Kohta jo melkein rajuun teini-ikäänsä astuva Soul-taistelupelien sarja tunnetaan erinomaisesta visuaalisesta ylöspanostaan, kummallisista hahmoistaan ja suurilla aseilla ylikuumennetusta toiminnasta. Nyt ikuista taistelua sieluista ja miekoista päästään sotimaan myös Sonyn kannettavalla PlayStation-konsolilla. Soulcalibur: Broken Destiny on nimittäin laadukas ja takuuvarma suoritus, joka kuitenkin toistaa suoraan pelisarjan edellisen osan elkeitä.

Hoidetaan ne hyvät uutiset ensin alta pois. PlayStation Portablelle julkaistava Soulcalibur: Broken Destiny nostaa nimittäin sielumiekan juuri siitä, mihin pelisarjan edellinen osa laski sen lepäämään. Tätä maineikkaan pelisarjan koko historian ensimmäistä käsikonsoliversiota voi hyvällä tahdolla nimittää melkein taskukokoiseksi Soulcalibur IV:ksi, koska perusominaisuuksiltaan ne ovat kuin kaksi marjaa. Pienuus ei kuitenkaan rasita tuotantoarvoja, jotka on viilattu jälleen kerran kohdalleen. Broken Destiny nimittäin on kaikin puolin vakuuttava eikä esimerkiksi sen visuaalinen toteutus kalpene isoveljiensä rinnalla.

Sisältöä on hahmojen muokkauksen ja erilaisten pelitilojen ansiosta pakattu mukaan riittävästi, ja hetkellisesti notkahtanut tasapaino taisteluissa sekä pelihahmoissa on sekin löydetty uudelleen. Star Warsista edelliseen osaan lainatut ”vierailevat tähdet” Darth Vader ja Yoda jakoivat ymmärrettävästi fanien mielipiteitä, mutta toisaalta äkkiväärä ja värikäs henkilögalleria on aina ollut Soul-pelien ytimessä. PSP-version ansiosta edellä mainitut sankarit päästetään kuitenkin takaisin omaan galaksiinsa.

Mukaan mittelöön on tällä kertaa värvätty uusi kuuluisuus hieman lähempää pelisarjan varsinaista aihepiiriä. Voldon, Cassandran, Mitsurugin, Astarothin, Maxin, Sophitian, Ivyn ja Cervantesin rinnalla nimittäin taistelee nyt God of War -peleistä tuttu Kratos, joka kuitenkin hyppää jumalallisilla kyvyillään hieman liikaa silmille ja osoittautuu varmasti vasta-alkajien suosikkihahmoksi. Toisena kokonaan uutena hahmona on näppärästi kahta terää käsissään käyttelevä viiksiniekka Dampierre.

Sormille liikuntaa

Kirjavat pelihahmot ovat toki mukava lisämauste, mutta Soulcaliburin kaltaisten taistelupelien herruus ratkaistaan kuitenkin nimenomaan pelattavuuden vaativalla areenalla. Muinaisille turpakäräjille marssitaan pelisarjasta tutulla neljän näppäimen perustyylillä, joka toisin sanoen tarkoittaa kolmea hyökkäystä ja yhtä torjuntaa sekä näiden yhdistelmistä ketjutettavia liikesarjoja. Pysty- ja vaakatasoon suuntautuvien lyöntien lisäksi käytettävissä on myös potku sekä lukuisia hahmokohtaisia erikoisliikkeitä. Muutama näistä löytyy mukavasti oikopolun päästä PSP:n olkanapeista, vaikka muuten pelaajalta vaaditaan aiempaakin enemmän sorminäppäryyttä.

Ongelma on PSP:n jäykkä vasen tattiohjain, joka soveltuu kohtuullisen huonosti kamppailupelien hahmojen liikuttamiseen ja liikkeiden alustamiseen. Mikäli tottuu siihen, että taisteluissa joutuu usein käyttämään ristiohjainta ja tattia vuorotellen, pärjää erinomaisesti. Esimerkiksi kahta nopeaa alaspäin suuntautuvaa painallusta on vaikea saada toimimaan tatilla, mutta ristiohjaimella liike sujuu moitteettomasti.

Tuttujen yksin- ja moninpelimäiskintöjen lisäksi peli sisältää oman tarinatilan nimeltä The Gauntlet sekä Trials-harjoituskampanjan, jossa omista orastavan soturin kyvyistään pääsee ottamaan mittaa erilaisten haasteiden joukossa. Kaiken kaikkiaan on helppo hehkuttaa, että Soulcalibur: Broken Destiny on erittäin hiottu kokonaisuus, joka itse asiassa edustaa samalla koko PSP:n taistelupelien parhaimmistoa. Kun hieman suhteettomalta tuntuva Kratos sulkeistetaan pois, hahmojen välillä vallitsee muuten harvinainen tasapaino, joka tekee jokaisesta taistelijasta omalla tavallaan mielenkiintoisen ja varteenotettavan vaihtoehdon. Toisaalta Kratos on sentään sodan jumala! Soulcalibur: Broken Destiny vaatii pelaajaltaan paljon, mutta erinomaisen taistelupelin tavoin se palkitsee kärsivällisyyden moninkertaisesti.

8/10
Lisää luettavaa