Ridge Racer 6

Ratoja ja erilaisia ratavariaatioita on useita, mutta suunnitelu on innotonta.

14.9.2011 21:25

Ehkäpä Namco teki oikein pitäessään Ridge Racer -sarjan useamman vuoden ajan jäissä, kunnes tänä vuonna PSP:lle julkaistu Ridge Racer toi sen takaisin parrasvaloihin. Siihen asti korkeintaan kerran vuodessa uuden osan saaneeseen sarjaan julkaistaan kuudes osa Xbox 360:lle, mutta juhlimiseen ei ole aihetta.

Paperilla kaikki kuulostaa niin hyvältä. Namco on ensimmäistä kertaa sitten Ridge Racer Type 4:n viitsinyt mallintaa useita täysin uusia ratoja, eikä vain tyytynyt kierrättämään vanhoja sekä niiden variaatioita. Verkossa pelaaminenkin on viimeinkin mahdollista. Ohjauskin toimii totutun sivuluisuvoittoisesti. Miksi siis Ridge Racer 6 on hirmuinen pettymys?

Kaikki kohdallaan, mutta…

Parin ajetun kilpailun jälkeen iskevät maisemien tyhjyys sekä ajamisen tylsyys. Ajotuntuma on sarjalle ominainen eli sivuluisuvoittoinen ja realismia karttava. Pelaaminen on tismalleen samanlaista kuin erinomaisessa PSP-versiossa, mutta jotenkin ajaminen tuntuu hirmuisesti mekaanisemmalta. Ennustettavasti käyttäytyvät tekoälykuskit eivät luo minkäänlaista illuusiota siitä, että vastassa olisi ihmiskuskeja. Okei, tälläistähän meininki on ollut aiemmissa Ridge Racereissakin, mutta nyt homma ei vain toimi.

Pelisarjan kantavat elementit tuntuvat nyt rasitteilta. Pelaaminen ei ole ratkaisevasti erilaista kuin kymmenen vuoden takaisessa ensimmäisessä Ridge Racerissa. Se mikä toimi PSP:n pienellä ruudulla lyhyissä sessioissa ei toimi Xbox 360:lla. Ridge Racer 6 on kaavamainen ja yksinkertaisesti tylsä.

Ympäristöissä kierrätetään sarjalle tuttuja visuaalisia elementtejä, kuten kauniita rannikoita, moderneja pilvenpiirtäjiä ja siltoja. Ratoja ja erilaisia ratavariaatioita on kiitettävän monta, mutta suunnittelu on innototonta. Jokainen rata tuntuu joltakin aiemman pelin radalta. Kiirekin tuntuu graafikoilla olleen. Joissakin kentissä ajetaan lähes koko kisa surkean näköisessä tunnelissa, ja ympäristöt tuntuvat todella staattisilta ja kuolleilta. Ridge Racer 6 näyttää lähinnä ensimmäisen aallon Xbox-peliltä. Ruudunpäivitys on tosin 60 kuvaa sekunnissa tapahtui ruudulla mitä tahansa ja visuaalista tyylikkyyttä piisaa, mutta se ei riitä.

Vain vauhtihirmuille

Kiinnostavin pelitila on Global Time Attack, joissa kilpaillaan maailmanlaajuisesti nopeimmista kierrosajoista Xbox Livessä. Nopeimmat autot on kuitenkin ansaittava World Xplorer -pelitilasta, joka on pääasiallinen pelitila. Täällä ajetaan puutumiseen asti kisoja toisensa jälkeen. Tarjolla on valtava määrä ajokilpailuja, ja pelaajat voivat valita, mihin niistä he haluavat osallistua, mutta kilpailuissa ei ole minkäänlaista vaihtelua. Aina pitää olla ensimmäisenä maalissa, muuten ei etene. Lähes jokaisessa kisassa johtopaikan ehtii saavuttaa toisen kierroksen alussa, minkä jälkeen voiton menettäminen edellyttää melkoista tumpelointia. Mikäli haluaa päästä käsiksi parhaisiin autoihin, joilla voi toden teolla pelata Global Time Attack -kuninkuudesta, World Xplorer -tila on pelattava läpi.

On se kummallista. Ridge Racer 6:ssa on paljon sisältöä, mutta ajaminen puuduttaa jo ensimetreiltä alkaen. Namco on ensimmäistä kertaa onnistunut viemään Ridge Racer -sarjan keskinkertaisuuden suohon. Toivottavasti Namco ei kuitenkaan lopeta tähän, vaan palaa takaisin suunnittelupöydän ääreen ja puhaltaa sarjaan uutta henkeä.

5/10
Lisää luettavaa