Lucius II: The Prophecy

Lucius II:ssa on mainio idea pelille, mutta valitettavasti piru piilee yksityiskohdissa.

27.2.2015 18:19

Saatanan pojan paluu

Luciuksen idea on herkullinen: Saatanan pojan hiekkalaatikko, jossa murha on mieluista leikkiä ja tappamisen tapoja on lukemattomia. Se synnyttää välittömästi mielikuvia Manaajasta sekä muista aihetta käsitelleistä klassikoista ja herättelee myös miettimään, millä pirullisella juonella itse olisi hahmoja tappanut. Kuten Lucius II antaa ymmärtää, ilmeisesti donitseilla. Sekä hankalasti tähdättävillä kaasupulloilla.

Lucius II jatkaa siitä, mihin ensimmäinen osa loppui. Luciferin lempilapsi on saanut hengiltä vanhempansa ja passitettu mielisairaalaan tutkimuksiin. Täältä Lucius aloittaa matkansa, jolta ei juuri kuolemaa puutu. Saati bugeja.

Lucius päästää ohjaajansa vapaaksi eräänlaiseen hiekkalaatikkoon, jossa ainoa tarkoitus on murhata sen asukkaat tavalla sekä toisella. Näihin kuuluvat muun muassa sähköistetyt hanat, räjähtävät hellat, liukastuminen hissikuiluun tai – myrkytetyt donitsit. On pelaajan käsissä päättää lähestymistapa. Kaikesta lupauksestaan huolimatta mekaniikka ei onnistu tulkitsemaan aina käskyjä nojatuolin ja Luciuksen välillä. Ohjaus on vähän sinnepäin, eivätkä se juuri tue tarkkaa tavaroiden näpräämistä. Turhan usein taistelu on sekä ympäristöä että ylitarkkaa hiirellä tähtäämistä vastaan sekä kameran sekoilun seuraamista.

Lucius II -arvostelu

”Pulmamainen lähestymistapa on ajatuksena hyvä, mutta käytännössä rajoittunut.”

Lucius II -arvostelu

Täysin oma lukunsa ovat puupökkelömäiset hahmot, jotka reagoivat todella omituisella tavalla ympärillään tapahtuviin asioihin – tai eivät ollenkaan. Luciuksen koko idea on suorittaa surmatyöt epäsuorasti onnettomuuksia aiheuttamalla. Tämä on kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty. Osa surmista on varsin suoraviivaisia. Raahaa defibrillaattori potilashuoneesta ja yhdistä se vesiputkiin. Seuraavalla kerralla, kun hoitsu koskee hanaan, hän kuolee. Mutta kuinka saada hoitaja koskemaan hanaan? Entä kuinka vältellä epäilyksiä, kun Lucius raahaa maagisesti kärryjä perässään? Entä miksi kukaan ei reagoi häneen, kun hän kiinnittää laitetta vesiputkiin? Ja tarkemmin ottaen: minkälainen urakoitsija jättää vesiputket esille? On ajoittain epäselvää, miten mikäkin esine tarkalleen sopii yhteen toisen kanssa, ja välillä erilaiset tavat tappaa on selvitettävä vain yrityksen ja erehdyksen kautta. Tämä johtuu lähinnä käyttöliittymästä, jonka teksti on turhan pientä ja joka ei ainakaan turhanpäiten jakele vinkkejä kehittäjiensä suunnittelemasta pelityylistä.

Pulmamainen lähestymistapa on ajatuksena hyvä, mutta käytännössä rajoittunut. Luciuksen vuorovaikutustavat muiden hahmojen kanssa ovat liian rajalliset, mikä johtaa liian samankaltaisiin lähestymistapoihin kerrasta toiseen. Pelissä on myös raskaita bugeja, jotka joskus jumittavat etenemisen niin, että koko kenttä on ladattava alusta. Tämän lisäksi hahmojen reagointi esimerkiksi lattialta löytyviin ruumiisiin johtaa välillä sirkukseen, jossa kaikki juoksevat päättömästi ympäriinsä, ja peli on jälleen ladattava alusta – ellei halua heitellä lopun aikaa myrkytettyjä donitseja hahmojen tielle. Samoin on myös joidenkin etenemistä varten tarvittavien avaimien kanssa, jotka kaksikin kertaa ampuivat itsensä jonnekin kentän ulkopuolelle pysäyttäen etenemisen tyystin.

Luciuksessa on paljon potentiaalia sen virheistä huolimatta. Jos jotain, se olisi kaivannut tiukempaa tarinaa sekä vähemmän vapautta. Nyt lähestymistapoja on toki useita, mutta kun vain muutama niistä toimii, alkavat asiat nopeasti toistaa itseään. Sääli, sillä Lucius on ainutlaatuinen konsepti. Toteutus olisi vain vaatinut hiomista.

4/10

Lucius II on mainio idea pelille, mutta valitettavasti piru piilee yksityiskohdissa.

Heikki Takala

4/10
KehittäjäShiver Games
JulkaisijaShiver Games
PeligenretSeikkailu
JulkaisualustatMicrosoft Windows
Pegi-ikärajatK-18
Pegi-merkinnätVäkivalta
Lisää luettavaa