Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance

Paperilla käsittämättömältä kuulostava, mutta loppujen lopuksi toimiva Final Fantasyn ja Disneyn maailmat yhdistävä Kingdom Hearts -sarja alkoi toimintaroolipelinä, ja se on kymmenvuotisen historiansa aikana pitänyt varsin tiukasti kiinni juuristaan. Eniten on elänyt sarjan tarina, ja se on lievästi sanottuna lähtenyt lapasesta.

2.8.2012 21:51

Tekijä: Disney Interactive Studios/Square Enix
Julkaisija: Square Enix
Myynnissä: Nyt
Pelikoneet: 3DS
Moninpeli: Ei

Mikki Hiiren Pokémon

Paperilla käsittämättömältä kuulostava, mutta loppujen lopuksi toimiva Final Fantasyn ja Disneyn maailmat yhdistävä Kingdom Hearts -sarja alkoi toimintaroolipelinä, ja se on kymmenvuotisen historiansa aikana pitänyt varsin tiukasti kiinni juuristaan. Eniten on elänyt sarjan tarina, ja se on lievästi sanottuna lähtenyt lapasesta.

Kahden ensimmäisen PlayStation 2:lle julkaistun osan jälkeen sarja on jatkanut elämäänsä käsikonsoleilla, ja osa toisensa jälkeen tarina on muuttunut synkemmäksi ja villimmäksi. Mikki ja Hessu ovat jääneet taka-alalle, ja kenttää ovat vallanneet mystiset mustakaapuiset hahmot.

Sarjan ensimmäinen 3DS-osan Dream Drop Distancen päähenkilöinä häärivät sarjan alkuperäiseen miehitykseen kuuluneet Sora ja Riku. Erinäisten tapahtumien seurauksena sankarikaksikko ajautuu eri ulottuvuuksiin, jossa samoilla alueilla tapahtuu eri todellisuuksissa eri asioita. Jos homma kuulostaa hämärältä, niin sitä se myös on.

Idea on kuitenkin kutakuinkin tämä: sekä Rikulla että Soralla on omat itsenäiset seikkailunsa eri alueilla, ja halutessaan pelaaja voi edetä sankareilla eri tahdissa. Tätä kuitenkin hidastaa se, että peliaika on kerrallaan rajoitettu. Kummallakin sankarilla on vuorollaan rajoitettu aika toimia, minkä jälkeen vuoro on luovutettava toiselle. Vuoron voi myös luovuttaa milloin vain, ja tästä ns. droppaamisesta pelin nimi juontaakin juurensa.

Square Enix on viime aikoina mieltynyt Pokémon-tyyliseen hirviöiden keräykseen, ja tällä linjalla jatketaan myös Kingdom Hearts 3D:ssä. Sankareiden apuna eivät tällä kertaa toimi esimerkiksi Disney-hahmot, vaan pelin pahiksista, ”unensyöjistä”, koottu hirviöryhmä. Otukset auttavat sankareita kukin omalla tavallaan ja keräävät taitopisteitä, joilla jokaisen mörön omasta taitopuusta voi avata sankareille loitsuja, iskuja ja erilaisia passiivisia ominaisuuksia. Kerätyt ominaisuudet ja apurihirviöiden kokemustasot ovat molemmille sankareille yhteiset, joten sinänsä toisella hahmolla pelaaminen auttaa myös toista.

Pokémon-vaikutteet eivät suinkaan lopu tähän, vaan otuksia voi esimerkiksi silitellä kosketuskynällä ja peluuttaa muita vastaan Pokémon-henkisessä korttipelissä. Lisäksi 3DS:n kameralla voi ottaa möröillä koristeltuja kuvia.

Kingdom Hearts on historiansa aikana lähtenyt sen verran rankalle vaihteelle, että siihen mukaan hyppääminen tässä vaiheessa on melko mahdoton ajatus. Sarjan vanhoille faneille uusin versio tarjoaa hyvin kirjoitettua, näyteltyä ja pelimekaniikallisesti toimivaa toimintaroolipeliä, mikäli Nintendogs/Pokémon-tyylisen ällösöpöilyn kanssa pystyy elämään. Arvosana on annettu viimeksi mainittuja silmällä pitäen.

7/10
Lisää luettavaa