TOCA– ja Colin Mcrae-pelien tekijöistä koostuva BigBig Studios on selkeästi ymmärtänyt, minkälaisia pelejä PSP kaipaa. Näyttäviä, vauhdikkaita ja sopiviin osiin annosteltuja, jotta peliä voi pelata myös pienempinä erinä. Firman ensimmäinen peli Pursuit Force on pohjimmiltaan malliesimerkki juuri tällaisesta pelistä. Juoni on karun yksinkertainen: amerikkalaisen suurkaupungin rikollisuus on riistäytynyt käsistä, ja ainoa joka voi pelastaa Capital Cityn mellastavilta kriminaaleilta, on uusi Pursuit Force -poliisiyksikkö. Kunniakkaasta tehtävästä huolimatta määrärahoja ei ole ilmeisesti herunut tarpeeksi, koska pelaajan hahmo on käytännössä yksikön ainoa kenttäagentti. Kliseisestä alkuasetelmasta huolimatta ihan mikään tusinapeli ei ole kyseessä. Pursuit Force yhdistää Driver-tyyliset takaa-ajot parhaaseen Hollywood-leffojen machohenkeen reseptillä, jota tarpeeksi kehittämällä olisi ainekset vaikka mihin. Suurin osa kaupunkia piinaavien rikollisjengien jallittamiseen tähtäävistä tehtävistä alkaa autosta tai veneestä. Vaikka välillä hypätäänkin esimerkiksi helikopteriin tai jalkapatikkaan, pelin pääpaino on silti maanteillä ja kanaaleissa tapahtuvissa vauhdikkaissa takaa-ajoissa. Koko homma huokuu kovan luokan leffahenkeä. Pelaajan ohjaama lainvalvoja hyppii vaivattomasti useidenkin metrien päässä oleviin autoihin tai muihin menopeleihin. Kohteena olevaa menopeliä ohjaavat rikolliset eivät kuitenkaan luovuta taisteluitta. Käytännön akrobatiaa joutuu harrastamaan sekä luotien väistelemisessä että puolelta toiselle heiluvan auton kyydissä pysymisessä. Koska normaalissa tulitaistelussa kulkupelit kestävät aikarajoihin suhteutettuna aivan liikaa vahinkoa, rikollisautosta toiseen loikkiminen on yleensä se tehokkain ja luonnollisin keino selvittää tehtävä.

Poliisia pamputetaan

Loistava machomeininki, äärimmäisen sulava ruudunpäivitys ja pelin yleinen munakkuus yhdistettynä toimintaa ryydittävään mahtipontiseen musiikkiin on periaatteessa mainio yhdistelmä. Kriminaalinmetsästäjämme matkassa on kuitenkin yksi isompi mutka, ja se on pelin vaikeustaso. Sen lisäksi, että autosta toiseen loikkiva akrobaattipoliisimme kuolee parhaimmillaan muutamasta hyvin osuneesta luodista, myös aikarajat ovat usein aivan liian tiukkoja. Kaupungin ulkopuolelle viisi senttiä ehtinyt rikollispomo on karkuun ehtinyt rikollispomo, vaikka olisikin metrin päässä ja henkihieverissä. Samoin monet tehtävistä on jaettu useaan osaan. Jos toistakymmentä minuuttia kestänyt, sormet ruvelle vetänyt tehtävä epäonnistuu viimeisillä sekunnin sadasosilla, hymy hyytyy ja PSP:stä uhkaa tulla kallis heittoase. Reilusti yli vedetty vaikeustaso on oikeasti harmittava juttu, koska ilman sitä Pursuit Force olisi ehdottomasti PSP:n pelivalikoiman kärkinimiä. Vaikeustasoa onkin luvattu laskea myyntiversioon, ja toivottavasti näin käy. Toisaalta, nykymuodossaan Pursuit Forcen vaikeustaso tarjoaa kuitenkin sellaisia onnistumisen elämyksiä, joita nykypeleistä harvemmin irtoaa. Haastetta pelkäämättömille Pursuit Force tarjoaakin vauhdikasta ja ennen kaikkea tyylikästä viihdettä.

Vaihtopelaaja

Kirjoittanut [pelaaja_author:7]

Uudet alkuperäiset pelit ovat harvinaislaatuinen ilmiö PSP:llä. Lumines on vielä tuoreessa muistissa, mutta kyseessä on jo lähes vuoden vanha peli. BigBig Studiosin Pursuit Force on majakka pimeydessä, jonka PSP:n käännöksisstä koostuva pelitarjonta muodostaa. Se on ison budjetin peli, joka on huolelllisesti suunniteltu toimimaan PSP:llä parhaalla mahdollisella tavalla. Monia PSP-pelejä vaivaavat ongelmat, kuten hitaasti toimivat valikot, latausajat ja epätasainen ruudunpäivitys, loistavat poissaolollaan. Pelin konseptikin on tuore ja yllättävän hyvin toimiva. Hahmoissa ja jengeissä on jopa särmää, ja Pursuit Force yksinkertaisesti tuntuu omalta tuotteeltaan, eikä Playstation 2- peliltä, joka on väkisin ahdettu toimimaan PSP:n rajoissa. Harmi, että vaikeustaso heittelee niin järkyttävästi.

7/10
Lisää luettavaa