Tekijä: SideQuest Studios
Julkaisija: EastAsiaSoft
Myynnissä: Nyt
Pelikoneet: PS3
Moninpeli: Ei
Samalla koneella: Ei
Verkossa: Ei

Taktista jauhantaa

Saksalaisen SideQuest Studiosin Rainbow Moon on erilaisten roolipelityylien vaikutteista ammentava, taktisten taisteluiden ympärille keskittyvä potpuri. Vaikka ytimeltään peli vaikuttaa japanilaistyyliseltä taktiselta roolipeliltä, on ominaisuuksia lainattu niin luolastoseikkailuista kuin massiivimoninpeleistäkin.

Söldner-X-kehittäjän työstämä roolipeli ei käynnisty vauhdikkaasti. Varsin yhdentekevän tuntuinen tarina kertoo, kuinka ilkeä voima pakottaa Baldren-soturin vieraaseen maailmaan mystisen ulottuvuusportin kautta. Niin ikään alun pelikokemukset antavat huonon ensivaikutelman, sillä taisteluista jää turhaan liian yksinkertainen kuva rajoitettujen toimintojen vuoksi. Maailmankartalla liikkuminenkin on vaikeaselkoista useiden kummallisesti rajattujen alueiden vuoksi.

Rainbow Moon sisältää vaikeustasosta ja pelityylistä riippuen joko paljon tai todella paljon toistoa. Tehtäviä suorittaessa ei yksinkertaisia pulmanratkaisumekanismeja lukuun ottamatta juuri muuta tehdä kuin taistella ja juosta edestakaisin samojen paikkojen välillä. Hahmojen kehittäminen vaatii toistoa, varustuksen parantaminen vaatii toistoa ja rahaakin hankitaan lähinnä toiston kautta.

Onneksi taistelujärjestelmä tekee toisinaan tarpeettomankin tuntuisesta jauhannasta siedettävää. Ruudukkopohjaiset taistelut kulminoituvat vihollisten toimintatapojen tuntemiseen ja omien hahmojen erikoiskykyjen optimaaliseen käyttöön. Aluksi järjestelmä tuntuu liian yksinkertaiselta, mutta loppujen lopuksi taistelut ovat yllättävänkin taktisia. Taisteluiden vaikeustasoa nostetaan voimakkaampien viholliskokoonpanojen avulla tasaisin väliajoin, vaikka toisinaan vastaan asettuu melkoisia läpihuutotapauksiakin.

Muutamat suunnittelumokat ja vähän turhan tuntuiset ominaisuudet syövät peli-iloa taisteluiden jauhannan ohella. Esimerkiksi inventaariota ei voi hallita taisteluiden palkintoja kerättäessä, joten jos reppu on täynnä, on taisteluista voitetut megaesineet heitettävä ikuiseen kadotukseen. Ruokaa on kuitenkin kuljetettava mukana, sillä pelihahmojen nälkämittari kuluu pelattaessa, mikä johtaa hieman oudon tuntuiseen huoltorutiiniin.

Kokonaisuutena Rainbow Moonin tasokas toteutus jättää silti positiivisen jälkimaun. Taistelut ovat haastavia ja hauskoja, ja pelattavaa on enemmän kuin monessa täysihintaisessa pelissä, vaikka osa puitteista jättääkin toivomisen varaa. Rainbow Moon tarjoaa kuitenkin toistoa kavahtamattomille taktisen roolipelaamisen ystäville kymmeniä tunteja tasokasta ajankulua lyömättömään hintaan.

8/10
Lisää luettavaa