Street Fighterin, Mortal Kombatin ja Super Mario Worldin ohella 1990-luvun merkittäviin peleihin kuului Midwayn kolikkopeli NBA Jam, joka oikeastaan loi arcadeurheilupelien lajityypin. NBA Jam esitteli pelaajille esimerkiksi liekeissä olevat pelaajat, liioitellut fysiikanlait, pelihahmojen valtavat päät ja häpeilemättä huijaavan tekoälyn, jonka myötä ottelut pysyivät hyvin tasaisina.

NBA Jam oli Midwaytä parhaimmillaan ja osoitus siitä, että pelimekaniikka voidaan tehdä syväksi ja monipuoliseksi, vaikka käytössä on vain ohjaintikku ja kolme nappia. Sittemmin Midway hyödynsi kaavaa alati heikkenevin tuloksin esimerkiksi peleillä 2 on 2 Open Ice Challenge, NHL Hitz ja NFL Blitz.

Nykypäivän urheilupelien kenttää dominoiva Electronic Arts tuo NBA Jamin nyt Wiille, ja alkuperäisen NBA Jamin luonut Mark Turmell on projektissa konsultin roolissa. Myös legendaarinen selostaja tai pikemminkin kommentaattori Tim Kitzrow on laukomassa boomshakalakaa ja cant buy a bucket -läppiä.

Heti hauska

EA on tehnyt todella hyvää työtä, sillä se on kyennyt siihen, mihin monikaan NBA Jamin jatko-osa ei yltänyt: tarjoamaan sitä samaa maagista fiilistä kuin alkuperäinen peli. Kaikkien turhien jatko-osien ominaisuuksien jälkeen on tietenkin ollut helppo palata perusasioiden pariin, ja sen EA tekee onnistuneesti.

FIFA ja PES ovat mukamas kaveriporukan viihdettä, mutta ne ovat jo niin simulaatiomaisia, että pelkkä puolihuolimaton pelaaminen illanvieton lomassa jättää kylmäksi. Kummastakaan ei nimittäin saa paljoa irti, ellei ole opetellut niiden hienouksia. Sen sijaan NBA Jam on hauskaa heti – toki siinä on opittavaa, mutta pelaamisen kanssa pääsee hetkessä sinuiksi. Tässä suhteessa peli on hieno onnistuminen.

Kaksi vastaan kaksi -tyyliin pelattavat matsit ovat kiihkeitä. Donkit lähtevät pelaajasta riippuen helposti vapaaheittoviivan ”väärältä” puolelta, ja tuuppia saa minkä vain ehtii. Pussiin lentävän pallonkin nappaaminen on siinä mielessä kannattavaa, että jos saa itse samalla pelaajalla kolme koria putkeen, pelaaja pääsee liekkitilaan, jolloin turboa piisaa loputtomiin ja heittotaito kasvaa niin hyväksi, että kolmosia kannatta nakella kauempaakin. Liekki sammuu, jos vastapuoli tekee korin, ja siksi kannattaakin ennemmin ottaa sakkoa ja estää pallon matka pussiin.

Vaihteleva peli-ikä

NBA Jam tukee Wiimoten ja Nunchukin ohella Classic-ohjainta sekä pelkkää Wiimotella pelaamista. Jälkimmäinen on hieman hankalaa, koska turbon virkaa toimittava B-nappi ei ole mukavasti käytettävissä.

Grafiikka on todella hienon näköistä ja kolikkopelin hengen mukaista. Taustalla olevat hahmot, kuten cheerleaderit ja vaihtopenkillä istuvat pelaajat, ovat sopivan tökerösti animoituja, mikä vain edistää fiilistä. Tim Kitzrow’n läpät ovat rautaa, vaikka ovatkin vähän hillitympiä kuin mitä itse muistan vuoden 1993 kolikkopelistä. Tuotantoarvoihin on panostettu, sillä Kitzrow heittää Remix-pelitiloissa reilusti uutta legendaa. Hän kommentoi esimerkiksi sitä, kuinka pelaajien pitäisi mennä korin rääkkäyksen vieroituskurssille…

Lisäksi minun oli pakko liikkua chillailevalla tavalla kuin Plants vs Zombies -pelin auringonkukat NBA Jamin superfunkahtavan soundtrackin tahdissa. George Clinton & Parliament Funkadelicia mukailevaa musiikkia kuullaan matsien aikana.

Siitä ei pääse mihinkään, että NBA Jam on parhaimmillaan kavereiden kanssa pelattuna juuri helppoutensa takia. Yksin konetta vastaan pelaaminen ei kauaa kiinnosta, mutta kaverin kanssa pelaaminen konetta vastaan vielä menettelee. Voipahan yhdessä kiroilla ottelun aikana tekoälyn hirmuisesti vaihtelevia taitoja.

Remix-pelitilassa on yritetty tarjota hieman enemmän sisältöä yksinpelaaville. Hauskin pelitila on takalevyn tuhoaminen: pelaajien pitää pisteiden pussittamisen sijaan donkata, kunnes kori räjähtää sirpaleiksi. Toisena esimerkkinä Domination-tilassa kuvakulma on puolesta kentästä kohti koria, ja pelaajan pitää pussittaa viidestä eri kohdasta kenttää saadakseen alueen haltuunsa, mikä tuo pisteitä plakkariin.

Nettipeliä ei ole, mikä on aikamoinen puute, mutta toisaalta NBA Jam on sielultaan niin vahvasti kavereiden kanssa sohvalla pelattava peli, ettei nettipelin puute ole täysi katastrofi. On tosin pakko sanoa, että odotan PS3- ja Xbox 360 -versioita juuri nettipelin takia. Tarjoamastaan huvista huolimatta NBA Jam on jo luonteeltaan melko nopeasti nähty kokonaisuus, vaikka onkin hienosti koostettu.

PlayStation 3- ja Xbox 360 -versiot digitaaliseen jakeluun

EA salaili pitkään NBA Jamin saapumista muille konsoleille kuin Wiille. Sittemmin kävi ilmi, että EA:n tarkoituksena oli julkaista NBA Jam PS3:lle ja Xbox 360:lle ilmestyvän NBA Elite 11 -pelin kylkiäisenä, mutta sen julkaisun siirryttyä lokakuusta hamaan tulevaisuuteen EA puskee NBA Jamin ulos Xbox Live Arcaden ja PlayStation Networkin kautta.

Suurin ero Wii-versioon verrattuna on nettipeli, mutta esimerkiksi Remix-pelitilaa ei kaavailtu HD-konsolien NBA Jamiin, koska pelin piti olla pelkkä kylkiäinen. Asia on kuitenkin muuttumassa, sillä NBA Jam tarvitsee lisää lihaa luidensa ympärille ilmestyessään itsenäisenä pelinä. Projektin luova johtaja Trey Smith on todennut, että kehitysryhmä on työstämässä Remix-tilaa myös tuleviin konsoliversioihin ja lisäämässä siihen tuen verkkopelille.

8/10
Lisää luettavaa