Octopath Traveler / Arvostelut / pelaaja.fi

Octopath Traveler

14.10.2018 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
0

Hyvien ideoiden harharetki

Octopath Traveler jäi välittömästi mieleen, kun se julkistettiin ensimmäistä kertaa syksyllä 2017. Sen modernilla tavalla retrosta ulkoasusta oli hankala irrottaa katsettaan, eikä sen ydinideakaan ollut mikään tylsän tavanomainen. Pelattavaksi se lupasi kaikkiaan kahdeksaa tasaisesti huomiota saavaa päähenkilöä, jotka kohtaisivat pelimaailmassa eteen tulevia ongelmia kukin omalla uniikilla tavallaan.

Ajatustasolla Octopath Traveler onkin yksi viime vuosien mielenkiintoisimpia lajityyppinsä edustajia. Se hyödyntää perusteiltaan runsaasti japanilaisroolipelien perinteitä mutta tuo niihin samalla omia käänteitään. Pelimaailman kyliä asuttavat ihmiset eivät ole olemassa pelkästään rekvisiittana ja kävelevinä tiekyltteinä, vaan niitä voi esimerkiksi haastaa taisteluihin ja houkutella tekemään yhteistyötä. Pelihahmojen tarinoita ei tarvitse kokea tietyssä järjestyksessä, vaan tarjolla on jatkuvasti useita eri kohteita, jonne maailmassa voi kulkea seuraavaksi.

Vapaus sekä vuorovaikutus ovat Octopath Travelerin tärkeimmät rakennuspalaset, ja niiden ansiosta ensimmäiset tunnit pelistä ovat täynnä jännityksestä syntyvää intoa. En malttanut odottaa näkeväni, mihin kaikkeen peli päätyisi vielä ideoitaan käyttämään ja josko sillä olisi peräti muutama yllätyskin takataskussa. Mitä enemmän aikaa Octopathin parissa kuitenkin viettää, sitä ärhäkämmin totuus pääsee kirpaisemaan.

Octopath Traveler arvostelu

”Mitä enemmän aikaa Octopathin parissa viettää, sitä ärhäkämmin totuus pääsee kirpaisemaan.”

Octopath Traveler arvostelu

Octopath Travelerin suurin ongelma on se, ettei peli tiedä, mitä se tekisi hyvillä ja kunnianhimoisilla lähtökohdillaan. Ensimmäiset hälytyskellot alkavat soida, kun pelin sankarit alkavat liittyä osaksi yhtä ja samaa seikkailijaporukkaa. Taistelujen ulkopuolella hahmot eivät juuri vuorovaikuta keskenään, eikä peli osaa edes perustella, miksi toisiinsa nähden äärimmäisen erilaiset persoonat päätyvät tekemään keskenään minkäänlaista yhteistyötä. Juuri yhdessäkään välipätkässä ei tuoda esille edes sitä, että sankarit matkaavat nimenomaan ryhmänä, vaan heidät esitetään toistuvasti yksinäisinä susina.

Tilanne pahenee, kun pelin tarinan huomaa etenevän lähestulkoon muuttumatonta kaavaa seuraten. Ensin pelaaja saapuu yhteen pelimaailman kylistä, jossa katsotaan läpi parit nopeat välipätkät ja hyödynnetään mielikuvituksettomasti sillä hetkellä keskiössä olevan hahmon erikoiskykyä. Tämän jälkeen onkin aika suunnata pomojahtiin parista lyhyestä alueesta koostuvaan luolastoon ja toistaa sykli kymmenet kerrat uudelleen. Luovuus, yritteliäisyys ja vaihtelu loistavat muutamaa pientä poikkeusta lukuun ottamatta poissaolollaan, eikä tilanne ole sen parempi luolasto- tai sivutehtäväsuunnittelun osalta.

Octopath Traveler on julmetun tylsä peli täynnä julmetun hyviä ideoita. Sen pääseikkailun parissa on mahdollista kuluttaa lähemmäs sata tuntia, mutta mikään osa pelin sisällöstä ei tunnu moisen ajan arvoiselta. En tiedä, mikä ajoi kehittäjät nykyiseen ratkaisuun, mutta henkilökohtaisesti olisin ottanut Octopathin vastaan mieluummin tiiviimpänä ja huolitellumpana pakettina.

6/10

Kehittäjä: 
Square EnixAcquire
Julkaisija: 
Nintendo
Peligenre: 
Roolipeli
Julkaisualustat: 
Nintendo Switch
Pegi-ikärajat: 
K-12
Pegi-merkinnät: 
Seksi, Väkivalta