Remnant: From the Ashes / Arvostelut / pelaaja.fi

Remnant: From the Ashes

9.12.2019 // Kirjoittanut: Janne Pyykkönen
0

Darksider Souls of Destiny

Joidenkin pelien ei vain pitäisi toimia. Sellainen on Remnant, joka kierrättää viime vuosien hittiaineksia pohtimatta turhaan, sopivatko ne jotenkin yhteen. Otetaanpa Dark Soulsin lähitaistelu- ja kuolinmekaniikat, lyödään ne Destinya imitoivaan kolmannen persoonan ammuskeluun ja tehdään tästä toimintaroolipeli, joka on parhaimmillaan kolmen pelaajan yhteispelinä. Kuinkahan paljon Gunfire Gamesilla on ähisty ja puhistu, että täysin sopimattomat palapelin palat on saatu runnottua kasaan?

Remnantin helpoimmin ohitettava osuus on sen tarina. En läpipeluunkaan jälkeen saa mitään otetta siitä, miksi sankarini ampui tiensä läpi multiversumin eri planeettojen. Outojen puuheppujen Root-voima on muuntanut maapallon postapokalyptiseksi mutta vehreäksi raunioksi, ja viimeiset eloonjääneet kärvistelevät maan alla. Bunkkerin pohjalla on onneksi punaisena hohteleva jalokivi, jolla voi loikkia toisiin maailmoihin. Multiversumin ääristä etsitään maapallolta kaikonnutta tutkimusmatkailijaa, jolla on ehkä jotain tietoa tuhon syistä. Alkupuolen maailmanlopun jälkeiset maisemat tylsistyttävät pian, mutta sitten lähdetetään hyönteistyyppien suoplaneetalle, tieteisraunioiden täyttämiin autiomaihin ja šamanististen vuohityyppien fantasiaplaneetalle. Miksipä ei!

Erikoisuutena jokainen yksinpelikampanja on satunnaistettu karttoja ja kohtaamisia myöten. Kaikille eivät välttämättä tule vastaan samat pomot tai samat sivutehtävät, eikä siksi reppuun tartu edes samoja aseita kuin kavereilla. Jos oma saalis kyrsii, alusta ei tarvitse aloittaa, vaan eri maailmoista voi luoda ”seikkailutilassa” loputtomasti uusia variaatioita. Loottia voi hakea myös muiden pelaajien kampanjoissa auttamalla. Se on kiva tapa edistää moninpeliä ja tietysti venyttää pelin sisältöä hieman keinotekoisesti.

Remnant: From the Ashes -arvostelu

Darksidersin kehittäjistä ja Crytekin veteraaneista koostuva Gunfire Games osaa asiansa, vaikka pelin ensivaikutelma on keskinkertainen. Monsterit näyttävät itse asiassa kovin Darksiders-henkisiltä, räiskintätuntuva on naseva, ja aseissa on vaihtelua sekä ytyä. Erityisesti Destinyn superliikkeitä imitoivat erikoisvoimat antavat säätää pelityylin juuri omaan makuun sopivaksi. Aseet vaihtelevat ruosteisista länkkäripyssyistä kuolleiden sivilisaatioiden sädeaseisiin, ja joka pyssyyn voi iskeä yhden monista modeista, jotka latautuvat vihollisia suolaamalla. Ladattu supervoima kutsuu esimerkiksi apuun tykkitorneja tai erilaisia vihollisia, luo suojakenttiä tai sytyttää jokaisen luodin liekkeihin. Remnantin parasta antia on juuri aseiden ja modien metsästys, ja peli kätkee osan arsenaalistaan todella haastavien säätöjen taakse.

Perusmosujen lahtaaminen on siis hyvää perustasoa, mutta Souls- ja Destiny-mekaniikkoja imitoivat pomot tuovat lisää vaihtelua. Ne skaalautuvat mukavasti pelaajamäärän mukaan sekä pakottavat etsimään erilaisia taktiikoita ja asevalintoja. Pomoista vain kaksi saa narskuttelemaan hampaita vääristä syistä, ja toinen niistä on aivan viimeinen haaste. Sen kaaduttua noin 20 pelitunnin jälkeen Remnant rohkaisee käynnistämään kamppiksen uudestaan vaikeammalla tasolla. Lisäsisältöäkin on tiettävästi jo tulossa. Destiny-vaikutteistaan huolimatta Remnant ei yritä olla silti mikään peli palveluna -tyyppinen kokemus, vaan sen saa lopettaa hyvällä omallatunnolla.

En sanoisi, että Remnant yltää toteutuksessa tai ideoinnissa aivan samalle tasolle kuin kuulut esikuvansa, mutta miellyttävä räiskintäkokemus se on joka tapauksessa. Souls-tyyli, jossa kuolema palauttaa ”nuotiolle”, pakottaa hiomaan omia suorituksia, ja yhteispeli oli hilpeää alusta loppuun täysin tuntemattomien seikkailijatoverien kanssa. Monet teknisistä ongelmista ratkottiin päivityksillä nopsaan, ja erityispisteet peli saa selittelemättömyydestään. Salaisuuksia ja ylläreitä löytyi vielä kauan sen jälkeen, kun loppupomo oli päässyt viime lepoonsa. Remnantia voi hyvin pitää yhtenä tämän vuoden kätketyistä helmistä.

8/10

Kehittäjä: 
Gunfire Games
Julkaisija: 
Perfect World Entertainment
Peligenre: 
Räiskintä, Seikkailu
Julkaisualustat: 
Microsoft Xbox One, Sony PlayStation 4, Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-16
Pegi-merkinnät: 
Väkivalta

Nostoja