Sarjakuvatitaanien yhteentörmäys

Mitä jos Teräsmies menettäisi uskonsa ihmiskuntaan ja alkaisi suojelemisen sijaan hallita sitä teräksisellä otteella muuttaen planeetan tarkasti hänen pillinsä mukaan tanssivaksi? Tätä mitä jos -tilannetta on DC-sarjakuvissa käsitelty muutamaankin otteeseen, ja sen ympärillä pyörii myös paremmin Mortal Kombat -sarjasta tunnetun NetherRealmin uusin taistelupeli Injustice: Gods Among Us.

Jokeri tekee viimeisen kepposensa ja huijaa Teräsmiehen tappamaan Lois Lanen ja heidän syntymättömän lapsensa ja räjäyttää ydinpommilla Metropoliksen taivaan tuuliin. Lopputuloksena Teräsmies lievästi sanottuna kilahtaa, repii Jokerin sydämen tämän rinnasta ja pistää Maapallon pakolla kuriin ja järjestykseen. Muut supersankarit ja -konnat joko liittyvät hänen puolelleen tai kohtaavat loppunsa natsi-Teriksen käsissä. Vain yksi mies ei lannistu tai suostu langenneen Teräsmiehen kätyriksi: Lepakkomies.

Kyseessä on kuitenkin vain yksi rinnakkaisulottuvuus, jonne normisankarit joutuvat Lepakkomiehen toimesta. Oikeuden Puolustajien tehtävä on pistää asiat järjestykseen ja estää toisen ulottuvuuden Teräsmiehen hulluutta leviämästä myös heidän maailmaansa.

Normaalisti taistelupeleissä tarina on vain tekosyy pistää eri hahmot mätkimään toisiaan olan takaa, mutta Injusticen tarina on poikkeuksellisen kiinnostava. Siinä pääsevät parrasvaloihin myös peleissä aiemmin vähemmän esiintyneet DC-sankarit ja -konnat, ja muutenkin mukana on aimo annos viittauksia sarjakuviin ja muita yksityiskohtia DC-fanien bongattavaksi. Papukaijamerkin peli ansaitsee jo siitä, että se saa jopa Vesimiehen vaikuttamaan todelliselta kovikselta.

Niin hyvä kuin Injusticen tarina onkin, on kyse kuitenkin taistelupelistä. Peli on rakennettu NetherRealmin uusimman Mortal Kombatin rungon varaan, mutta mukana on useita eroavaisuuksia, jotka tekevät siitä kokonaan oman pelikokonaisuutensa. Esimerkiksi torjunta ei nyt onnistu nappia painamalla, vaan Street Fighter -sarjan tyyliin ristiohjainta vihollisesta poispäin painaen. Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että torjunnan voi muuttaa nopeasti vastahyökkäykseksi ja ettei passiivinen puolustus enää ole niin helppoa. Taidon merkitystä on korostettu myös sillä, ettei altavastaaja saa Injusticessa mitään tasoituksia.

Koska tekijät ovat pelissä halunneet korostaa supervoimaisten yksilöiden yli-inhimillisyyttä, on myös kenttien taustat otettu mukaan taisteluun. Ne sekä hajoavat taistelun tiimellyksessä että sisältävät ominaisuuksia, joita pelaaja voi hyödyntää edukseen taistelussa. Vahvat hahmot voivat esimerkiksi käyttää kenttien irtaimistoa aseenaan, kun taas ketterämmät singahtavat sen avulla nopeasti paikasta toiseen. Elävät taustat tuovat yhden lisäulottuvuuden taisteluun, mutteivät onneksi vaikuta siihen liikaa. Lisäksi joka kentässä on kolme eri taistelutasoa, joihin vastustajan voi lähettää oikealla iskulla lisävahingon ja näyttävän siirtymisanimaation kautta.

Joka hahmolla on tietenkin omat superliikkeensä, jotka voi tehdä, kun erikoisliikemittari on täynnä. Vaikka superliikkeissä eivät lennä veri eivätkä suolenpätkät niin kuin Mortal Kombateissa, ne ovat näyttävyydessään aivan omaa luokkaansa ja muistuttavat siitä, että taistelijat ovat todellisia titaaneita eivätkä tavallisia kuolevaisia. Teräsmies pamauttaa vastustajana kiertoradalle, Salama hakee vauhtia lyöntiinsä juoksemalla maailman ympäri ja Lepakkomies kyykyttää vastustajaa apuvälineidensä avulla ja viimeistelee homman Lepakkoautolla.

Erikoisliikemittaria voi tietenkin myös käyttää voimistamaan hyökkäyskomboja, ja sen hallinta on taistelussa tärkeää. Vastustajan mittarin voi yrittää tyhjentää ja saada siitä etua erityisellä minipelillä, jossa taistelijoiden on muutamassa sekunnissa lyötävä vetoa tietyllä erikoisliike-energiamäärällä toisiaan vastaan. Enemmän vetoa lyönyt voittaa ja saa joko kuntoaan takaisin tai tekee lisävahinkoa vastustajaan. Koko homma tietenkin näytetään komean yhteenottoanimaation kautta, ja se on tarkoitettu taktiseksi aseeksi, jonka voi tehdä vain kerran koko taistelun aikana.

Tekijät ovat käyttäneet todella paljon vaivaa tehdäkseen jokaisesta pelin 24 hahmosta yksilöllisen taistelijan. Hahmot eroavat toisistaan voimakkuuden, nopeuden ja hyökkäyskantaman suhteen, ja toiset ovat tietenkin toisia parempia joillakin osa-alueilla. Tämän lisäksi jokaisella hahmolla on vielä yksi oma erikoiskyky. Esimerkiksi Lepakkomies kykenee kutsumaan apuun pieniä lentäviä robottilepakoita, Salama voi aktivoida hetkeksi hypernopeuden, joka hidastaan vastustajan liikkeitä, ja Ihmenainen voi vaihtaa kilpeä ja miekkaa käyttävän puolustavan tyylin hyökkäävämpään, kultaista lassoa käyttävään tyyliin.

Kaikkiaan pelin taistelussa on hillitön määrä syvyyttä, mutta myös paljon liikkuvia osia. Alustavasti kokonaisuus näyttää kaikesta huolimatta pysyvän tasapainossa, mutta se varmistuu vasta, kun pelaajat alkavat sitä tosissaan tahkota. NetherRealm on luvannut seurata asiaa tarkasti ja päivittää peliä, jos suuria tasapaino-ongelmia löytyy.

Mortal Kombatien tavoin Injusticesta löytyy myös hillitön määrä sisältöä. Yksinpelitarinan lisäksi mukana on 30 erilaista pelimuotoa sisältävä Battle-tila, jonka kautta voi myös avata joka hahmon vaihtoehtoisen lopun pelin tarinalle. Oma kokonaisuutensa ovat S.T.A.R.S. Lab -tehtävät, joita on yhteensä 240 kappaletta eli kymmenen joka hahmolle. Ne ovat perustaisteluista erilaisiin minipeleihin vaihtelevia haastekokonaisuuksia, joita yhdistää lähinnä se, että suurin osa niistä on todella hankalia. Haasteista, ja pelaamisesta noin yleensä, hankitaan kokemusta, jolla voi avata kaikenlaista pikkukerättävää.

Verkkopeli toimii selvästi Mortal Kombatia paremmin, muttei vieläkään niin hiotusti kuin taistelupelissä pitäisi. Hyvää on mahdollisuus luoda omia pelihuoneita kaveriporukalle sekä päivittäiset verkkohaasteet, jotka antavat koko ajan jotain uutta tekemistä myös verkkopelin puolella.

Injustice: Gods Among Us on poikkeuksellisen sisältörikas ja hiottu taistelupeli. Lisäksi se hyödyntää lähdemateriaaliaan erinomaisesti, enkä Lepakkomiehen Arkham-pelien lisäksi muista yhtään toista tapausta, jossa DC-sankarit olisivat näin hyvin ja vahvasti esillä. Jokainen sankari tai konna liikkuu yksilöllisesti ja hahmolle uskollisesti superliikkeitä ja muita erikoisuuksia myöten. Taistelujärjestelmän uudet ulottuvuudet voivat tehdä pelin taisteluista ehkä hieman liian monimutkaisia perinteisempien taistelupelien ystäville, mutta muille on luvassa supervoimaisten hahmojen näyttävä taistelusirkus.

9/10
JulkaisijaWarner Bros.
PeligenretTappelu
Pegi-ikärajatK-16
Pegi-merkinnätOnline, Väkivalta
Lisää luettavaa