En ole yleensä henkilö, joka pysähtyy miettimään pelien nimien mahdollista laatua. Pullblox World on kuitenkin pakottanut minut poikkeamaan tavoistani. Nintendon uutukaisen nimi on kaikessa aneemisuudessaan helppo unohtaa, eikä se tunnu edes yrittävän tempaista ketään mukaansa. Tämä ärsyttää minua suuresti, sillä Pullblox World on pelinä kaikkea, mitä sen nimi ei ole.
3DS:llä startannut Pullblox-sarja yltää Worldin myötä nyt kolmanteen osaansa ja saapuu näin ollen samalla myös ensimmäistä kertaa Wii U:lle. Uusi rauta näkyy tuoreimmassa seikkailussa lähinnä vain aiempaa terävämpänä ulkoasuna, sillä Pullblox World on alustastaan huolimatta edelleen hyvin puhdas Pullblox-kokemus. Niinkin puhdas itse asiassa, että pelisarjan mustaksi lampaaksi usein tituleeratun Fallblox-pelin monimutkaisemmat kikat on jätetty suosiolla pois uutukaisesta.
Pullblox World on yhdistelmä sekä pulmanratkontaa että kepeää tasoloikintaa. Pelaajien eteen asetetaan jälleen noin 250 pulmakenttää, joissa jokaisessa tarkoituksena on kiivetä erilaisista palikoista koostuvia rakennelmia pitkin kohti tiettyä maalipistettä. Haaste kiipeilyyn muodostuu siitä, että jotta määränpää voitaisiin saavuttaa, pelaajien on muokattava rakennelmien muotoa niiden palikoita liikuttelemalla. Ajoittain pakkaa sekoitetaan myös esimerkiksi kenttiin ujutetuilla painikkeilla, jotka vaikuttavat tiettyjen palikoiden liikehdintään.
Pullblox Worldin suurimpia koukkuja on sen yksinkertaisuus. Pelin pelaaminen tapahtuu pääasiallisesti aina kahden napin varassa, ja liikuteltavien palikoiden liikerata on sekin lukittu vain kahteen tiettyyn suuntaan. Selvien rajojensa ansiosta Pullbloxin perusteet oppii hetkessä, mutta samalla ne muodostavat peliin myös erittäin mielenkiintoisia haasteita. Vaikka pulmista osa tuntuisikin aina välillä vaikealta, eivät niiden ratkaisut tunnu olevan kuitenkaan koskaan täysin pelaajan ulottumattomissa. Näin pulmia ratkookin aina varsin motivoituneena.
Pelkkiin valmiisiin kenttiin Pullblox Worldissa ei tarvitse tyytyä, sillä mukaan on pakattu kenttäeditori. Luomuksiaan pääsee jakamaan muille pelaajille netissä, ja hienona eleenä 3DS:n alkuperäisessä Pullbloxissa luodut kentät toimivat nekin Worldissä. Siirto versiosta toiseen hoituu 3DS-kentistä luotujen QR-koodien avulla, joita löytää läjäpäin jo esimerkiksi ihan vain Googlen avulla.
Kaikessa viihdyttävyydessään Pullblox Worldin suurin synti on lähinnä sen samankaltaisuus alkuperäisen Pullbloxin kanssa. Mikäli sarja on kokematta, kotikonsoli-Pullblox on erittäin pätevä pulmakokemus, joka huokuu tuttua Nintendo-laatua. Sarjan jo kokeneiden kannattaa sen sijaan miettiä, alkaako palikoita tulla jo korvista ulos.