Tarinoita hiekkalaatikosta

Minecraftista on muodostunut yksi viimeisen vuosikymmenen suurimpia peli-ilmiöitä, joka on valloittanut niin lapset kuin aikuisetkin toteuttamaan mielikuvitustaan. Pelissä ei ole tarinaa pelaajien omien seikkailuiden lisäksi, eikä sellaista ole tarvittukaan. Puiden lyöminen ja tuntemattomien maiden tutkiminen on tuottanut loputtomasti tarinoita, joita pelaajat jakavat keskenään verkossa. Tästä huolimatta Telltale Games on ottanut tehtäväkseen luoda Minecraft-mytologian ympärille tarinavetoisen seikkailupelin.

Tarinatyhjiö on antanut käsikirjoittajille poikkeuksellisen vapaat kädet juonen suhteen, mutta käsikirjoituksesta paistaa kunnioitus lähdemateriaalia kohtaan. Story Mode yhdistelee taitavasti Minecraftin fanikulttuurin ilmiöitä ja pelimekaniikkaan liittyviä asioita kertoakseen tarinan joukosta nuorukaisia suuren seikkailun äärellä. Pelin sankari Jesse – joka voi olla tyttö tai poika – haluaa ystävineen voittaa EnderConin rakennuskilpailun. Luonnollisesti asiat johtavat pian toisiin, ja ennen kuin arvaatkaan, on ystävysten harteilla koko maailman pelastaminen.

”Telltalella oli oivallinen mahdollisuus hyödyntää Minecraftin rakastettua rakennusmekaniikkaa pulmanratkontaan, mutta sitä käytetään vain nimellisesti.”

Vaikka kysymyksessä on ensisijaisesti lapsille ja nuorille suunnattu kertomus, ei käsikirjoitus missään vaiheessa aliarvioi kohderyhmäänsä. Tarina tuo positiivisella tavalla mieleen Arkajalkojen, Riiviöiden ja Karate Kidin kaltaiset klassikkoelokuvat, jotka eivät pelänneet olla välillä myös tummanpuhuvia. Pelaajan tehtävä Jessen roolissa on paitsi murehtia maailman pelastamisesta myös tasapainotella ryhmän jäsenten välisiä suhteita samaan tapaan kuin The Walking Dead -peleissä. Dialogi on hauskaa ja pelin huumori toimii, mutta hahmot ovat myös oikealla tavalla särmikkäitä.

Story Mode ei kuitenkaan ole nimensä mukaisesti kaikille. Tarinan ulkopuolella itse pelaaminen rajoittuu kävelemiseen muutamalla pienellä alueella ja ruudulla näkyvien nappien takomiseen vimmatusti toimintakohtauksissa. Telltalella oli oivallinen mahdollisuus hyödyntää Minecraftin rakastettua rakennusmekaniikkaa pulmanratkontaan, mutta sitä käytetään vain nimellisesti. Yhdellä episodilla ei myöskään ole kestoa kuin reilun tunnin verran, vaikkakin pelaajan valintojen mukaan haarautuva tarina tuo niille uudelleenpelausarvoa.

Story Mode pitää vankasti kiinni Telltalen tavaramerkiksi nousseesta tyylistä, josta allekirjoittanut ei ole aiemmin pitänyt laisinkaan. Minecraftin kohdalla tarina on kuitenkin ollut puute, jonka Story Mode täyttää mainiosti. Sen huumori ja suuri sydän tekivät yllättävän vaikutuksen ja saattoivat voittaa pelitalolle ainakin yhden uuden fanin lisää. Jos kaipaat hyväntuulista seikkailua ja hauskaa dialogia joulun pyhiksi itsellesi tai koko perheelle, on Story Mode erinomainen vaihtoehto.

8/10

Minecraft: Story Mode on mainio nuortenseikkailu tarinavetoisten pelien ystäville.

Mats Kyyrö

LucasArtsin manttelinperijät

LucasArts kävi läpi merkittäviä uudelleenjärjestelyjä Jim Wardin aloittaessa toimitusjohtajana vuonna 2004. Useita projekteja peruttiin ja henkilöstöä leikattiin yli puolella. Tästä kärsivät erityisesti seikkailupelit, joista studio oli tullut tunnetuksi Tähtien sodan ohella.

Dan Connors, Kevin Bruner ja Troy Molander olivat kaikki työskennelleet kolmannen Sam & Max -pelin parissa ennen uudelleenjärjestelyiden alkamista. Projektin peruminen sai kolmikon perustamaan Telltale Gamesin jatkamaan seikkailupelien perinnettä.

Sittemmin Telltale on työskennellyt omien seikkailujensa ohella useiden LucasArtsin vanhojen pelisarjojen parissa. Kuitenkin vasta The Walking Dead -pelisarjan myötä studio nousi todella pelaajien suosioon, mikä on vaikuttanut merkittävästi seikkailupelien uuteen nousukauteen.

8/10
KehittäjäTelltale Games
JulkaisijaTelltale Games
PeligenretSeikkailu
Pegi-ikärajatK-12
Pegi-merkinnätKiroilu
Lisää luettavaa