Rainbow Six: Vegas (XBOX 360)

Kasinon vilkkuvat valot ja häilyvät varjot saavat aikaan painostavaa tunnelmaa.

14.9.2011 21:37

Älkää kääntäkö vielä sivua! Tiedän, että mielestänne Rainbow Six: Lockdown oli kehno peli. Onneksi sen tietää myös Ubisoft, joten tällä kertaa touhussa on aivan uudenlaista meininkiä. Hyvät naiset ja herrat, saanen esitellä uudistuneen ja entistä ehomman antiterrorismioperaation: Rainbow Six: Vegas.

Tuttua touhua

Kaikkien pelaajien onneksi keväinen Ghost Recon: Advanced Warfighter näytti, että realistisen sotapelin voi siirtää konsoleille ja saavuttaa optimaalisen suhteen realismin, hauskanpidon ja ikkunoita helisyttävän toiminnan välillä. Vielä onnekkaammin uusi Rainbow Six on kuin tästä maastokuvioidusta puusta pudonnut omena.

Kun Rainbow Six vielä sattuu alkamaan parilla harjoitustehtävällä Meksikon kaduilla, jouduin peliä pelatessani hetken hieromaan silmiäni, jotta uskoin pelaavani eri peliä. Kun toiminta alkoi, erojakin löytyi, mutta todella samankaltaisista teoksista on silti kyse.

Toimintaa katsellaan pääsääntöisesti ensimmäisestä persoonasta aseen heiluessa ruudun alareunassa. Oikean analogitikun napsautus nostaa aseen poskelle ja rautatähtäimet ruudulle. Aseisiin voi pultata tyypistä riippuen kiinni erilaisia tähtäimiä. Useimpiin saa vakiona ainakin punapistetähtäimen ja pienen kiikarin, jolla kevyt tarkka-ammuntakin onnistuu.

Ghost Reconin tyyliin aseiden, kranaattien ja muiden varusteiden valinta onnistuu nopeasti ohjaimen näppäimillä. Taktisista miehistä kun on kyse, mukana on myös erilaisia näköfilttereitä. Näistä yleisin on lämpökamera, jolla näkee mukavasti vaikka savussa tai pimeydessä liikkuvia vihollisia.

Tuntuvin uudistus löytyy suojan käytöstä. Vasen liipaisin toimii suojautumisnappina. Jos pelaaja esimerkiksi autoa kohti juostessaan vetää liipaisimen pohjaan, sotilas heittäytyy heti auton luo päästyään kyyryyn suojaa vasten. Tästä voi kätevästi kurkkia reunojen yli tai ohi. Suojasta lähdetään yksinkertaisesti päästämällä liipaisin irti. Helppoa ja erinomaisen toimivaa.

Pelasta Las Vegas

Kun pari lyhyttä harjoitustehtävää on takana, pelaaja ja hänen joukkueensa siirtyvät Las Vegasiin, jossa kansainvälinen terrorismi uhkaa taas vaihteeksi pilata ihmisten syntisen hauskanpidon. Tämä ei tietenkään käy laatuun, joten edessä on monta pomminpurkua, panttivangin pelastusta ja otsalaukausta.

Tehtävät alkavat yleensä kopterista, jossa rynnäkköryhmä saa taktiselta upseerilta nopean tiedonannon. Tilanteet ovat nopeasti kehittyviä, joten yleensä alussa ei ole kuin hatara yleiskuva tapahtuneesta. Samalla pelaaja saa linnunperspektiivistä näyttävän yleiskatsauksen tapahtumapaikkoihin, jotka ovat yleensä toinen toistaan huikeampia kasinohotelleja.

Kentällä pelaaja komentaa joukkojaan reaaliajassa Ghost Reconista tutun tilannepohjaisen kohdistimen avulla. Osoita estettä ja napsauta nappia, niin tiimi ryhmittyy esteen taakse tuliasemiin. Napsauta ovea, niin miehet ryhmittyvät murtomuodostelmaan sen ympärille ja ruudulle aukeaa uusi valikko, josta valitaan etenemistapa. Räjäytetäänkö ovi, heitetäänkö kranaatteja vai mennäänkö hiljaa?

Kasinon vilkkuvat valot ja häilyvät varjot saavat aikaan painostavaa tunnelmaa. Vilahtiko silmäkulmassa terroristi vai mannekiini? Oliko tuo vaimennetun aseen suuliekki vai valomainos? Tehtävät eivät myöskään ole pelkkää tasaista etenemistä, vaan välillä pääsee heilumaan köysien varassa talojen ulkopuolella ja harrastamaan muuta extreme-terroristitorjuntaa.

Tekoäly on pääasiassa mainiota tasoa, kuten tehtäväsuunnittelukin. Joskus kuitenkin molempien heikoimmat hetket osuvat yhteen, ja tällöin pelaajalla on itku lähellä. Eteen avautuu monikerroksinen kasinon aula, jonka lukuisat parvekkeet kuhisevat terroristeja. Pelaaja yrittää saada miehensä suoja-asemiin ilman, että itse tulee sitä osoitellessaan ammutuksi. Samalla pitäisi myös vastata tuleen, tähystää panttivankeja ja tehdä kymmenen muutakin asiaa. Ei auta, henki lähtee.

Näinä hetkinä toivoisi mahdollisuutta pysäyttää peli ja antaa sitten rauhassa ohjeita tovereilleen. Koska peli vielä kitsastelee automaattitallennusten kanssa, kuoleman koittaessa on edessä pitkä matka uuteen yritykseen.

Turhauttavan korkeasta vaikeustasostaan huolimatta Rainbow Six: Vegas on mahtava peli. Se on näyttävä, jännittävä ja todella viihdyttävä. Ghost Reconista on poimittu hyvä pelimoottori ja elokuvamainen tehtäväsuunnittelu, johon on lisätty vielä mukaan oma tyyli ja uniikki tapahtumapaikka. Tätä terroristijahtia ei todellakaan kannata missata.

Tom Clancy – propagandakirjailija?

Rainbow Six -pelien etuliitteenä pitkään komeillut Tom Clancy on kiistatta maailman suosituimpia kirjailijoita. Parikymmentä vuotta ja kymmeniä miljoonia myytyjä kirjoja käsittävän uransa aikana mies on joutunut useasti kriitikoiden hampaisiin, viimeksi propagandateosten kirjoittamisesta syytettynä.

Clancyn kirjoissa huippuälykkäät, karismaattiset ja kirkasotsaiset jenkkisankarit pyyhkäisevät tieltään kommunistien, terroristien ja eurooppalaisten kaltaisia haittoja diplomatian kehdon tieltä. Haavat ovat lihashaavoja, eikä vähäisempien valtioiden aseistuksesta ole vastusta Setä Samulin rautaiselle nyrkille. Varsinkin viime aikoina pappa-Clancyn ote on lipsunut pahasti jännittävän ja viihdyttävän teknotrillerin maailmasta pelkäksi ”Amerikka hurraa!” -propagandaksi, jossa asespeksit ja viileät vakoilutermit ovat tärkeämpiä kuin juoni. Vanhemmat kirjat ovat silti rautaa.

Mikä ihmeen Rainbow Six?

Moniko on joskus pysähtynyt pohtimaan, mitä Rainbow Six -pelien nimi oikeastaan tarkoittaa? Nimen alkuperä juontaa juurensa aina vuoteen 1998, jolloin Clancy ja hänen pelifirmansa Red Storm julkaisivat yhtä aikaa terrorisminvastaisesta sodasta kertovan kirjan ja pelin.

Rainbow on Nato-maiden huippusalaisen erikoisyksikön koodinimi. Yksikkö saa rahoituksensa hämäriä takareittejä pitkin Yhdysvaltojen hallitukselta, mutta ei vastaa suoraan millekään valtiolle. Pelkästään ensimmäisen kirjan aikana porukka pistää nippuun kymmeniä euroterroristeja, sekä ebola-virusta aseenaan käyttäviä biohörhöjä.

Entä se kutonen? Rainbow Six on yksikköä johtavan John Clarkin koodinimi. Clarkia ei tosin peleissä ole näkynyt enää pitkiin aikoihin, eikä nykypeleillä ole enää muutenkaan paljon yhteistä alkuperäisen vision kanssa.

8/10
Lisää luettavaa