Onimusha: Dawn of Dreams / Arvostelut / pelaaja.fi

Onimusha: Dawn of Dreams

21.04.2006 // Kirjoittanut: Miika Huttunen
8

Genma-demonit ovat sitkeitä veijareita. Jo kolmen Onimusha-pelin ajan ne ovat yrittäneet valloittaa maailmaa ja joka kerta pelaajan ohjaama oni-soturi on estänyt aikeet. Ensimmäiset kolme peliä muodostivat trilogian, joka sai päätöksensä kolmannen pelin lopussa demonien pääkätyrin Nobunaga Odan kukistumisen myötä. Tarina ei kuitenkaan loppunut vielä tähän, vaikka nyt esiin marssiikin oni-sotureiden uusi sukupolvi.

On kulunut 15 vuotta Nobunagan kukistumisesta. Hänen jälkeensä Japanin johtoon noussut Hideyoshi Toyotomi on alkanut käyttäytyä kummallisesti ja aloittaa hyökkäyssodan mantereelle. Genma-demonit ilmestyvät myös takaisin kuvioihin, ja kaikki alkaa kirjaimellisesti mennä päin helvettiä. Vain nuori soturi Soki tuntuu haluavan tehdä jotain asialle.

Kiinnostavat henkilöhahmot

Dawn of Dreamsin vahvuus on sen hyvässä tarinassa. Se alkaa hieman perinteisen oloisesti, mutta kasvaa varsinkin henkilöiden kohdalla kiinnostavan koukeroiseksi. Yllätyksiä tulee joka nurkan takaa, ja huolimatta demoneista, taikuudesta ja henkisotureista tarina pysyy yllättävän maanläheisenä sortumatta liiallisiin fantasioihin.

Tarina kärsii pienistä epäselvyyksistä kappaleiden välissä, jolloin se tekee melkoisia loikkia pelkän tekstin ja kuvan kautta.

Tarinan kiinnostavuudesta suuri kiitos kuuluu myös hyvin kirjoitetulle päähenkilölle Sokille. Alussa hahmo vaikuttaa tavallisen stereotyyppiseltä samuraisankarilta, mutta pian ensivaikutelman huomaa vääräksi. Päinvastoin kuin yleensä, Sokin motiivit ja ratkaisut tuntuvat fiksuilta ja loogisilta, ja näin häneen on helppo samaistua.

Onnistuneesta hahmosta on myös kiittäminen englanninkielistä ääninäyttelijää, joka onnistuu roolissaan erinomaisesti. Muut sen sijaan hoitavat hommansa välttävästi. Valitettavasti euroversiossa ei voi edes valita japaninkielistä ääninäyttelyä.

Soki ei joudu myöskään taistelemaan yksin. Hänen mukaansa liittyy neljä yhtä värikästä hahmoa, joista yksi on aina hänen apunaan taisteluissa. Mukana olevaa toveria voi ristiohjaimella komentaa hyökkäämään, puolustamaan tai käyttämään erikoiskykyään. Pelaaja voi myös napinpainalluksella vaihtaa Sokista toiseen hahmoon.

Hahmonkehitystä

Aiemmat Onimushat olivat melko perinteisiä selviytymiskauhupelejä, mutta Dawn of Dreams lisää kaavaan runsaasti roolipelimäisiä aineksia. Kaikkien hahmojen taistelutaitoja voi parantaa kokemuspisteiden avulla, ja kaikille voi avata käyttöön uusia liikkeitä.

Hahmot eroavat toisistaan aseittensa sekä erikoistaitojensa osalta. Tämä tekee niistä mukavan erilaisia, ja kaikilla on omat niksinsä ja etunsa taisteluissa.

Aseita pelissä on huomattavasti enemmän kuin ennen. Joka hahmolle löytyy kymmeniä erilaisia aseita, joita voi voimistaa vihollisista kerätyllä sieluenergialla.

Lisäksi pelialueet ovat täynnä hahmosidonnaisia ongelmia, joista pääsee eteenpäin vain tietyn hahmon avulla. Tämä antaa syyn palata tutkimaan jo läpäistyjä alueita uudelleen ja etsimään sinne piilotettuja aarteita.

Kenttien välissä hahmot voivat levähtää tukikohdissa, joissa voi ostaa ja myydä tavaroita, jutella muiden pelihahmojen kanssa sekä teettää niillä esineitä kerätyistä raaka-aineista.

Kaikkiaan pelissä on valtavasti tekemistä hahmojen ja niiden varusteiden kanssa. Se tuo tervetullutta vaihtelua demonimättäjäisiin. Kenttäsuunnittelu pitää huolen siitä, että kaikkia hahmoja tulee pelattua tasaisesti.

Onipower!

Taistelut toimivat mukana kulkevaa toveria ja kehitettäviä taistelutaitoja lukuun ottamatta pitkälti samoin kuin ennenkin. Perushyökkäys hoituu yhdellä napilla, mutta tärkeämpää on oppia tekemään oikein ajoitetulla torjunnalla tai iskulla tehokas kriittinen lyönti, jonka voi vielä ketjuttaa. Lisäpotkua saa eri aseiden maagisista hyökkäyksistä.

Taistelusysteemiin on lisätty monipuolisuutta yhteishyökkäyksillä taistelutoverin kanssa sekä jokaisen omalla oni-erikoiskyvyllä tai -hyökkäyksellä. Käytössä on myös oni-muodonmuutos, jonka aikana hahmot ovat haavoittumattomia.

Perusdemonit tulee hakattua hakkeeksi ilman sen suurempia ongelmia, mutta kovemmat jässikät ja varsinkin pomovastustajat vaativat jo tarkempaa pelisilmää. Pomovastustajat voivat olla pelinpysäyttäjiä, kunnes lopulta keksii sen tietyn niksin, jolla ne voitetaan. Kaikkiaan peli on haastavampi kuin edellinen osa, mutta uusien pelaajienkaan ei tarvitse peliä pelästyä. Devil May Cry se ei kuitenkaan ole.

Edellisiä osia vaivannut lukittu kamerakulma ei tällä kertaa ole haittana, sillä kameraa voi lähes aina pyöritellä vapaasti. Täydellinen se ei vieläkään ole, mutta tulee harvoin pelaamisen tielle.

Ammattityötä

Onimushat ovat aina olleet visuaalisesti PlayStation 2:n parasta antia, eikä neljäs osa ole poikkeus. Sitä katsoessa on vaikea uskoa, että peliä pyörittävä kone on jo yli neljä vuotta vanha. Pelin ulkoasusta ei yksinkertaisesti löydä mitään huonoa sanottavaa.

Dawn of Dreams yllätti sarjan vanhan fanin positiivisella tavalla. Se onnistuu piristämään koko sarjaa niin tarinansa kuin pelattavuutensakin puolesta. Vaikka kyseessä onkin jatko-osa, on peli silti paikkansa ansainnut. Nimestä ei syyttä ole jätetty järjestysnumeroa pois, sillä sen ei tarvitse turhaan ratsastaa edellisten maineella.

Hyvänä puolena voidaan pitää myös sitä, että sen pelaaminen ei vaadi aiempien osien tuntemusta tai pelaamista.

Kerrottakoon vielä niille, joista pelit tuntuvat aina liian lyhyiltä, että Dawn of Dreamsilla on pituutta reilut 20 tuntia. Lisäksi kaikilla viidellä hahmolla voi tahkota 100 tasoa Dark Realmia, jonka pohjalla odottaa jokaisen oma superase.

Viisi oni-soturia

Pelin hahmokaarti on melko värikäs.
Päähenkilö Soki heiluttaa raskaita lyömämiekkoja ja omaa onien synkän voiman.

Yagyu Jubei ei ole sama henkilö kuin alkuperäisen trilogian samanniminen samurai, vaikka samaan klaaniin kuuluukin. Dawn of Dreamsin Jubei on nuori tyttö, joka heiluttaa kahta katanaa. Hänen erikoiskykynsä on kulkea ahtaista paikoista ja tasapainoilla kapeilla kulkuteillä.

Tenkai on salaperäinen panssaroitu munkki, joka on huomattavasti vanhempi kuin miltä näyttää. Tenkai heiluttaa taisteluissa keihästä tai hilparia. Hänen erikoiskykynsä on puhua kuolleiden kanssa.

Ohatsu on erilaisia tuliaseita heilutteleva nuori nainen. Hän osaa myös käyttää räjähteitä ovien tai muiden esteiden avaamiseksi. Kiipeilykoukkunsa avulla hän myös pääsee paikkoihin, joihin muuta hahmot eivät pääsisi.

Roberto on puoliksi espanjalainen kostaja. Tämä isokokoinen mies heiluttaa taistelussa raudoitettuja nyrkkejään, joiden iskuihin hän saa voimaa mystisesti muunnelluista käsivarsistaan. Valtavan voimansa ansiosta Roberto jaksaa liikutella esineitä ja vipuja, joita muut eivät jaksaisi.

Mikä ihmeen oni?

Oni on japanilainen mytologinen olento. Lähin vastine sille lännessä on peikko tai demoni. Ne ovat suosittuja hahmoja japanilaisessa taiteessa ja kirjallisuudessa.

Alkujaan onit olivat hyväntahtoisia olentoja, jotka suojasivat ihmisiä pahoilta hengiltä ja rankaisivat väärintekijöitä. Buddhalaisuus teki niistä helvetin vartijoita ja syntisten kiduttajia, ja ajan kuluessa onien kuva muuttui hyvästä pahaksi. Kansantarinoissa onit alkoivat esiintyä ilkeinä, tyhminä ja väkivaltaisina olentoina.

Nykypäivänä oneja pidetään enemmän tai vähemmän vaarallisina henkinä, joita ei tule suututtaa.

Onimusha-pelien onit kuuluvat alkuperäiseen kastiin, ja ne auttavat peleissä valittuja sotureita taistelemaan genma-demoneita vastaan.

8/10

Kommentit

Käyttäjän AndyO kuva
AndyO
Käyttäjän Big Boss kuva
Big Boss

Sarjan paras peli, kiitettävästi uudistunut.

Käyttäjän Scarface kuva
Scarface
Käyttäjän Rikutsa kuva
Rikutsa
Käyttäjän tots1 kuva
tots1
Käyttäjän capcomfan kuva
capcomfan

erittäin hyvää toiminta-seikkailua.

Käyttäjän J. Clarkson kuva
J. Clarkson
Käyttäjän KonamiFan93 kuva
KonamiFan93

Hyvä peli, parhainta on toiminta ja musat. Tyyli on kaukana edellisistä Onimushista ja muistuttaa hyvin paljon perinteisiä japanilaispelejä, mutta pakko sanoa, että tyylimuutos on hyvä juttu, muuttanut pelisarjan hiljaisenpuoleisesta räväkämmäksi. :)

Nostoja