Quake IV / Arvostelut / pelaaja.fi

Quake IV

20.04.2006 // Kirjoittanut: Miika Huttunen
33

Quake-pelisarja tunnetaan pitkälti pc:n verkkomoninpelaamisesta, jonka synnyssä sillä on ollut iso rooli. Sarjan neljännessä pelissä ei kuitenkaan ole kuin muistoja pelien synnyttämästä sinkohipasta. Quake IV on yksinpelivetoinen scifi-rymistely, jossa ihmiskuntaa pelastetaan inhoilta muukalaisilta.

Pelaaja asettuu Matthew Kane -nimisen sotilaan kiireisiin saappaisiin juuri ennen ihmisten vastahyökkäystä biomekaanisten stroggien kotiplaneetalle. Kaikki menee kuitenkin pieleen jo maahanlaskusta lähtien, ja koko loppupelin ajan pelaaja saa ravata kieli vyön alla paikasta toiseen pitämässä huolta siitä, että sota etenee ihmisten hyväksi.

Tämä tarkoittaa putkessa etenevää räiskintää läpi pimeiden käytävien ja tunneleiden, mutta onneksi välillä myös avoimessa maastossa. Joissakin kohdissa hypätään konetykin taakse suojaamaan saattuetta, ohjataan leijutankkia tai robottipanssaripukua. Nämä osiot tuovat kivasti vaihtelua, mutta eivät ole kovinkaan vaikeita, kiitos ajoneuvojen latautuvien suojakilpien ja itsestään korjaantuvan panssaroinnin.

Peli antaa hyvän illuusion siitä, että pelaaja on keskellä suurta sotaoperaatiota, osana suurta invaasiota. Kuvioissa tai pelaajan ympärillä on lähes koko ajan muita sotilaita, jotka vielä toimivat melko tehokkaasti, vaikka etenevätkin melko tiukasti valmiiksi ohjelmoitujen tapahtumien kautta. Varsinkin teknikoita ja lääkintämiehiä kannattaa yrittää pitää elossa, sillä ne voivat korjata pelaajan panssarin tai palauttaa kuntoa.

Tarina ei varsinaisesti vie mukanaan. Biomekaanisista, ihmisiä rakennusaineinaan käyttävistä stroggeista on kuitenkin onnistuttu tekemään sen verran iljettäviä ja karuja vastustajia, että niitä nitistää ilolla. Paras stroggi on kuollut stroggi, varsinkin niiden Kanelle järjestämän pikku operaation jälkeen.

Karu mutta kaunis

Stroggijahdissa apuna on kymmenen erilaista, mutta silti melko tasaveroista asetta. Kaikille on oma käyttönsä pelin aikana, peruspistoolia lukuun ottamatta. Erilaisiin vihollisiin tepsivät parhaiten tietyt aseet, joten kaikkia tulee käytettyä tasaisesti. Lisäksi tykkeihin saa pelin edetessä niiden ominaisuuksia parantavia muokkauksia.

Pelin graafinen suunnittelu saa risuja. Grafiikka itsessään on upeaa ja yksityiskohtaista, mutta muutoin pelintekijöiden tieteisvisiot ovat melko mielikuvituksettomia. Stroggien kotiplaneetta on likaisten metallisten ja karujen käytävien sekä kammioiden täyttämä. Maisemiin kyllästyy melko nopeasti. Loppua kohti arkkitehtuuri muuttuu välillä vaikuttavan suureksi, ja elävän kudoksen määrä ympäristöissä lisääntyy iljettävästi.

Ulkoasu on siis näyttävä, mutta ei pyöri täysin takkuilematta. Ruudunpäivitys tökkii ikävästi moneen otteeseen.

Quake IV ei pc:llä lunastanut sarjan pelille annettuja odotuksia moninpelin suhteen, eikä Xbox 360 -versio onnistu sitä paremmin. Maksimissaan kahdeksalla pelaajalla saa aikaan ihan kiinnostavia sinkohippasessioita, mutta koko touhu maistuu todella 1990-luvulle. Jotenkin hektinen, mutta onton oloinen sinkohippa ei enää vain jaksa innostaa.

Quake IV on yksinpelinä kelpo räiskintää todella epämiellyttäviä vihollisia vastaan, jossa on mukana sotimisen verinen maku. Se ei kuitenkaan onnistu kokonaisuutena yhtä hyvin kuin esimerkiksi Call of Duty 2, joka peittää yksinkertaisuutensa ja puutteensa taukoamattoman audiovisuaalisen vyörytyksen alle. Quake IV:n2 pelaaminen on ajoittain todella tylsää ankeissa käytävissä hölkkäämistä ja mekaanista vihollisten eliminoimista. Se onnistuu kuitenkin myös tarjoamaan useita unohtumattomia pelihetkiä.

Quaken monet kasvot

Quake-sarjan peleillä on melko vähän tekemistä keskenään. Doomin menestyksen jälkeen id Software päätti tehdä kokonaan kolmiulotteisen toimintapelin nimeltä Quake. Alun perin sen piti olla roolipelimäinen toimintapeli fantasiaympäristöissä, mutta projektista muodostui liian aikaavievä. Niinpä alkuperäiset suunnitelmat unohdettiin, ja lopputulos oli kummallinen scifiä ja fantasiaa sekoittanut peli. Sen verkkopeli ja 3d-ominaisuudet kuitenkin ällistyttivät pelaajia ympäri maailmaa.

Quake II ei ollut jatkoa ensimmäiselle pelille kuin nimellisesti. Se sijoittui tulevaisuuteen vihamielisten stroggien ja ihmiskunnan väliseen sotaan. Pelaajan ohjaama yksinäinen sotilas hyökkää stroggien kotiplaneetalle onnistuen tuhoamaan niiden johtajan ja avaamaan tien invaasiolle. Juuri tästä hetkestä Quake IV jatkuu.

Quake III: Arena puolestaan oli tehty puhtaasti verkkomoninpeliksi eikä sisältänyt minkäänlaista yksinpeliä. Tavalliseen sinkohippaan oltiin jo tuolloin kyllästytty, ja monet pettyivät pelin tarjontaan. Vajaan puolen vuoden kuluttua siihen julkaistiinkin laajennusosa Team Arena, joka päivitti verkkoräiskinnän ideaa ryhmä- ja tavoitepohjaiseksi.

7/10

Kommentit

Käyttäjän Rocky_Balboa kuva
Rocky_Balboa

Melko perusmättöä. Peter Stormaresta yksi lisä

Käyttäjän Shinywind kuva
Shinywind

Normaali fps peli raskailla kone vaatimuksilla.

Käyttäjän jonik kuva
jonik

Erittäin näyttävä mutta hetkittäin tylsäksi

Käyttäjän T.M. kuva
T.M.

Raskas perus putkifps karkkikraffoilla.

Käyttäjän Eemeli Rekunen kuva
Eemeli Rekunen

360version nykiminen häiritsee. Ok-tason putki FP

Käyttäjän vapaus_valita kuva
vapaus_valita

vanhahtava mutta toimiva perusräiskintä

Käyttäjän Wiineri kuva
Wiineri

Ihan ok, perus mättöä. Nätti

Käyttäjän Dark kuva
Dark

ihan ok

Käyttäjän Ryynix kuva
Ryynix
Käyttäjän pazinen kuva
pazinen

Nostoja