Planet Coaster

Planet Coaster on tämän sukupolven ykköshuvipuistosimulaattori.

5.1.2017 11:39

Huvipuistojen valtias

Tykkäätkö käydä vuoristoradassa? Sitähän minäkin, kuka hullu niihin nyt menisi lounaansa uhalla. Nyt on tarjolla kuitenkin vaarattomampi vaihtoehto, ja bonuksena vuoristoradan voi suunnitella itse.

Huvipuistosimulaattorit ovat sekoitus taloudellista johtamispeliä ja luovaa hulluutta, jota lajityypin peleissä usein painotetaan. Itsensä Peter Molyneux’n suunnittelema Theme Park on jo yli 20 vuotta vanha peli, RollerCoaster Tycoon taas se tunnetuin pelisarja. Frontier Developmentsilla on alalta runsaasti kokemusta, joten sen ei ainakaan pitäisi olla ongelma.

Planet Coasterissa on tarjolla kolme pelitilaa, joista hiekkalaatikko lienee se suosituin, sillä siinä ei välitetä rahasta ja kaikki herkut ovat heti käytössä. Rakentaa voi viidelle erilaiselle kartalle Alpeista aavikkoon, ja ainoastaan puiston sisääntulo on valmiiksi sijoitettu.

Tarjolla on kolmisenkymmentä valmista laitetta klassisesta karusellista hurjiin kieputtimiin sekä 14 erilaista vuoristorataa, joilla pääsee alkuun. Laitteiden valinta ja sijoittelu on kuitenkin vasta ensimmäinen vaihe. Huvipuistoon pitää vetää polut ja yhdistää laitteet niihin. Asiakkaat vaativat myös ruokaa, juomaa, vessoja ja muita palveluja. Ja mitä olisikaan huvipuisto ilman tunnelmallisia koristeita, patsaita ja muita nähtävyyksiä.

Puistoeditori taipuu monenmoiseen temppuun. Maata voi muokata, polut saa kulkemaan siltojen päältä ja vuoristorata voi sujahtaa tunneliin, jonne voi järjestää haluamansa valaistuksen. Animatronisia nukkeja ja erikoistehosteita löytyy moneen lähtöön. Rakennukset ja koristeet jakautuvat perusteemaan ja neljään erikoisteemaan: villi länsi, satumaailma, merirosvot ja scifi.

Olemassa olevia rakennuksia voi koristella mielensä mukaan, ja valmiin kokonaisuuden voi tallentaa erilliseksi piirustukseksi. Ja jos taiteellinen silmä rähmii tai ei muuten ehdi viilata joka yksityiskohtaa, Steam Workshopista voi ladata kaikenlaisia piirustuksia pankkiautomaattikopeista kokonaisiin huvipuistoihin. Jo nyt tarjontaa on aivan riittävästi, eikä laadustakaan tarvitse tinkiä.

Suunnittelun varsinainen huippukohta on kuitenkin oma vuoristorata. Ensin valitaan haluttu vaunutyyppi, joita löytyy värikkäistä lasten vuoristoradoista roikkuviin istuimiin – ja sitten radan pätkiä laittamaan. Erilaisia silmukoita ja kierteitä on myös valmiina, ja hurjinta vauhtia voi hillitä jarruilla. Kun rata on valmis, testit kertovat, missä kohdissa mennään lujaa ja missä liian lujaa. Radat arvioidaan jännityksen, kauhun ja oksetuksen mukaan, ja erilaiset asiakkaat arvostavat eri ominaisuuksia. Myös erikoisuuksia, kuten vesiratoja tai Disney-tyyppisiä ajeluja, voi rakentaa.

Aivan nikottelematta ei editori kaikista tehtävistä suoriudu, mikä ei näin monimutkaisessa tapauksessa ole mitenkään odottamatonta. Pelissä ei ole varsinaista opetusosiota, joten ohjevideoita kannattaa katsella ennen vakavampaa luomisputkea. Silti välillä saa repiä hiuksia päästä, kun roskis ei millään suostu asettumaan polun varteen tai radan päät eivät vain yhdisty.

Planet Coaster -arvostelu

”Voit myydä pirtelöitä huippuhalvalla mutta säätää vessan pääsymaksun pilviin.”

Planet Coaster -arvostelu

Jos mielii enemmänkin tirehtööriksi kuin hulluksi insinööriksi, on suunnattava Planet Coasterin haasteosioon. Siellä edessä on sama tyhjä maisema, mutta nyt taskunpohjalla on vain muutama ropo ja aluksi tarjolla on vain muutamia laitteita. Peli myös heittää eteen erilaisia haasteita, kuten tuhannen kävijän rajapyykin saavuttaminen tai 500 metriä pitkän vuoristoradan rakentaminen.

Jokainen huvipuiston asiakas on tarkkaan mallinnettu haluineen ja mielipiteineen, ja jopa kävijöiden mukana olevat rahat on laskettu. Halutessaan voi istahtaa asiakkaan olkapäälle ja jännittää, heittääkö tyyppi purilaisen syötyään roskan roskikseen vai kadulle. Kaikkia asiakkaita ei kuitenkaan tarvitse seurata, sillä peli esittää puiston tilasta kattavan yhteenvedon.

Tapoja tilanteen virittelyyn on paljon, välillä jopa liiankin kanssa. Toki ymmärrän, että on tärkeä päättää pirtelöpaikan kassaneidin koulutuksesta ja palkasta sekä pirtelön hinnasta, mutta miksi minulle on annettu mahdollisuus valita, lisätäänkö pirtelöön vähän vaahtokarkkeja vai paljon jäätelöä? Voi olla, että tällä on joku hienovarainen merkitys, mutta ei sitä ainakaan missään kerrota.

Peliin on pultattu myös tökerö tutkimusosio, jossa rahalla saa auki uusia keksintöjä, kuten ensiapupisteen tai uuden vuoristoradan. Toinen tapa tuhlata rahaa ovat mainoskampanjat, joita voi kohdistaa haluamaansa kohderyhmään.

Kaiken kaikkiaan vaikutustapoja on runsaasti, mutta loppujen lopuksi pelaaja tuntee olevansa tekoälyhahmojen parviälyn armoilla. Asiakkaat valittavat roskista, mutta huoltomies vain hortoilee muualla. Suosituimman laitteen edessä jono vain kasvaa, mutta pienen sijoitteluvirheen vuoksi asiakkaat poistuvat laitteesta pisintä kautta, jolloin odotteluaika kasvaa liian suureksi.

Ehkäpä tämän peittämiseksi pelin tasapaino on viritetty anteliaan puolelle, ja ainakin helpommilla vaikeustasoilla pelaaja vain odottaa rahan kertymistä ja viskaa sitä sitten suurimman ongelman suuntaan. Manageripuoli ei ole Planet Coasterin vahvuuksia. Se tuntuu olevan mukana vain siksi, että voitaisiin puhua oikeasta pelistä ja että fanaattisimmat puistopäälliköt saisivat säätää myös purilaispaikan lisukkeet mieleisekseen. Ja ehkä jotakuta huvittaa myydä pirtelöitä huippuhalvalla mutta säätää vessan pääsymaksu pilviin.

Planet Coasterin kolmas osio on hieman hämäävästi nimetty uratila. Siinä pelaajalle annetaan taas tavoitteita täytettäväksi, mutta myös puolivalmis huvipuisto. Ensimmäiset haasteet ovat hyvin helppoja ja puistot rullaavat valmiiksi voitollisina, joten uratila sopii hyvin myös opetusosion korvikkeeksi. Ennen kaikkea se antaa hyvän käsityksen siitä, mitä kaikkea pelissä oikein voikaan luoda, sillä jo toisessa haastekentässä on kokonaan maanalainen ajelu valoineen ja mekaanisine hirviöineen. Haastekentät voi myös tallentaa ja avata hiekkalaatikkotilassa, jos haluaa käyttää valmiita puistoja omien luomustensa perustana.

Planet Coaster nojaa vahvasti vapaaseen muokattavuuteen ja tarjoaa hyvät mahdollisuudet toteuttaa villeimmätkin suunnitelmat. Runsaalla luovuudella varustetut saanevat pelistä eniten irti, mutta kyllä jo ihan yksinkertaisen vuoristoradan virittelyssäkin oli oma hupinsa. Mahdollisuus ladata Workshopista valmiita luomuksia paikkaa taiteellisten kykyjen puutetta – ja oppii tässä ehkä myös arvostamaan oikeita vuoristoratoja suunnittelevien työtä. Manageripuolella Planet Coaster hukkaa mahdollisuuksiaan, eikä sitä voi varauksetta suositella pelkästään huvipuiston johtamisesta kiinnostuneille. Yleisesti kyseessä on kuitenkin laatupeli, jolle voi povata pitkää ikää.

9/10

Planet Coaster on tämän sukupolven ykköshuvipuistosimulaattori.

Panu Alku

9/10
PeligenretSimulaatio
JulkaisualustatMicrosoft Windows
Pegi-ikärajatK-3
Lisää luettavaa