Olija / Arvostelut / pelaaja.fi

Olija

2.04.2021 // Kirjoittanut: Jason Ward
0

Olija-arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden maaliskuun 2021 numerossa 220. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Kapteeni Ahabin jalanjäljissä

Kapteeni Faradayn päivä ei etene erityisen hohdokkaasti. Pennitön maaherra lähtee miehistöineen vesille etsimään helpotusta kotikylänsä kärsimyksiin, mutta ankara myrsky ja vihastuneen valaan hyökkäys painavat laivan meren syvyyksiin. Salaperäiselle saaristolle haaksirikkoutunut Faraday alkaa etsiä kadonnutta miehistöään ja kietoutuu samalla viimeistä hiussuortuvaa myöten myyttisen tarinan hämähäkinverkkoon.

Näin alkaa Prince of Persian, Flashbackin ja muiden vanhan liiton kaksiulotteisten tasoloikkien perimästä lainaava Olija. Klassisten pomppuseikkailujen tyyliin peli sisältää tutkiskelua, piiloaarteiden metsästystä ja ripeäliikkeistä toimintaa sopivassa suhteessa. Komeuden kruunaavat minimalistinen ulkoasu, tyylikäs musiikkiraita ja esoteerinen käsikirjoitus täynnä itämaisesta mytologiasta ammentavia koukkuja.

Olija-arvostelu

Olija keskittyy ensisijaisesti askeettisten raunioiden tutkiskeluun, ja peli onkin parhaimmillaan silloin, kun se antaa pelaajalle aikaa ja tilaa tutkia salaisuuksiaan hiljaa hautovaa saaristoa kiireettä. Tällöin myös pelin yliluonnollisista elementeistä sakeaksi keitetty tunnelma pääsee toden teolla oikeuksiinsa. Peli sisältää lajityypille ominaisesti paljon kevyttä pulmanratkontaa, ja etenemisen edellyttämiä tarkkoja ja moniosaisia liikesarjoja on miellyttävintä harjoitella ilman niskaan yskiviä vihollislaumoja.

Pelin edetessä Faradayn tukikohtana toimiva ränsistynyt satamakylä kasvaa ja vilkastuu, mikä tuo peliin hienoa eloisuuden tuntua. Kylästä poistuminen on aina riskialtis edesottamus, sillä Olija sisältää runsaan kattauksen toimintaa. Omiksi saarekkeikseen lohkotuilla kentillä tulee vastaan sekä vihamielisiä paikallisia että erilaisia ansoja ja esteitä. Toisinaan kimppuun rynnii yksilöllisistä vihollistyypeistä koostuvia joukkioita, jolloin pelaajan on osattava soveltaa kaikkea oppimaansa kertaheitolla. Rivivihollisten kanssa kahinointia täydennetään satunnaisilla pomotaisteluilla.

Faradayn arsenaali kasvaa pelin edetessä, mutta tärkein ja keskeisin luottoväline on alkutaipaleella haaviin tarttuva mystinen harppuuna. Sillä on mahdollista tarttua sekä vihollisiin että tietynlaisiin kasvustoihin, ja tarrautumisen jälkeen Faraday voi singahtaa kohteeseen salamannopeasti. Harppuuna on matkanteon ja taistelun tärkein väline, ja Olijan salamyhkäisen saariston salareittien ja piilosopukoiden löytäminen edellyttää lähes aina harppuunan oivaltavaa käyttöä.

Olija-arvostelu

Vihollisista päästellään ilmat erilaisten lähi- ja kaukotaisteluaseiden avulla, ja Faradayn taistelutyyliä ja passiivisten kykyjen kirjoa voi vaihtaa vierailemalla satamakylän hattukaupassa. Vaikka Olijan saaristot noudattavat näennäisesti perinteistä metroidvania-kaavaa, kenttien kokonaisvaltainen tutkiminen ei vaadi valtavaa määrää lisävarusteita. Useimmiten tarkkasilmäisyys, neuvokkuus ja kokeilunhalu ovat paras resepti uuden kolkan löytämiseen.

Olija on kauniin minimalistinen ja salaperäisen tunnelman kyllästämä pieni suuri seikkailu, joka sopii varsinkin vanhan liiton tasoloikkien ystäville. Taistelu taantuu paikoin sekavaksi pikselisotkuksi ja itsetarkoituksellisen monitulkinnallinen tarina on muutaman kerran kompastua omaan näppäryyteensä, mutta persoonallinen kokonaisuus on täynnä tarunhohtoista vetovoimaa

6/10

Kehittäjä: 
Skeleton CrewThomas Olsson
Julkaisija: 
Devolver Digital
Peligenre: 
Toiminta, Tasoloikka
Julkaisualustat: 
Nintendo Switch, Microsoft Xbox One, Sony PlayStation 4, Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-16

Nostoja