Skate It

Tasapainolaudalla pelaaminen on hauskaa, vaikkakin epätarkkaa.

14.9.2011 22:28

Oletko koskaan menettänyt hermojasi pelatessasi Skate– tai Tony Hawk -pelejä? Ai olet? Samoin! Tony Hawkeissa hermo paukkui, kun kymmenien miljoonien kombo päättyi omaan virheeseen. Skatessa taas turhautti se, kun omat taidot eivät riittäneet siihen, mitä olisin halunnut tehdä. Silti olen kuluttanut satoja tunteja näihin peleihin.

Skate It menee heti harhaan. Sen tuoma ärsytys ei johdu omasta mokailusta, vaan syy epäonnistumiseen löytyy usein sieltä, mistä sen ei pitäisi löytyä: pelin virheestä.

Ranneliikedekki

Skate It yrittää olla sitä samaa, mitä vuosi sitten ilmestynyt loistava Skate oli. Nyt vain alustana on Nintendon Wii, ja tatin paikan ottaa liikkeentunnistus. Pelin kantava idea on juuri liikkeentunnistuksessa. Eri tavoin kapulaa heilauttamalla skeittaaja tekee haluamasi tempun. Tämä puoli pelistä toimii kuten pitääkin.

Perusohjaimilla Skate Itiä voi pelata kahdella tavalla. Joko pelkällä Wiimotella, jolloin skeittaajaa ohjataan kallistemalla, tai Nunchalla ja Wiimotella, jolloin skeittaaja liikkuu analogitikulla. Jälkimmäinen vaihtoehto on reippaasti parempi.

Urapelitilan tehtävät on yksinkertaistettu Wiille sopivammaksi, mutta tämä ei muuta sitä tosiasiaa, ettei Wiimotella pelaaminen ole kovinkaan sujuvaa. Peliä haittaa kaikkein eniten viive, joka tekee pelaamisesta täyttä arpomista. Viive vaihtelee puolelta toiselle, joten oikein ajoitetun hypyn tekeminen on jokseenkin mahdotonta. Tämä pilaa peli-ilon todella tehokkaasti, vaikka Skate Itissä on toimiviakin ominaisuuksia.

Myös tatin kontrollit ajavat pois pelin parista. Asteita pyöriessä tatin on osoitettava tasan tarkkaan oikealle tai vasemmalle. Vähänkin yläviistoon osoittava tikku saa pelaajan heittämään volttia. Tämä tietää melkoisen usein kaatumista. Kuulostaa ehkä pikkujutulta, mutta tämä pieni kauneusvirhe onnistuu muuttamaan temppuilun hyvin rasittavaksi.

Hopeareunus ja silleen

Täysin turha ostos Skate It ei silti ole. Skeittaaminen onnistuu heikkouksistaan huolimatta olemaan paikoin tyydyttävää. Yritystä siis kyllä löytyy, ja idea on hyvä. Wiimoten epätarkkuus vain onnistuu tappamaan hauskuutta vähän turhan paljon.

Pelin tasapainolaudan kontrollit on toteutettu äärimmäisen taidokkaasti. Tasapainolaudalla pelaaja pitelee kädessään Wiimotea, jolla voi napata laudasta kiinni, potkia vauhtia ja pyöriä asteita. Pääasiallinen pelaaminen kuitenkin toteutetaan tasapainolautaa käyttäen. Laudalla seisoessa temput tehdään pitkälle samalla periaatteella kuin oikeastikin. Paina takimmainen jalka maahan ja etummainen eteen, niin pelaaja tekee ollien. Eri suuntiin painelemalla pelaaja tekee erilaisia flippejä. Kääntyminen hoidetaan kallistelemalla ruumiin painoa laudan päällä.

Tasapainolaudalla pelaaminen on hauskaa, vaikkakin epätarkkaa. Urapelitilan läpäiseminen tasapainolaudalla tuntui jokseenkin mahdottomalta ajatukselta, mutta vapaaseen rullailuun tämä ohjausmalli on ehdoton valinta. Onnistunut kaiteen päälle pomppaaminen tuntuu todella mahtavalta, kun lautaa pääsee kontrolloimaan omin jaloin. Skate It onkin hyvä ostos, jos nurkassasi pölyyntyy käyttöä odottava Balance Board. Muuten Skate It jää väkisinkin lyhyeksi.

5/10
Lisää luettavaa