Mortal Kombat: Armageddon / Arvostelut / pelaaja.fi

Mortal Kombat: Armageddon

27.10.2006 // Kirjoittanut: harro_pelaaja
6

Hyvä huono maku on vaikeasti määriteltävä asia. Elokuvapuolella John Waters ja klassinen Pink Flamingos kuuluvat tähän kategoriaan, ja komiikassa tyylilajin taitajaksi voi lukea Tom Greenin. Peleissä vastaavia esimerkkejä ei liiemmin ole, mutta Midwayn Mortal Kombat -urpoilut pääsevät lähelle.

Mortal Kombat -sarja on enemmän hauska kuin hyvä: tappelupeleinä ne putoavat samaan sarjaan muiden kuningasluokan (Capcom, Namco ja Sega) ulkopuolelle jääneiden teosten kanssa, mutta kevyenä ja reikäpäisenä viihteenä ne jaksavat naurattaa. Vaikkei kai pitäisi.

Ed Boonin ja John Tobiasin tappelupelin ensimmäisen osan aikaan ainakin minulle oli vielä epäselvää, kuinka tosissaan pelin sarjakuvamainen ultraväkivalta piti ottaa. C-kirjaimen korvaaminen k:lla antoi totta kai osviittaa, mutta ennen kuin pääsi pelaamaan jatko-osia niiden kaikkine Babality- ja Friendship-lopetusliikkeineen, Mortal Kombatiin suhtautui varauksella.

Tätä nykyä Midwayn pitkäikäinen pelisarja on hauska vanha tuttu, jonka uusimmat juonikoukerot pitää päästä näkemään läheltä.

Hauska tappaa vanha tuttu

Mortal Kombat: Armageddon alkaa animaatiolla, jossa valotetaan tämänkertaisten turpakäräjien syy. Piru on taas merrassa ja maailmanloppu lähellä. Voittajalle luvataan jumalaisia lahjoja ja häviäjille paikka raatolintujen vatsassa.

Armageddon sisältää miltei jokaisen hahmon, joka on koskaan sarjassa nähty: pelaaja saa siis taistella Gorolla, Kintarolla, Khameleonilla, Onagalla, Noob Saibotilla ja Smokella muiden tunnettujen ja vähemmän tunnettujen hahmojen ohella. Myös edellisessä MK-tappelupelissä (erinomaista Shaolin Monks -toimintaseikkailua ei lasketa näihin) kuollut Liu Kang on taas mukana, joskin reissussa rähjääntyneenä. Kaiken kaikkiaan hahmoja on 62, jonka lisäksi pelaaja voi itse luoda oman taistelijansa.

Viimeisimmässä kahdessa MK-pelissä hahmoilla on ollut kaksi taistelutyyliä ja lähitaisteluase sekä erikoishyökkäykset. Nyt taistelutekniikoista on karsittu hahmotasolla yksi kolmesta. Jotkut osaavat edelleen kaksi eri tyyliä, eivätkä käytä enää aseita, mutta yleisin yhdistelmä on yksi lähitaistelulaji ja miekka tai kirves.

Ratkaisun ymmärtää, mutta joidenkin useamman vuoden sapattivapaan pitäneiden hahmojen tapauksessa lopputulos jättää toivomisen varaa vielä tässäkin muodossa. Nämä hahmot ovat jäänteitä rumilta vuosilta, eivätkä ne istu kovin kauniisti uusiin raameihin.

Suutari ja verinen lesti

Mortal Kombat on tappelupelisarja, ja siinä se on edelleen parhaimmillaan. Armageddonin mukana tulevat Motor Kombat -kartingminipeli ja uusittu Konquest-seikkailupelitila ovat ihan kivoja lisiä – Konquest jopa yllättävän koukuttava – mutta tässä muodossa MK on parasta kaveriporukassa. Shaolin Monks on sarjan ainoa peli, jota voi suositella varauksetta yksinpelattavaksi.

Nykymaailman malliin MK: Armageddonia voi pelata myös verkossa, mutta tätä ominaisuutta ei arvostelun yhteydessä tullut testattua. Kohuttu mahdollisuus ketjuttaa Fatality-liikkeitä on hauskaa, jos niiden opetteluun jaksaa varata aikaa. Muutoin ominaisuus on kuolleen hevosen viimeisiä korahduksia.

Eri pelitiloissa kerätyillä kolikoilla avattavat ekstrat sisältävät kuitenkin kaikkea kivaa. Niillä voi muun muassa koristaa ja varustaa itse luotuja hahmoja ja niistä löytyy myös joitain kehitysprosessiin liittyviä pikkupalasia.

Armageddon on näillä näkymin viimeinen nykyisen sukupolven konsoleille julkaistava Mortal Kombat -peli. Se on tarkoitettu eräänlaiseksi joutsenlauluksi. Sen paras puoli on kattava taistelijakaarti, mutta pelkkänä tappelupelinä kaksi edellistä, Deadly Alliance ja Deception, tuntuvat paremmilta. Tässä muodossa Mortal Kombat on saavuttanut matkansa pään.

Mortal Kombat -aikajana kuten se on tähän mennessä kirjattu tapahtuneeksi

eMK: ennen ensimmäistä Mortal Kombatia
MK: ensimmäisen Mortal Kombatin aikaan
jMK: jälkeen ensimmäisen Mortal Kombatin

1000–500 eMK
Kaikkien aikojen ensimmäinen Mortal Kombat -turnaus. Shao Kahnin juonima. Shang Tsungin yhdeksän turnauksen mittainen voittoputki katkesi Kung Laon esi-isän toimesta.

500 eMK–0 MK
Kung Laon aika mestarina loppuu, kun Shang Tsungin uusin esitaistelija, shokan-soturi Goro, tappaa hänet.

0 MK (Mortal Kombat)
Nuori taistelija, Liu Kang, pieksee karkit ulos Gorosta. Tähän loppuu myös Ulkomaailman yritys valloittaa Maa. Shang Tsung on pakotettu taistelemaan Liu Kangin kanssa, mutta tämäkin yritys päättyy tappioon. Shang Tsung pakenee takaisin Ulkomaailmaan.

0 MK–1 jMK (Mortal Kombat II)
Shang Tsungin ja Shao Kahnin masinoima valeturnaus. Sonya Blade kaapataan Ulkomaailmaan, jossa hyvät soturit kärsivät hätää. Shao Kahnin vaimo tekee tällä välin tuhojaan Maassa. Liu Kang lyö kapuloita pahalaisten rattaisiin.

7 jMK– (Mortal Kombat: Deadly Alliance)
Tätä tapahtumaa ei pidetä varsinaisena Mortal Kombat -turnauksena. Rähinän ja juonittelujen takana ovat Shang Tsung ja tämän liittolainen, velho Quan Chi. Nämä yrittivät saada rakennettua temppelin Soulnado-nimisen voimanlähteen ympärille. Se olisi mahdollistanut pahan akselin voimien kasvamisen mittaamattomiksi. Turpaan kuitenkin tuli.

6/10

Kommentit

Käyttäjän Slobberi kuva
Slobberi

Paras MK tähän mennessä.

Käyttäjän Big Boss kuva
Big Boss

yksi parhaista mätöistä.

Käyttäjän expa0 kuva
expa0
Käyttäjän tumex kuva
tumex

tarviiko selittää

Käyttäjän macrodeath kuva
macrodeath

Uusi fatality systeemi ime, muuten hauska

Käyttäjän Siili kuva
Siili

Mukavaa mättöä

Nostoja