Jos ensimmäistä Metal Gear Acidia ei olisi pitänyt saada valmiiksi PSP:n Japanin julkaisuun mennessä, olisi lopputulos taatusti ollut enemmän tai vähemmän samankaltainen kuin Metal Gear Acid 2. Ensimmäinen Acid ei missään nimessä ollut silti huono peli, mutta käytettävyydeltään kankea ja myös vähän tylsännäköinen. Ei siis mikään ihme, että jatko-osa korjaa näkyvimmin juuri nämä virheet, mutta tarjoaa myös muuta uutta ja kivaa.

Metal Gear Acid 2 on ykkösosan tavoin taktinen vuoropohjainen strategiapeli – tai pikemminkin korttipeli. Kaikki pelissä tehtävät toiminnot suoritetaan nimittäin erilaisten korttien avulla, ja iso osa pelaamista onkin juuri pelipakan rakentaminen ja jatkuva hiominen sekä uusien korttien hankkiminen.

Pelin pääosassa on Metal Gear -sarjan ikuinen supersotilas Snake, joka tällä kertaa on menettänyt muistinsa. Mies toimii palkkasotilaana, jonka jenkkihallitus pakkovärvää soluttautumaan ison korporaation tutkimuskeskukseen. Keskuksessa on – yllätys, yllätys – rakennettu Metal Gear -taistelukonetta, ja kun mukaan lisätään laitoksen terroristiksi muuttunut johtaja ja muutama kadonnut ydinkärki, on koko juonisoppa japanilaisine mausteineen valmis.

Tarinankerronnan suurin kompastuskivi on puhutun dialogin puute. Nyt pelaaja saa nukahtaa lukemattomien tekstintäytteisten ruutujen eteen, kun pelihahmot jauhavat paksua mämmiä keskenään vähän väliä. Ääninäyttely olisi elävöittänyt juonta melkoisesti.

V2

Pelattavuus on kokenut reilun parannuksen. Ykkösosassa perusliikkuminen, puhumattakaan ryömimisestä, seinää vasten painautumisesta tai rintamasuunnanmuutoksesta, vaati liian monta napinpainallusta ja hyväksymistä. Nyt koko hoidossa on virtaviivaisempi maku, ja ohjaus toimii loogisesti. Vain kamerakulma on edelleen liian suppea, joten ilmaperspektiiviin pitää siirtyä tuon tuostakin kokonaiskuvan saamiseksi.

Erilaisia kortteja pelistä löytyy valtavat yli 500 erilaista. Tehtävistä kerätyillä pisteillä voi ostaa uusia korttipusseja tai yksittäisiä kortteja ja kehittää vanhoja kortteja paremmiksi. Uusia korttityyppejä ovat muun muassa ansat ja muiden toimintojen yhteydessä suoraan kädestä aktivoituvat kortit.

Ulkoisesti peli näyttää entistä sarjakuvamaisemmalta, kiitos kirkkaiden värien ja cel shading -grafiikan. Tyyli ei ehkä aivan täysin sovi Metal Gearin harmaisiin perussävyihin, mutta ainakin se tekee pelin katselemisesta mielekkäämpää.

Langaton moninpeli onnistuu edelleen, joten omia pakkojaan pääsee testaamaan kaveria vastaan. Hyvä uutuus on Arena-pelitila, jossa voi pelata treenausmielessä Metal Gear -sarjan kuuluisimpia hahmoja vastaan.

Mullistavia muutoksia ykkösosaan nähden Acid 2 ei siis tarjoa, mutta kokonaisuutena se on selkeästi valmiimpi ja parempi peli. Korttivalikoima on isompi ja monipuolisempi, grafiikka elävämpää ja pelattavuus kohdallaan. Suurempaa miinusta voi oikeastaan antaa vain vaikeustasosta. Oppimiskynnys on melko korkea, mutta kun se on ylitetty, kunnon haastetta ei oikein löydy. Onneksi pelillä on myös pituutta.

Solid Eye

Pelin mukana tulee hämmentävä Solid Eye -3d-lasiviritelmä, joka asetetaan PSP:n päälle. Lasien avulla voi käyttää pelin Solid Eye -grafiikkatilaa, joka muuttaa ulkoasun kolmiulotteiseksi. Tyylitellyn ja värikkään grafiikan ansiosta se toimii yllättävän hyvin, mutta lasien käyttö on vähän hankalaa ja siitä saa nopeasti päänsärkyä.

Pelaamisen lisäksi Solid Eyeta voi käyttää Solid Eye -teatterissa, jossa voi katsoa eri Metal Gear -pelien välianimaatioita kolmiulotteisena. Mukana on myös kummallisia videopätkiä, jossa vähäpukeiset japanilaistytöt keikistelevät aseiden tai maastopukujen kanssa. Se on sitä kojimalaista huumorintajua.

7/10
Lisää luettavaa