Mortal Kombat: Armageddon Wii / Arvostelut / pelaaja.fi

Mortal Kombat: Armageddon Wii

3.08.2007 // Kirjoittanut: Miikka Lehtonen
6

Mortal Kombat on pelisarja, joka on viihdyttänyt pelaajia ja suututtanut moraalinvartijoita jo pari vuosikymmentä. Viime aikoina sarja on kuitenkin jäänyt pahasti uudempien tappelupelien varjoon. Nyt olisi Wii-debyytin ja aivan uudenlaisten kontrollien paikka. Riittääkö tämä nostamaan vanhan veteraanin nuoruutensa huipulle?

Mortal Kombat: Armageddon on kuin pelisarjan vuosikirja, sillä levyltä löytyy yli 60 taistelijaa eli aika tarkkaan jokainen peleissä ikinä esiintynyt miekkonen tai naikkonen.

Sauva heiluu, liha tummuu

Mortal Kombat: Armageddon ehti ilmestyä PlayStation 2:lle ja Xboxille jo viime vuoden puolella, eikä Wii-versio juuri eroa edeltäjistään, mitä nyt tappelijavalikoimaan on löytynyt yksi uusi taistelija. Tietenkin myös kontrollit hyödyntävät Wiin ainutlaatuisia ohjaimia, ainakin jos niitä haluaa hyödyntää. Puristeille on tarjolla myös perinteinen ohjausmetodi Classic- tai GameCube-ohjaimen avulla.

Wii-kontrollit hyödyntävät kumpaakin ohjainta. Peukalotikun avulla liikutetaan taistelijaa ympäriinsä, mutta kaikki liikkeet tapahtuvat kaukosäädintä heiluttelemalla. Sangen outona ratkaisuna peruslyönnit tapahtuvat ristiohjainta painelemalla, mikä paljastuu huonoksi ideaksi heti, kun ensimmäinen taistelu pääsee kunnolla vauhtiin: ainakaan omat peukkuni eivät pysyneet toiminnan tasalla.

Kaikki erikoisliikkeet puolestaan tapahtuvat Wiimotea heiluttelemalla. Esimerkiksi Scorpionin legendaarinen keihäsheitto tapahtuu yksinkertaisesti heilauttamalla kapulaa edestakaisin vaakatasossa. Yksinkertainen tyyli olisi myös toimiva, mutta jostain syystä peli lukee ohjaimen liikkeitä kovin epätarkasti ja perustason liikkeetkin tuntuvat epäonnistuvan vähän väliä.

Mielenkiintoisesti myös pelin lopetusliikkeet on uusittu täysin. Purkitetut murhat ovat historiaa ja tilalla on lyhyt aikaikkuna, jonka aikana pelaaja voi purkittaa omia liikkeitään heiluttelemalla Wiimotea. Tällöin vasta vaaditaankin tarkkoja ja määrätietoisia heilautuksia, tai kombo päättyy kesken. Idea on hauska, mutta ei läheskään niin hauska kuin alkuperäiset purkitetut liikkeet.

Virityksen tarpeessa

Koska kyseessä on suora käännös PlayStation 2 -versiosta, myös kaikki pelin puutteet ovat yhä riesanamme. Allekirjoittanutta harmittaa eniten huijaava tekoäly, joka ilmiselvästi lukee pelaajan liikkeitä ja reagoi sitten millisekunnin viiveellä niihin. Tuloksena on oppimiskäyrä, joka pomppaa yllättäen melkein pystysuoraksi ja aiheuttaa puhdasta turhautumista.

Vielä ikävämpää on, että peli putoaa eräänlaiseen turhuuden kuiluun. Pelin PlayStation 2 -versio on saatavilla jo alehintaan, eikä Wii-käännös lisää peliin kuin uudet, kömpelöt kontrollit. Ei liene kahta kysymystäkään, kumpi versio kannattaa hankkia – jos maailmasta yleensäkään löytyy enää Mortal Kombat -faneja, jotka eivät jo omista Armageddonia.

Pelin kohdeyleisönä voisikin pitää puhtaita Wii-pelaajia, jotka muistavat Mortal Kombatin, mutta eivät ole pelanneet sen 3d-versioita. Heille edessä on mukava yllätys, mutta pelkään tämän porukan olevan kovin pienilukuinen.

Hanaa!

Pelin erikoisin ominaisuus on Motor Kombat -karting-peli, jossa pelisarjan hahmot ajavat kilpaa synkillä radoilla. Veri, lähitaisteluliikkeet ja synkkä huumori tekevät siitä hauskan lisän ainakin hetkeksi. Syvyyttä tai kestoa on tosin turha odottaa.

6/10

Kommentit

Käyttäjän the wii kuva
the wii

ihan ok 8 riittää

Käyttäjän spider-man kuva
spider-man

ei oo totta

Käyttäjän Metroplex kuva
Metroplex

Olikos se sittenkin "IM"mortal Kombat?

Käyttäjän Yanathan kuva
Yanathan

Spider-man ei ole totta...

Käyttäjän Wiineri kuva
Wiineri

Kyllä tämä toimii minulle hyvin.

Käyttäjän expa0 kuva
expa0

yllätti positiivisesti.

Nostoja