Orcs & Elves

Hakkaa ja läiski -pelityyli ja kulmikas liikkuminen tekevät pelaamisesta helppoa ja hauskaa

14.9.2011 22:00

Fountainheadin ja id Softwaren Orcs & Elves on monella tapaa nostalginen tapaus. Ei siksi, että se on käännös erinomaisesta samannimisestä mobiilipelistä, vaan siksi, että se on vanhan koulukunnan länsimainen 3d-roolipeli. Sen vanhat juuret näkyvät jo tarinassa, joka perustuu id Softwaren teknologiagurun ja pelimaailman legendan John Carmackin 20 vuoden takaisiin omiin pöytäroolipeleihin, joissa hän toimi pelinjohtajana.

Vaikka kyseessä onkin käännös mobiilipelistä, peliä on muokattu DS:lle soveltuvaksi ja siihen on lisätty uusia ominaisuuksia. Pelaajan ohjaama puolihaltija seikkailee edelleen Zharrkaragin kääpiölinnoituksessa, jonka sokkeloisissa käytävissä kerätään aarteita ja lahdataan hirviöitä. Kääpiökuningas Brahm pitäisi löytää, mutta linnoitukseen hyökänneet örkit aiheuttavat ongelmia. Apunaan pelaajalla on älyllinen Ellon-taikasauva, jonka avulla voi kommunikoida vastaantulevien olentojen kanssa ja loitsia.

Wanhaan malliin

Pelaaja koluaa linnoitusta kerros kerrallaan ja vierailee välillä vuorella elävän lohikäärmeen luona kauppaa käymässä. Liikkuminen tapahtuu vanhojen Eye of Beholder ja Dungeon Master -pelien tapaan askel kerrallaan pääilmansuuntiin, ja vain 90 asteen käännöksiä voi tehdä. Tämä johtunee mobiilijuurista, sillä DS kyllä kykenee toimivaan vapaaseen 3d-grafiikkaan, kuten pelin muutamista välianimaatioista näkee. Liikkumistyyli ei kuitenkaan haittaa vaan pikemminkin korostaa pelin vanhanajan tuntua.

Toiminta on tavallaan vuoropohjaista, sillä lähistöllä olevat hirviöt toimivat aina pelaajan liikkeen, hyökkäyksen tai toiminnan jälkeen. Pelaaminen ei silti ole töksähtelevää, vaan kaikki sujuu pehmeästi pelaajan määräämässä tahdissa. Ohjaaminen sujuu parhaiten ristiohjaimella ja napeilla, ja kosketusruutua tulee käytettyä lähinnä karttana ja tavaroiden hallintaan.

Hirviöiden hakkaamisen lisäksi pelissä ratkotaan alkeellisia ongelmia, jotka ovat lähinnä lajityypille tyypillisiä vipu- ja avainjahteja. Luolastossa pelaajaa ohjaavat ja auttavat linnoituksen kääpiöiden aaveet, jotka yleensä vaativat jonkin pienen asian hoitamista.

Taisteluihin tuo vaihtelua se, että eri hirviötyyppejä vastaan on käytettävä niille sopivia aseita. Myös vuoropohjaisuutta ja kulmikasta liikkumista on käytettävä hyväksi, kun vastassa on isompi otus. Taisteluissa pelaaja heiluttaa aluksi miekkaa ja voi ampua pidemmälle taikasauvansa avulla. Pelin aikana pelaaja löytää uusia miekkoja sekä jousia ja oppii myös muutaman loitsun. Apuna on myös erilaisia hyödyllisiä taikajuomia, sormuksia ja jopa oluita.

Kaikenlaista tavaraa siis löytyy, mutta perusvaikeusasteella niiden kanssa ei tarvitse leikkiä liikaa. Vasta vaikeammalla tasolla esineiden ja oikeantyyppisten aseiden hyötykäyttö nousee elintärkeäksi. Normaalia vaikeustasoa voisi siis kutsua jopa liian helpoksi, ellei sitten satu inhoamaan tavaroiden kanssa leikkimistä.

Yksinkertaisen toimiva

Ulkoisesti peli on vanhojen ja uusien tyylien sekoitus. Etenkin luolastojen ympäristöt ovat komeaa katsottavaa. Eri hirviöt ovat nekin ihan näyttäviä, joskin ne on kuvattu vain kaksiulotteisina. Siksi pelin tunnelma tuo ajoittain mieleen vanhan Doomin. Doomista tuttua on myös se, että käytävistä ja huoneista voi myös löytyä aarteita sisältäviä salahuoneita, jotka löytää vanhaan tyyliin seiniä kohta kohdalta hinkkaamalla.

Orcs & Elves on näppärä vanhan ajan seikkailuroolipeli. Hakkaa ja läiski – pelityyli ja kulmikas liikkuminen tekevät pelaamisesta helppoa ja hauskaa, mutta vaihtelua olisi saanut olla enemmän. Nyt peli alkaa puolivälin jälkeen toistaa pahasti itseään, kun juuri mitään uutta ei enää tule eteen, ja samantyyliset käytävät alkavat vähitellen ärsyttää. Myös erilaisia hirviötyyppejä olisi voinut olla enemmän. Tarina jättää lopulta toivomisen varaa, sillä pidemmän päälle se maistuu liikaa 20 vuotta vanhalta pöytäroolipelitarinalta.

Tällaisenaan peli sopii kuitenkin hyvin taskukokoon, sillä sitä ei ole tarkoituskaan pelata tunteja yhtäjaksoisesti. Jos vanhan koulukunnan länsimainen roolipeliseikkailu kiinnostaa, Orcs & Elves tarjoaa hupia noin 6–8 tunniksi. Loitsut, kolme uutta lisätasoa ja muut uutuudet tekevät siitä tutustumisen arvoisen myös mobiiliversiota pelanneille.

7/10
Lisää luettavaa