Pokémon XD: Gale of Darkness

Nintendon käsikonsolien alkuperäispelien tasolle tunnelmassa ei päästä.

28.9.2011 14:16

Pakollisten vuosittain julkaistavien urheilupelien tapaan Pokémonitkin tuntuvat osa ja vuosi toisensa jälkeen turhemmilta tuotoksilta. Jalkapallon tai jääkiekon tapaan itse peli sääntöineen ei ole suuremmin muuttunut, mutta pienten kosmeettisten uutuusominaisuuksien varjolla uusia osia pukataan markkinoille rahan kiilto silmissä. Pokémon XD: Gale of Darkness ei tuo muutosta asiaan. GameCuben toinen ja todennäköisesti myös viimeinen Pokémon-teos on sarjan tutuista ominaisuuksista rakennettu palapeli, josta puuttuvat käsikonsolipelien pariin päiviksi koukuttaneet perusasiat. Pokémonien suurin viehätys on aina ollut keräämisen ja omien soturimaskottien hoivaamisen ohella seikkailun vapaudessa. Olioarmeijaansa sai kartuttaa oman tahdin mukaan, eikä pelaajaa hoputettu. Uutuuspelissä tätä mahdollisuutta ei suoda, vaan pelaajaa ohjataan eteenpäin tylysti väsyneen maailmanvalloitustarinan kaarta pitkin. Käsikonsoleilla mahdollisen oman seikkailun rakennuselementtien puuttuessa Pokémon-pelien yksinkertaisuus korostuu entisestään.

Varasta kaikki

Viimevuotisesta Pokémon Colosseumista tarinansa pääpiirteet lainaava Gale of Darkness kertoo sankarista, jonka uusromanttiseksi tehtäväksi lankeaa varjo-pokémonien sydänten puhdistaminen ja, tietenkin, maailman pelastaminen. Pahojen voimien toimesta varjoiksi päätyneet pokémonit pitää kuitenkin ensin pyydystää. Gale of Darknessissa pokémonien kerääminen onnistuu lähes ainoastaan muilta kouluttajilta varastamalla taistelujen tuoksinassa. Uusien erikoisten pokémonien etsiminen laajasta pelimaailmasta oli käsikonsoleilla yksi pelin hauskimmista puolista. Koppakuoriaisten ja perhosten keräilyn etäisesti mieleen tuoneen pelimekaniikan pois jättäminen on selkeä virhe, eikä villien pokémonien ansametsästys Poke-Spot-alueella korvaa menetystä. Muuten pelissä käydään läpi tehokkaasti kaikki Pokèmon-pelien tutut pelimekaniikat. Palloilla pyydystetään maskotit, kaupungeissa ja kylissä ostetaan rohtoja kaupoista, Pokémon Centerissä voi parantaa ja tallentaa tietokoneelle pelihahmonsa ja käsitietokoneella voi tutustua kohdattuihin olentoihin tarkemmin. Pokémonit myös kehittyvät kokemuspisteiden karttuessa ja tasojen noustessa, kuten sarjan muissakin osissa. Valitettavasti sarjaan tutustumattomille pelaajille, joille vanhoja kuvioita toistavasta Pokémon XD: Gale of Darknessista on eniten iloa, koko pelimekaniikka esitellään hankalasti ja kirjamaisesti. Ummikkoa odottaakin sivukaupalla tekstiä ja lukuisia lyhyitä harjoitustaisteluita seikkailun alkupuoliskolla, vain koska pelistudio ei ole jaksanut kehittää peliin parempaa opetusjärjestelmää.

Varjo väistyy hetkeksi

Kaikki ei ole kuitenkaan yhtä synkkää kuin varjo-pokémonien elämässä. Gale of Darkness on nimittäin upein Pokémon-peli koskaan sekä grafiikaltaan että musiikiltaan. Ympäristöt ovat värikkäitä ja mukaansatempaava musiikki sopii näihin. Ainoastaan pokémonien ääntelyt kuulostavat raakuudessaan epäilyttävästi suoraan Game Boylta vohkituilta. Jos siis välttämättä haluaa pelata Pokémonia kotikonsolilla, Gale of Darkness on vähäisen valikoiman paras ja sarjan perinteille uskollisin vaihtoehto. Taistelut ovat edelleen hauskoja, pokémonien kehittäminen jännittävää ja moninpeli toimii. Toisaalta tunnelma ei pääse lähellekään Nintendon käsikonsolien alkuperäispelejä. Ehkä Revolution tuo vallankumouksen pokémonien kotikonsoliseikkailuihinkin.

Maskottien maailmanvalloitus onnistui

South Park oli oikeassa parodioidessaan aikoinaan Pokémoneja. Taskuun mahtuvat hirviöt ovat onnistuneet soluttautumaan länsi- ja itämaiseen kulttuuriin niin tehokkaasti, että aivopesuepäilyksiä ovat varmasti miettineet muutkin kuin Matt Stone ja Trey Parker. Vaikka seitsemän vuotta sitten Game Boylla taipaleensa aloittanut brändi ei heti toisikaan mieleen videopeliä, ainakin jokin merkillä myytävistä tuhansista tuotteista on varmasti tuttu. Oheistuotteiden menestyksestä huolimatta videopelisarjallakin menee maireasti. Pokémon Company ilmoitti hiljattain 150 miljoonan pelin huikean rajapyykin rikkoutuneen. Samanlaisesta myynnistä kilpailijat voivat vain haaveilla.

4/10
Lisää luettavaa