MX vs ATV on jo pitkään tehnyt tehtävänsä hyvin, ja tämä tehtävä on ollut kaikenlaisen kurassa ajettavan motocrossin tarjoaminen pelaajille. Sarja on tuonut aina jotakin uutta muuten mallikkaaseen motocrossiin, eikä uusin osa ole poikkeus. Tällä kertaa vuorossa on ratojen fysiikka.

Samaa kuraa uudessa paketissa

Paperilla pieneltä yksityiskohdalta tuntuva uudistus on pelatessa suuri. Varsinkin moottoripyörät ottavat jatkuvasti kosketusta mönkijöiden ja kirppujen tekemiin painaumiin ja käyttäytyvät fysiikan lakien mukaisesti suurempiin monttuihin ajettaessa. Vaikutus ei ole suuri nelipyöräisillä ajoneuvoilla, vaikka niilläkin sopii olla tarkkana huonossa maastossa.

Toinen uudistus on ”ajajan hallinnan” nimellä kulkeva ohjausmetodi. Toinen analogisauva ohjaa pyörää ja toinen itse ajajaa. Varsinkin pyörän päällä systeemi toimii sujuvasti, kun pelaaja voi hyödyntää kuskin painoa pysyäkseen radalla. Sama pätee vapailla radoilla suoritettaviin temppuihin. Käytännössä ne ovat intuitiivisesti toteutettavia komentoyhdistelmiä kuskin fysiikasta vastaavalla sauvalla.

Olivatpa kyseessä vapaasti ajettavat valtavat alueet tai tiukat kilpailut, Reflexin radat ovat hyvin suunniteltuja. On tosin huomautettava suurten ulkoratojen lievästä sekavuudesta, mutta minikartta auttaa suuntavaistottomia. Laajoihin kenttiin tulee myös kummasti tuoreutta samalla koneella tai netin kautta pelattavien minipelien muodossa. Niistä suosituin tuntuisi olevan eräänlainen moottoripyörillä pelattava matopeli, jossa pisimmän hännän omaava voittaa.

Karstaa suonissa

Vaikka Reflex on kelpo rallipeli, sessioiden aikana nousi esiin muutamia ongelmia. Yleisesti ottaen jäljet radalla saavat pyörän käyttäytymään niin kuin olettaisi, mutta joskus pieni monttu tiessä saattaa heittää pyörän jonnekin taivaan tuuliin. Tämä on selkeä ohjelmointivirhe, joka tulisi korjata. Lisäksi pelin PS3-versio on karmealla tolalla. Tekstuurit ovat suttuiset, ja optimointi on jätetty siinä määrin puolitiehen, että peli kaatui ajoittain.

Teknisistä ongelmista huolimatta suurin miinus, jonka Reflexille voi antaa, on saman toisto. Maailma on jo pullollaan rallipelejä, eikä Reflex esittele fysiikan lisäksi mitään mullistavaa. Siinä missä Trials HD hoiti fysiikkapuolen ja Dirt 2 rallin, jää MX vs ATV molempien varjoon. Onneksi varjo ei ole kovin pitkä, ja pikkuvioistaan huolimatta Reflex on kelpo viihdettä kaikille motocrossista kiinnostuneille.

6/10
Lisää luettavaa