimivan kirkon kehittämisessä ja uusien ominaisuuksien avaamisessa. Pelaajahahmo Jacobin ohella joukossa on muitakin selviytyjiä, joiden pääasiallinen tehtävä on kuitenkin antaa pelaajalle tekemistä tukikohdan eri osa-alueiden kehittämisessä. Toki hahmojen kautta kerrotaan myös tarinaa, mutta dialogi on sen verran kömpelöä, että anti jää laihaksi.

Tehtävät koostuvat enimmäkseen tavaroiden keräämisestä. Ensin kahlataan lumessa määräpaikkaan ja etsitään tarvittavat osat sekä esineet, minkä jälkeen palataan takaisin kirkolle lunastamaan pelastusaikaa mystisesti lyhentävät kokemuspisteet.

Tehtävien ohella pelaajan on huolehdittava myös hahmojen perustarpeista. Väsymys ja nälkä painavat, ja mielikin vetää mustaksi, jos tarpeita ei tyydytetä. Jacobilla sen sijaan on uskomaton kyky selviytyä päiväkausia nukkumatta, kunhan pelaaja vain muistaa syöttää ja juottaa häntä riittävästi. Jacobin sijaan virta loppuu useimmiten ensin mukana kulkevasta Ako-Light-robotista, joka lähinnä valaisee, skannailee ja kaivelee ympäristöä pelaajan käskystä.

Impact Winterin ideassa on kyllä vetoa. Pelikokemus kuitenkin romahtaa käyttöliittymän kelvottoman toteutuksen myötä. Pelikokemus on hiirellä ja näppäimistöllä suorastaan luokattoman huono, vaikka Impact Winter onkin työstetty etunenässä tietokoneelle. Kehittäjät lupailevat kyllä parantaa käyttöliittymää tulevissa päivityksissä, mutta suosittelevat joka tapauksessa käyttämään peliohjainta. Mitään pelillistä syytä peliohjaimen suosimiselle ei kuitenkaan ole, sillä Impact Winterin pitäisi kaiken järjen mukaan soveltua erinomaisesti hiirellä ja näppäimistöllä pelattavaksi.

Totuus on kuitenkin toinen. Osa valikoista edellyttää vaihtoehdon valitsemista näppäimistöllä mutta osa klikkaamista hiirellä. Hahmoille jutteleminen tapahtuu useimmiten E-näppäimellä, mutta toisinaan näppäin vaihtuu hiiren vasemmaksi painikkeeksi. Painikeopastukset viittaavat Xbox-ohjaimen näppäinasetteluihin, mutta toisaalta ne vaihtuvat usein lennosta hiiren ja näppäimistön painikkeisiin. Kaiken kukkuraksi valittu kohde on riippuvainen Jacobin sijainnista sen sijaan, että sen voisi valita hiirellä. Tämä tekee esineiden penkomisesta vaivalloista, mikä on valtava ongelma pelissä, jossa pääosa ajasta vietetään esineitä penkoen.

Mutta ongelmat eivät rajoitu vain kelvottomaan ohjaintukeen. Ikkunat saattavat ilmestyä toistensa päälle, jolloin esimerkiksi tehtäviin liittyvät ikkunat voivat jäädä valikon alle ja häviävät, ennen kuin valikon saa suljettua. Joskus valikot jäävät ruudulle jumiin ilman ilmeistä syytä, vaikka kuinka yrittäisi palata peliin hiiren oikealla painikkeella. Kertaalleen sain pelitallennuksen siihen kuntoon, ettei tavaravalikon käyttäminen ollut lainkaan mahdollista, jolloin jouduin aloittamaan pelin alusta.

Impact Winter tuntuu pahasti keskeneräiseltä peliltä vielä pc-julkaisussaan. Ehkäpä ongelmat saadaan korjattua PS4- ja Xbox One -versioihin mennessä. Siihen saakka peliä ei voi suositella, vaikka idea onkin hyvä.

4/10
KehittäjäMojo Bones
JulkaisijaBandai Namco
JulkaisualustatMicrosoft Windows
Pegi-ikärajatK-12
Lisää luettavaa