Ratchet and Clank: Quest for Booty

Insomniac seuraa Tools of Destructionia kokeilevammalla ratkaisulla.

14.9.2011 22:18

Insomniac Games on mielenkiintoisessa tilanteessa. Studio laajeni PlayStation 3:n ilmestymisen myötä kahden pelin studioksi. Studio palasi juurilleen Resistance: Fall of Man pelillä. Olihan Insomniacin ensimmäinen peli synkkä fps-pläjäys nimeltään Disruptor. Ratchet and Clank: Tools of Destructionilla Insomniac jatkoi puolestaan suosittua PS2:lla alkanutta sarjaansa. Kenties aloittamansa Spyro-sarjan kohtalosta viisastuneena, Insomniac piti Ratchet and Clank sarjan omissa käsissään siirtyessään tekemään pelejä PS3:lle. Sierran jatkamana Spyro-sarja ei ole yltänyt Insomniacin tekemien sarjan pelien tasolle.

Ratchet and Clankin PS3-debyytti ei kuitenkaan ollut täysin odotetunlainen menestys. Pelaajassa arvosanan 8/10 saanut peli oli viihdyttävä ja laaja, mutta kovin tutun oloinen. Suomessakin jättimenestystä niittäneen sarjan viimeisin osa ei ollut odotusten kaltainen menestys – kuten se ei ollut muillakaan markkinoilla.

Tools of Destruction loppui cliffhangeriin, jossa Ratchetin aisapari Clank katoaa, joten oli selvää, että tarinaa jatkettaisiin, mutta kenties odotettua heikomman menestyksen takia Insomniac seuraa Tools of Destructionia kokeilevammalla ratkaisulla.

Ratchet and Clank: Quest for Booty on suora jatko-osa Tools of Destructioniin, mutta se julkaistaan huomattavasti huokeampaan hintaan. Q4B julkaistaan Yhdysvalloissa vain PlayStation Networkista ladattavana maksullisena pelinä, mutta Euroopassa pelin voi ostaa netin ohella myös perinteisenä Blu-ray-levynä. Hintaa pelillä pitäisi olla arviolta 20 euroa.

Arvostelemani versio vei kovalevyltä 3 gigaa tilaa, joten kyseessä on melko suuri lataus.

Lyhyt, mutta ytimekäs

Pelisarjan luova johtaja Brian Allgeier kuvailee Q4B:ta kesän suurelokuvien kaltaiseksi kokemukseksi – lyhyeksi, mutta toimintaa ja yllätyksiä täyteen ahdetuksi paketiksi. Oikeastaan vain lyhyys pitää paikkansa, sillä toimintaa on totuttua vähemmän.

Se pitää tehdä heti selväksi, että hinnasta huolimatta kyseessä on täysiverinen Ratchet and Clank, tai no, Ratchet-seikkailu. Tuotantoarvot ovat täysin samaa luokkaa kuin Tools of Destructionissa. Peli on vain paljon tiivistetympi ja lyhyempi kuin sarjan pelit perinteisesti.

Ratchetin aisapari, pikkurobotti-Clank katosi Zoni-otusten saattelemana edellisen pelin lopussa omille teilleen. Peli loppui täysin kesken ja Quest for Bootyssa Ratchetilla ollaan kaverin jäljillä, eikä Clankia nähdä kuin muutamassa välianimaatiossa. Quest for Booty on tarinallisesti samankaltainen pettymys kuin ToD, sillä emme saa vastauksia esimerkiksi Ratchetin tarinaan, joka alkoi niin lupaavasti Tools of Destructionissa. Miksi hän on ainoa laatuaan? Missä on Ratchetin isä? Näihin kysymyksiin ei saada vastausta.

Normeja rikkoen

Quest for Booty poikkeaa sarjan perinteisestä kaavasta. Tuntuu siltä, että peli on enemmän kokoelma ideoita, joita ei edelliseen peliin ehditty tai uskallettu laittaa. Itse pidän uusista ratkaisusta ja samalla Quest for Bootysta enemmän kuin Tools of Destructionista.

Viimeiset PS2:lle julkaistut R&C-pelit olivat täysiä toimintapläjäyksiä. Insomniac toi Tools of Destructioniin takaisin hieman enemmän seikkailua ja tasoloikkaa räiskimisen rinnalle. Nyt aseisiin ei edes päästä käsiksi suurimman osan aikaa.

Ratchet saapuu Hoolefar-planeetalle Clankin perässä. Saadakseen laiskoilta paikallisilta vinkkejä Clankista, on karvaturrin tehtävä erilaisia paikallisten haluamia juttuja, kuten tuuligeneraattorien käynnistämistä. Niinpä aseet jätetään pois ja pelaajien pitää hioa tasoloikkakykynsä äärimmilleen. Ratchetin pitää navigoida tiensä läpi tuttujen sähköisten tasojen ja tulta syöksevien kanuunoiden muodostaman viidakon.

Ratchet voi nyt käyttää uutta magneettista jako-avaintaan tiettyjen esineiden siirtämiseen. Sillä voi kiskoa tasoja itsensä luokse ja myös laskea ja nostaa tasoja. Käytännössä uutta työkalua käytetään useimmiten uuden kulkureitin luomiseen.

Tämä, ja lisääntynyt grindiraileilla liukuminen, tuovat hauskan lisän pelaamiseen, mutta kovin erikoisesta pelimekaanisesta lisäyksestä magneettijako-avaimen myötä ei voida puhua. Nämä muutokset tekevät Quest for Bootysta raikkaamman oloisen kuin Tools of Destructionista. Räiskintää ei kuitenkaan ole unohdettu, mutta jotakin kertoo se, ettei aseita tai ammuksia enää osteta, vaan ne saadaan matkan varrella.

Täysin yksin ei Ratchet sentään ole. Hänen rinnallaan kulkee edellisestä pelistä tuttu nätti Talwyn-tyttö, jonka rooli on lähes täysin turha. Hänen kauttaan pelaajalle tarjotaan kehuja ongelmien ratkaisemisen jälkeen, mutta Talwynia olisi voitu hyödyntää paljon enemmän tarinankerronnan tukemiseen. Nyt hän lähinnä leijuu Ratchetin perässä ja sanoo silloin tällöin jotain. Taisteluissa hänestä ei ole hyötyä.

Halvasta hinnasta huolimatta Quest for Booty tuntuu hieman liian lyhyeltä, mutta kuitenkin hyvin viihdyttävältä. Fanien kannattaa tutustua – ja miksei uusienkin pelaajien. Lyhyempi ja tiiviimpi kokemus on hyvä tapa perehdyttää itsensä Ratchetin maailmaan. Pelin loppu antaa myöskin ymmärtää, että seikkailu tulee saamaan jatkoa.

7/10
Lisää luettavaa