Aasiassa verkkopelit ovat valtava bisnes, mutta sikäläiset suosikit rantautuvat länteen vain harvoin. Viimeisin kulttuurirajan kokeilija näyttää jälleen miksi näin on.

Murskaenemmistö markkinoiden verkkoroolipeleistä tarjoilee tuttua, turvallista fantasiahuttua. Ne muutamat poikkeukset suuntaavat yleensä Tähtien Sota –tyyliseen kevytscifiin. RF Online erottuu massasta edukseen tarjoamalla jotain vähän kaikille. Animehenkisen Novus-sektorin malmivaroista kamppailevat sotilasliitot edustavat scifiä, fantasiaa, ja jotain siltä väliltä.

Sotaa kolmen kesken

Pelin hahmonluonti sisältää vain kaksi olennaista valintaa: hahmon rotu, ja sen luokka. Samalle palvelimelle saa tehtyä neljä hahmoa, mutta kaikkien on oltava samaa rotua. Palvelimia on viisi, ja ne ovat koko englanninkielisen maailman yhteiskäytössä. Omaansa valitessa kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti pelin sivuilta löytyvään palvelinkohtaiseen rotujakaumaan: tasaiset suhteet ovat iso osa mielekästä pelaaja vastaan pelaaja -kokemusta. Liittolaisuuden lisäksi hahmon taitoja määrittää perinteinen hahmoluokka. Näitä on pelissä neljä: lähitaistelija, ranger eli etätaistelija, spiritualisti eli loitsija, sekä esineiden valmistamiseen erikoistunut spesialisti. Alussa hahmoluokat taitoineen ovat identtisiä kaikille roduille. Vasta tasolla 30 avautuvat rotukohtaiset erikoiskyvyt luovat jonkinlaista yksilöllisyyttä. Cora Holy Alliacen väki koostuu pornografisen lyhyitä mekkoja suosivista haltioista, joiden rotukyvyt liittyvät taikuuteen ja maagisten olentojen kutsumiseen. Accretian Empirea kansoittavat sukupuolettomat robotit, joilla ei ole magiaa tai edes loitsijaluokkaa, vaan murskaava tykistö. Bellato Unionin söpöt pikkuihmiset ovat kekseliäitä insinöörejä, joilta luontuu sekä tekniikka että taikuus.

Komeat puitteet

Heti alussa käy selväksi, että peligrafiikkaan on panostettu. Hahmot, esineet ja asusteet on mallinnettu yksityiskohtaisesti, eikä loitsujen tai erikoishyökkäysten valo- ja partikkeliefekteissä ole säästelty. Sekä coralaisten eteerisyys että accretialaisten karu konemaailma näyttävät hiotuilta ja harkituilta, ja gigatavun kokoisella muistipalikalla varustettu kone jaksaa hyvin pyörittää kaikilla herkuilla höystettyä grafiikkaa. Musiikki on yhtä tyylikästä kuin hahmot, ja se reagoi tunnelmallisesti niin ympäristöön kuin hahmon tekemisiinkin. Vaikka muut ääniefektit eivät yllä samaan skaalaan, ne eivät myöskään erityisesti häiritse. Persoonallisuudesta Novuksen maailmaa ei voi moittia, mutta kaikilla muilla ulkokuoren kriteereillä maailma sekä näyttää että kuulostaa yksiselitteisen hyvältä. Jos jostain silti pitäisi purnata, se olisi harvakseltaan näkyvä vesi, joka on mallinnettu selkeästi huolimattomammin kuin muu grafiikka. Myös katseluetäisyys on hieman rajoittunut, sillä pisimmälläkään säädöllä ei aina näe muita hahmoja kymmentä metriä kauempaa.

Ne kaksi kovaa kynnystä

Pelin taso alkaa notkahtaa heti kun raapaistaan pintaa syvemmältä. Pelata voi joko hiirellä tai näppäimistöllä, mutta ensimmäistäkään näppäinasetusta ei voi muuttaa. Keskustelukanavia ei voi perustaa, eikä tekstimuotoisia pikakomentoja ole. Keskusteluliittymä toimii tavuaakkosten ehdoilla, sillä rivin loppuessa teksti katkeaa vaikka kesken sanan ja jatkuu seuraavalla rivillä. Tavaran tai ikonin raahaaminen ruudulla jäädyttää kaikki muut hiiren toiminnot kunnes kohde on pudotettu luvalliseen paikkaan. Auta armias, jos sitä erehtyy tekemään taistelukentällä hiirimoodia käyttäessään. Jos kömpelön käyttöliittymän kanssa elää, jää vielä toinen, isompi kynnys: pelin suunnitteluideologia. RF Online edustaa aasialaista verkkomoninpelien tyyppiä, jolle on tunnusomaista viilattu ulkoasu, kiveen hakattu käyttöliittymä, ja suunnaton tasojyystö ennen mitenkään mielekkään pelin alkamista. Hahmoluokat ovat kaikki keskenään identtisiä kokemustasoon 30 asti. Tehtäviä ei ole kuin muutaman tason välein, ja nekin ovat surkeita ’olet tasolla X, tapa siis Y kappaletta eläintä Z’ –viritelmiä. Vaikka pelaaja saa valita mitä hahmon kykyjä kehittää, 30 tasoa sielutonta matojahtia ennen minkäänlaisen muun sisällön mukaan tulemista tuntuu yksinkertaisesti mielipuoliselta.

Tahkoa tiesi kaivoksiin

Teoriassa alkutasot voi kerätä ryhminä, mutta muiden pelaajien läsnäolo lähinnä haittaa tasonousua jakamalla kerättyä kokemusta pienempiin annoksiin. Koska taikajuomat ovat halpoja ja erikoishyökkäyksiin käytettävän energian latautumisaika kiusallisen pitkä, tehokkain kehitysstrategia on valita vihollinen, naksauttaa perushyökkäystä, naksauttaa parannusjuoman pikanäppäintä tarvittaessa, ja toistaa samaa kunnes taso on noussut tarpeeksi. Tämä jättää hahmon erikoiskyvyt paitsioon, mutta niitäkin voi onneksi hioa ostamalla energiajuomia ja hakkaamalla haluamiensa erikoishyökkäysten pikanäppäimiä kunnes taidot ovat ajan tasalla. Jos pelaaja jaksaa ja viitsii tahkota pakolliset 30 kokemustasoa, aukeaa pelin varsinainen sisältö: taistelukenttä, jolla taitetaan peistä pelin malmirikkaan ydinkaivoksen hallinnasta. Kaivosalueen rikkainta keskusta partioi kuolematon eliittivartija, Halostone Keeper, jonka suosioon ja suojelukseen pääsee yksi rotu kerrallaan. Muut louhivat alueella henkensä kaupalla, ja huomattavasti pienemmällä teholla. Vahdin suosio ja parhaiden esiintymien herruus ratkaistaan kahdeksan tunnin välein alkavalla taistelulla, jonka päämääränä on tuhota vihollisen hallintakristallit menettämättä omaansa. Mitä suuremmalla marginaalilla voitto saavutetaan, sitä kauemmin kaivos pysyy omien hallussa.

Liian vähän, liian vaikeasti

Kaivosherruus on kelpo idea pelaajataistelun motivoinniksi. Malmin jalostustuotteena voi saada harvinaisia talic-esineitä, joilla hahmojen aseita ja panssareita päivitetään paremmiksi. Lisäksi malmin jalostaminen vaikuttaa valtakuntakohtaisiin verokursseihin, ja heilauttelee sitä kautta valuutanvaihtokurssia rotukohtaisen valuutan ja kullan välillä. Dynaaminen ekonomia ja yksi ainoa pelaajien välisen taistelun tuntuu kuitenkin surkean pieneltä porkkanalta tarvittavan alkutason tahkoamiseksi. Käytännössä RF Online ei tarjoa mitään, jota ei nähty monipuolisemmassa ja helpommin lähestyttävässä muodossa jo Anarchy Onlinen ja Dark Age of Camelotin aikaan. RF Online vetoaa niihin, jotka viitsivät pelata 30 tasoa tylsää, täysin epätaktista tahkoamista päästäkseen käsiksi pelaajataisteluun. Ellei ole valtavia määriä vapaa-aikaa omaava PvP-fanaatikko, kannattaa säästää sekä rahat, että päänsärky.

Alkuperäinen pistemäärä: 59/100

6/10
KehittäjäCCR
PeligenretMMORPG
Pegi-ikärajatK-12
Pegi-merkinnätVäkivalta
Lisää luettavaa