Neon White / Arvostelut / pelaaja.fi

Neon White

30.10.2022 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
0

Tämä arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden syyskuun numerossa 237.

Pysy tuoreimpien arvostelujen tasalla tilaamalla lehti tästä!

Kuoleman jälkeen on vain nopeus

Vauhti on humalluttava asia. Kun eteenpäin pääsee porhaltamaan ilman keskeytyksiä ja maisemien vilahtaessa kiihtyvällä tahdilla ohi, se on eräänlainen voimanosoitus koko universumille. Pienikin virhe ja epäonni voivat palauttaa takaisin maan pinnalle mikrosekunneissa, mutta sekös vain voimistaa keskittymisen kautta kumpuavaa hurmostilaa.

Neon White on viimeisin peli, joka on muistuttanut minua tästä kaikesta. Sitä ei välttämättä ensimmäiseksi odottaisi räiskintäpeliltä, jossa puheliaat, syntejään sovittavat sielut siivoavat taivasta sinne tunkeutuneista demoneista. Vaistomaisesti peliä lähtee pelaamaan aluksi kuin mitä tahansa muuta 3D-paukuttelua, mutta nopeasti selviää, että käsissä onkin jotain erikoisempaa.

Neon White alkaa hurmata neuvokkuudellaan heti, kun pelin suunnittelufilosofia käy selväksi. Paria satunnaista poikkeusta lukuun ottamatta sen kenttien ei ole tarkoitus viedä pelaajaltaan aikaa minuuttia enempää, ja kaikki vastaan tulevat esteet ja vaarat on sijoitettu maailmaan kuin askelkiviksi, joihin on luontevaa reagoida refleksien ja intuition pohjalta. Pelaamisesta muodostuu näin jatkuvaa flow-tilan tavoittelua ja sen mahdollistaman vauhdin toistuvaa maksimoimista.

Oma lisänsä on erikoinen asejärjestelmä, jossa pelaajan käytössä olevat pyssyt ovat kaikki ympäristöön sijoitettuja, erittäin rajatuilla käyttökerroilla varustettuja kortteja. Tämä tarkoittaa, että aseiden tarkasta sijoittelusta on tehty oleellinen osa pelin ympäristösuunnittelua, mikä ruokkii entisestään tunnetta pelattavasta vuoristorata-ajelusta. Vihollisten listimisen lisäksi aseet nimittäin tarjoavat väliaikaisesti käyttöön vaihtelevia liikkumamahdollisuuksia, kuten tuplahyppyjä ja tarttumakoukkuja.

Tiukka suunnittelu ei silti tarkoita, etteivätkö kentät tarjoaisi mukavasti uudelleenpeluuarvoa. Pistelistojen aika-ajoista kiinnostuneet huomaavat nopeasti, että ympäristöt ovat täynnä hienovaraisia oikoreittejä ja temppumahdollisuuksia, jotka houkuttelevat opettelemaan kenttiä uudelleen vielä niiden läpäisyn jälkeenkin. Alueisiin on piilotettu usein myös keräilyesineitä, joiden jahtaaminen muuttaa kenttien koluamisen kevyeksi pulmailuksi.

Akrobaattisen toiminnan ohella ison osan Neon Whitesta muodostaa periaatteessa myös sen tarina. Juonen keskiössä on Maan päällä palkkatappajina elänyt ihmisryhmä, jonka jäsenten historiaa, traumoja ja outouksia käydään vähän väliä läpi erilaisten keskustelutuokioiden merkeissä. Kentistä löytyvät esineet auttavat päähenkilöä samalla syventämään suhdetta hahmoihin ja avaamaan lopulta sivutehtäviä ja pelin parhaan mahdollisen lopun.

Taidokkaasti rakennetun pelillisen toiminnan rinnalla tarina jää kokonaisuudessa kuitenkin hidastetöyssyn asemaan. Juonessa itsessään ei ole sinällään mitään vikaa, mutta sitä eteenpäin kuljettava dialogi käy nopeasti raastavaksi. Hahmot ovat kaikki persoonallisia yksilöitä, mutta asia tuntuu olleen kehittäjille jopa niin suuri pakkomielle, että käsikirjoitus alkaa tuntua pidemmän päälle yliyrittämiseltä. Loppua kohden keskusteluja ei jaksakaan seurata enää alun innon tavoin, ja keskittymisensä haluaa pitää suosiolla vauhdin hurman tavoittelussa.

Puhtaana vauhtikokemuksena Neon White onkin omaa luokkaansa. Se on taitavasti suunniteltu kokonaisuus, joka saa kevyistä räiskintä-, tasoloikka- ja pulmaelementeistä taivaallisen paljon irti. Pelaajat ovat syystä toivoneet jo lisää esimerkiksi kenttäeditorin muodossa, ja nähtäväksi jääkin, voisiko pelillä olla edessään vielä laajempikin tulevaisuus.

8/10

Kehittäjä: 
Angel Matrix
Julkaisija: 
Annapurna Interactive
Peligenre: 
Toiminta, Räiskintä
Julkaisualustat: 
Nintendo Switch, Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-12
Pegi-merkinnät: 
Kiroilu, Seksi, Väkivalta