Pitkä odotus on ohi – maailman parhaana katukorispelinä pidetty NBA Street saapuu vihdoin uuden sukupolven konsoleille. Meno on aiempaa hillittömämpää, mutta ilmassa on silti paha ensimmäisen version käry.

Kuten nimestä saattaa jo päätellä NBA Street Homecourt keskittyy kotikenttien, tarkemmin sanoen NBA-tähtien kotikenttien ympärille. Tämä näkyy parhaiten pelin visuaalisessa suunnittelussa. Aiemmin niin värikäs grafiikka on saanut päälleen vanhahtavan oloisen seepiavärityksen, jolla tavoitellaan vanhojen kotifilmien tunnelmaa.

Myös uratila keskittyy kotikenttien ympärille. Pelaaja kulkee kentältä toiselle haastaen siellä poustailevia palloilijoita matseihin päästäkseen lopulta vastakkain kentän NBA-tähden kanssa. Siinä sivussa ominaisuudet, vaatekaappi ja tiimikaverit vaihtuvat ja kehittyvät. Tuttua Streetiä, siis.

Oman palloilijan luominen on tosin aiempaa vaisumpaa. Hillittömien, ylipainoisten afropäiden sijaan ulkonäkö luodaan valitsemalla kaksi NBA-tähteä ja etsimällä liukurilla näiden ulkoasujen välimuoto. Tämän ja pelipaikan valitsemisen ohella muita kustomointivaihtoehtoja ei olekaan.

Uusi sukupolvi

Peliä on tuuletettu kunnolla uuden sukupolven kunniaksi. Värien ohella myös vanha pelattavuus on lentänyt ulos ikkunasta ja tilalla on aiempaa näyttävämpi, yksinkertaisempi ja hetkittäin myös rasittavampi pelikokemus.

Kikkailu tapahtuu X- ja Y-napeilla. Niiden ja analogitikun yhdistelmillä onnistuvat erilaiset trikkikombinaatiot, joita puolestaan torjuntaan joko lätkimällä palloa pois tai tuuppaamalla kaveri kumoon. Puolustus on liian tuuripainoista touhua ja vaikka harjoittelemalla oppii, kaikkia kikkoja ei yksinkertaisesti voi pysäyttää.

Trikkimittarin täyttyessä pääsee käsiksi uusiin gamebreakereihin. Yhden kivikovan donkin sijaan käytössä on kikkailun avulla kasvava mittari, jonka täytyttyä yhdellä korilla saa massiiviset kolme pistettä. Gamebreakerin voi varastaa pöllimällä pallon vastustajalta ja aloittamalla oman kikkailunsa.

Kaduilla on rankkaa

Mauttomuuden huippu saavutetaan uudella donkkisysteemillä, jossa teho määräytyy ilmalennon aikana täyttyvän voimamittarin avulla. Jos mittari menee yli, donkki osuu korirautaan. Jos sen taas pysäyttää lähelle huippuaan, yksi donkki muuttuu kahdeksi tai jopa kolmeksi. Hienoa tai turhauttavaa, riippuen onko tekijänä vai vastaanottajana.

Vastaanottajana ollaan turhan usein, sillä tekoäly toimii niin kutsutulla kumilankamallilla. Siitä ei ole aluksi mitään vastusta, vaan se vain kikkailee passiivisesti omassa päässään ja odottaa pallon riistoa. Kun pelaaja kiskaisee kunnon kaulan, kone muuttuu yllättäen korisihmeeksi.

Vielä ikävämpää on se, että pelattavaa ei ole tarpeeksi. Uratila on vain parin matsityypin toistamista hamaan loppuun saakka, eikä sen lisäksi ole muuta sisältöä kuin mahdollisuus pelata näitä samoja ”eka seitsemään voittaa” -tyyppisiä matseja yksittäin.

NBA Street Homecourt on hyvä pelinavaus ja jo nyt hauska peli, sillä ei sarjan legendaarinen pelattavuus ole mihinkään kadonnut. Päinvastoin, uusi graafinen tyyli, aiempaa paremmat gamebreakerit ja hulvaton meininki tekevät tästä tautisen hauskan kaksinpelin. Pelistä ei vain saa läheskään täyden hinnan edestä vastinetta rahoilleen.

Teräväpiirtoa

NBA Street Homecourt on ensimmäinen 360:n peli, joka tukee aitoa 1080p-teräväpiirtoa. Mauttomien näyttöjen omistajat pääsevät nauttimaan tautisen upean näköisestä pelistä, mutta eivät ilmaiseksi. Vaihto korkeimpaan resoluutioon pudottaa nimittäin pelin muuten silkkisen pehmeän 60fps:n ruudunpäivitysnopeuden puoleen.

7/10
Lisää luettavaa