PS2:lla pelaajia ihastuttanut Kingdom Hearts -sarja antaa edelleen odottaa kolmatta osaansa ja ensimmäistä peliään nykyiselle konesukupolvelle, mutta ainakin käsikonsoleille on tehty varsin kiitettävästi erilaisia spin-off-pelejä. Niistä uusin on DS:lle ilmestynyt Re:coded, joka julkaistiin alun perin Japanissa episodimaisena mobiilipelinä.

Re:codedin tapahtumat alkavat Kingdom Hearts II:n jälkeen, kun Samu Sirkka huomaa alkuperäisen pelin tapahtumista kertovan päiväkirjansa saaneen uuden mystisen merkinnän. Mikki, Aku ja Hessu digitoivat kirjan Tikun ja Takun avustuksella tutkiakseen, mitä kummaa sille on tapahtumassa. Digitaalinen versio päiväkirjasta on kuitenkin täynnä kummallisia virheitä, joten he lähettävät digitaalisen kopion Sorasta selvittämään ongelmia, joiden takaa löytyy tietenkin suurempi uhka.

Sora liikkuu pelissä pitkin ensimmäisestä Kingdom Heartsista tuttuja maisemia etsien ja korjaten vastaantulevia bugeja, jotka ilmenevät ympäri pelikenttiä esiintyvinä erilaisina kuutioina. Korjaustöitä haittaavat tietenkin tutut Heartless-olennot, jotka esiintyvät myös tapahtumien virtuaalisessa versiossa. Uusia hahmoja ja paikkoja ei siis juuri tule vastaan, ja paljon sarjan pelejä pelanneista Re:coded voikin tuntua vanhan kierrätykseltä. Toisaalta jos niitä ei ole pelannut vähään aikaan, tuttuihin maisemiin palaaminen on mukava tapa palauttaa mieleen ensimmäisen pelin tapahtumia.

Kamera kummittelee

Valtaosa pelin toiminnasta koostuu taisteluista erilaisia Heartless-olentoja vastaan. Keyblade-miekat heiluvat tiuhaan tahtiin, ja automaattisen kohteeseen lukituksen vuoksi läiskintä on helppoa ja suoraviivaista. Peruslätkinnän ohessa käytetään tietenkin myös erilaisia erikoisliikkeitä ja taikoja, joita tarvitaan etenkin pomovastustajien kanssa. Erikoiskykyjä rakennetaan ja kehitetään itse yhdistelemällä niitä toisiinsa. Menoa haittaa vain tapahtumista pihalla oleva kamerakulma, jota saa jatkuvasti palautella Soran taakse. Enemmän harmia kameran ongelmista on erityisissä bugienkorjauskentissä, jotka ovat tasohyppelyyn perustuvia omia minipulmiaan.

Pelin mielenkiintoisinta antia on sen hahmonkehitys, joka tapahtuu aihepiiriin sopien virtapiirilaudan avulla. Virtuaali-Soran ominaisuuksia ja erikoiskykyjä kehitetään laudalle asetettavilla virtapiireillä, joita sekä saadaan kokemuspisteillä että löydetään pitkin pelimaailmaa. Lopputulokseen vaikuttaa myös se, mitä virtapiirejä käytetään ja mihin ne asennetaan. Laudan avulla voi myös muokata pelin asetuksia ”huijausten” muodossa, jolloin voi vaikkapa lisätä pelin vaikeusastetta ja saada vastustajat pudottamaan parempia aarteita.

Re:coded tarjoaa pelattavaa reiluksi 20 tunniksi, mutta se ei vie mukanaan samalla tavalla kuin sarjan muut pelit. Vanhat ympäristöt, hahmot ja vastustajat sekä kömpelön kameran rasittama tasohyppely ja etenkin hieman mielikuvitukseton tarina puuduttavat lopulta enemmän kuin pitäisi. Kokonaisuudesta näkee, että se on alun perin tehty mobiilipeliksi – pelattavaksi lyhyissä erissä. Jos sarjan muut pelit on jo kuitenkin kalunnut läpi, niin mikäs tätä on pelatessa seuraavaa varsinaista osaa odotellen.

6/10
Lisää luettavaa