Tee se itse -peli

Jokainen on varmasti joskus miettinyt, millaista olisi tehdä videopeli. Kun ei ole osannut koodata eikä ole ollut visuaalista tai graafista silmää, on pelin tekemishaaveen saanut heittää ikkunasta ulos. Team Dakotan ja SkyBox Labsin kehittämässä Project Sparkissa seikkaillaan ja luodaan itse kenttiä sekä vaikka kokonaisia pelejä. Pakettiin on mahdutettu kolme erilaista pelityyppiä sekä varsinainen luomistila, joka takaa sen, että tekeminen ei lopu kesken – ikinä.

Project Sparkin tarinaosuutena toimii periaatteessa Champions Quest. Se on kevyt seikkailu, jossa taistellaan peikkoja vastaan ja yritetään saada varastettu riimukivi takaisin. Pelattavia hahmoja on neljä, ja niillä kaikilla on omat kykynsä. Kahakoiden jälkeen sankarit saavat tietenkin kehityspisteitä. Mikäli hahmo kuolee taistelussa, jatketaan seuraavalla eteenpäin. Jos kaikki kupsahtavat, kenttä on aloitettava alusta.

 

Tarinaosuuden käydessä liian tutuksi voi pelityyppiä vaihtaa Crossroadsiin, jossa käytännössä seikkailua ja maailmaa luodaan valinnoilla samalla kun edetään. Crossroads alkaa ihan perusteista eli maailman rakentamisesta, ja ensimmäinen päätös onkin, halutaanko pelata vuoristossa, kanjonissa vai jokimaastossa. Sitten mietitään, missä kentän kylä sijaitsee, mitä suojellaan ja kenellä pelataan. Crossroadsiin voi luoda sivutehtäviä ja vaikkapa ennustajan kioskin. Jos oma luomus miellyttää, sen voi jakaa muille pelaajille verkossa.

Muiden väsäämiä seikkailuja löytyy tajuttoman paljon, ja genrejä on tarjolla selviytymiskauhusta pöytätennikseen. Onneksi valikosta näkee helposti, minkä tyyppinen peli on, montako kertaa se on pelattu ja minkä arvosanan se on saanut. Mikäli yhteisökentissä törmää virheisiin, voi niistä aina lähettää kommenttia kyseisen seikkailun tekijälle.

Valikosta löytyy kauppa, jossa on paljon uusia materiaaleja ostettavaksi, mutta onneksi oikeaa rahaa ei tarvitse käyttää. Sparkissa palkitaan aktiivisia pelaajia krediiteillä, joita voi sitten törsätä kioskissa vaikka uuteen hahmoon tai alien-teemaiseen pakettiin. Tietysti euroja voi tuhlata, mikäli haluaa kaiken nyt ja heti.

 

Vaikka oman pelin tekeminen kuulostaa liian vaikealta ja aikaa vievältä, siitä on tehty yllättävän helppoa. Luomistilassa on erinomainen opetusosio, jossa tulevaa maestroa pidetään tiukasti kädestä kiinni, jotta kaikki tarpeellinen tulee sisäistettyä. Jos tutoriaalin ottaa vahingossa pois päältä kenttää rakennettaessa, sitä ei enää saa takaisin muuten kuin aloittamalla prosessin alusta. Pitkällekin kehitetty peli saattaa joutua sen takia roskakoriin ärräpäiden saattelemana.

Kaikki ei kuitenkaan suju vielä kuin Strömsössä. Peli kaatuilee aivan liian usein, eikä se saa aina yhteyttä palvelimeen. Välivideot ja ääniraidat nykivät välillä rasittavasti, mikä toisinaan johtaa pelin jäätymiseen ja siihen, että konsoli on käynnistettävä uudelleen. Tietenkään yhteisökentissä ei ole automaattista tallennusta, joten seikkailut on kaatumisen jälkeen aloitettava alusta. Kenttien luominen sentään jatkuu siitä pisteestä, mihin sen on itse viimeksi huomannut tallentaa.

Project Spark on erinomainen valinta heille, jotka pitävät simulaattoreista, pienestä näpräämisestä ja loputtomasta sisällöstä. Sen viehätys piilee siinä, että voi tehdä ihan millaisen pelin haluaa, ja yhteisöosiosta voi löytää mitä mahtavimpia tuotoksia. Ehkä ne rasittavat bugitkin korjataan pian.

6/10
JulkaisijaMicrosoft
Pegi-ikärajatK-12
Pegi-merkinnätOnline, Väkivalta
Lisää luettavaa