Kentällä kulkee, ulkopuolella ei

Pro Evolution Soccerin ystävät kuulivat vuoden alussa ikäviä uutisia. Konami ilmoitti, että se menettää Mestarien liigan ja Euroopan liigan lisenssin pahimmalle kilpakumppanilleen eli EA:n FIFA-pelisarjalle.

Tämä oli PES-sarjalle valtava takaisku. FIFA on aina haalinut itselleen lisenssit Euroopan suursarjoihin, joten PES-pelaajien suurin ilo olikin kattavissa ML- ja EL-lisensseissä. Tänä vuonna Konami paikkasi menetettyjä lisenssejään hankkimalla itselleen oikeudet esimerkiksi Skotlannin valioliigaan, Venäjän pääsarjaan ja muutamaan muuhun liigaan. Silti lisenssit ovat tänäkin vuonna auttamattoman vajavaiset verrattuna FIFAn vastaaviin.

Vanhan kliseen mukaan kentällä pelit kuitenkin ratkaistaan, ja Konami on jälleen tehnyt loistavaa työtä kuningaslajin mallintamisessa jalkapallofaneille. Pallo elää enemmän kuin ennen. Pitkät syötöt napsuvat yhä yliluonnollisella tarkkuudella kentän rajojen sisäpuolelle, ja tekoäly osaa hakea ne sivurajan tuntumasta epäluonnollisen hyvin. Tässä ei tosin ole mitään uutta, sillä näinhän asia on aina PES-sarjassa ollut. Sen sijaan esimerkiksi palloa kuljetettaessa pallo elää sitä kuljettavan jaloissa enemmän kuin ennen. Topparilla on turha yrittää 180 asteen käännöksiä, sillä ne kääntyvät realistisesti kuin valtamerilaivat. Jos hyökkääjä pääsee karvaamaan pallon keskuspuolustajalta, saa pelaaja syyttää vain itseään. Kuula liikkeelle nopeammin!

Pitkien syöttöjen epäluonnollisen osumatarkkuuden lisäksi pienoisen ongelman realistiseen pelattavuuteen aiheuttaa puolustavien keskikenttäpelaajien täydellinen passiivisuus hyökkäyksiin lähtiessä. Pelaaja voi käytännössä juosta vastustajan 30 metriin ilman, että tekoälyn ohjastama pelaaja iskee kiinni. Tuosta eteenpäin 16 metrin alueelle murtautuminen on kuitenkin juuri niin vaikeaa kuin oikeastikin. Kyse ei ole mistään Mourinho-henkisestä bussin parkkeeraamisesta vaan orgaanisesta ja tarkasta syöttölinjojen peittämisestä.

Veskari on tehnyt juuri yliajalla puskumaalin, ja näky on kuin keskiaikaisesta maalauksesta. Pelaajien animaatio on silmiä hivelevän kaunista.

”PES 2019 on taas loistelias peli, mutta jonkinlaisia suurempia uudistuksia kentän ulkopuolisiin tapahtumiin olisi mukava saada edes joskus.”

Oikeat tähtipelaajat on mallinnettu tarkkaan. Sen sijaan vähemmän tunnetut pelaajat on mallinnettu vähän sinne päin. Tässä on kuvassa muka Teemu Pukki. Juu ei ole.

Viime vuonna keskitykset olivat aivan liian tehokas tyyli tehdä maali. Esimerkiksi Olivier Giroud’ta oli käytännössä mahdoton pysäyttää. Kuten niin usein urheilupeleissä, tämä on korjattu tänä vuonna vetämällä hommaa toiseen suuntaan äärimmilleen, ja keskityksiä on todella vaikea puskea maaliin. Tämän vuoden varma maali -kikka on matala keskitys maalille, jota tekoäly käyttää tappavan tehokkaasti. Saa nähdä, korjataanko tämä tulevissa päivityksissä.

Pelimuodot ovat pysyneet ennallaan. Master League on yhä epälooginen kuin mikä, ja huippupelaajat vaihtavat joukkuetta kymmenien miljoonien yli- tai alihintaan. Nettipelikin on pysynyt ennallaan. Mukana on myös tänä vuonna kolme vastaan kolme -pelimuoto, joka on edelleen suunnatonta hupia. Ilahduttavasti perseilijöitä löytyy yhä yllättävän vähän, vaikka muiden pelaajien kiusaamisesta innostuneet juipit onnistuivat pilaamaan muutaman ottelun. Tästä ei kuitenkaan pääse nettipeleissä eroon koskaan.

Kun vielä pelaajien fysiikkakin on suuremmassa osassa kuin ennen, PES 2019 on jälleen mainio jalkapallopeli. Etenkin kavereiden kanssa pelatessa homma toimii kuin unelma. Maalinteko tuntuu olevan yli sadan pelin otoksella vaikeampaa kuin ennen, mikä tekee peleistä entistä tasaisempia.

Kuten aina PES-pelien suhteen, kentällä kaikki on kunnossa. Silti vaikkapa vain pelin valikkojen ja käyttöliittymän uudistaminen saisi pelaajan tuntemaan, että rahoilleen saa enemmän vastinetta. Niiden osalta PES-sarja on ollut kuitenkin samanlainen jo 20 vuotta.

8/10
KehittäjäKonami
JulkaisijaKonami
PeligenretJalkapallo, Urheilu
Pegi-ikärajatK-3
Pegi-merkinnätOnline
Lisää luettavaa