Sound Shapes

Sound Shapes on Jonathan Makin ja Shaw-Han Liemin suunnittelema – niin, mikä? Tasoloikkapeli? Yksinkertainen musiikinteko-ohjelma?

7.9.2012 09:28

Tekijä: Quesy Games
Julkaisija: Sony Computer Entertainment
Myynnissä: nyt
Pelikoneet:  PS Vita (testattu), PS3
Verkossa: Ei

Äänieditori tasoloikkamaustein

Sound Shapes on Jonathan Makin ja Shaw-Han Liemin suunnittelema – niin, mikä? Tasoloikkapeli? Yksinkertainen musiikinteko-ohjelma?

Sound Shapesista löytyy viisi erilaista kenttäkokonaisuutta, jotka on jaettu neljään tai viiteen osioon eli kenttään. Sivuille, ylös ja alas vieriviltä ruuduilta löytyy erilaisia kerättäviä palleroita, joista jokainen edustaa eri soitinta ja nuottia. Kun pelaaja tasoloikkii kasvottomalla keltaisella pelihahmollaan ruudulla, pelattavan tason äänimaailma muuttuu kerättyjen nuottien mukana. Kentiltä löytyvät erilaiset esteet, kuten lasersäteitä ampuvat vartijat, pumppaavat biittiä musiikin tahdissa. Käytännössä peli on rytmipohjainen tasoloikka.

Kenttien musiikilliset aihemaailmat vaihtelevat rauhallisista ja harmonisista äänistä koottujen tasoloikkien kautta tuottaja Deadmau5:n säksättävään elektroon. Musiikkia löytyy myös I Am Robot And Proudilta (pelin toinen suunnittelija Shaw-Han Liem), ja erääseen kenttäkokonaisuuteen on musiikin säveltänyt vaihtoehtomusiikin legenda Beck.

Lyhyt pelikokemus

Musiikkipelit kaatuvat ja nousevat korkeuksiinsa niiden äänimaailman myötä, ja pääasiallisesti sävellykset ovat Sound Shapesin pelimaailmoissa toimivia. Ainoastaan Deadmau5:n kenttäkokonaisuudet siirtyvät ärsyttävän puolelle. Tässä lienee kyse kuitenkin omasta kyvyttömyydestäni ymmärtää tällä hetkellä suuressa huudossa olevaa chiptune-soundia, jota esimerkiksi Skrillex edustaa.

Pelin perustasot on pelattu läpi muutamassa tunnissa, ja Sound Shapesin varsinainen porkkana on sen kenttäeditori. Peruspelin kenttiä läpäistessään pelaaja vapauttaa käyttöönsä uusia soittimia ja sampleja. Kenttäeditorissa näitä voi sitten helposti heitellä ruudulle haluamassaan järjestyksessä, ja yksinkertaisten biittien ja melodioiden luominen on helppoa.

Vaikka pelin kampanjatilan pelimaailmoissa onkin soundieroja, sopivat esimerkiksi Beckin säveltämistä kentistä otetut laulusamplet yllättävän hyvin yhteen Deadmaus5:n kentistä riivittyjen kasibittisärinöiden kanssa. Myös kampanjatilan rakennuselementit vapautuvat sitä mukaa kun peliä pelaa, ja kenttäeditorilla onkin helppo rakentaa kauniin näköisiä, mutta toisaalta melko yksinkertaisia tasoloikkakokonaisuuksia.

Vajavainen editori

Kenttäeditorissa on kuitenkin melkoisesti parannettavaa nimenomaan musiikinteon saralla. Esimerkiksi peliruutuja ei voi käsitellä kuin yksi kerrallaan, mikä vaikeuttaa tasapainoisten kappalekokonaisuuksien tekoa melkoisesti. Toki tämä helpottaa taas pelikokonaisuuden tekemistä, mutta itse halusin keskittyä enemmän biittien tekoon ja melodioiden säveltämiseen.

Paljon riippuukin siitä, miten pelin ostavat sen editoriin suhtautuvat, eli keskittyvätkö sillä leikkivät enemmän musiikin vai tasoloikkapelien tekoon. Tekemänsä kappaleet ja tasoloikat voi näet siirtää nettiin muiden kuunneltavaksi ja pelattavaksi. Tekeleiden taso ei valitettavasti tällä hetkellä vielä päätä huimaa.

On vaikea määritellä tarkkaan, onko Sound Shapes tasoloikkapeli vai yksinkertainen musiikinteko-ohjelma. Tällaisenaan se on tasoloikkapeliksi todella helppo, mutta sen musiikki- ja kenttäeditori taas piirun liian yksinkertainen, että sillä jaksaisi ensi-innostuksen jälkeen leikkiä sen enempää.

Potentiaali on kuitenkin valtava. Mikäli Sound Shapesiin saadaan satamäärin lisää sampleja esimerkiksi ladattavien lisäsoundien muodossa, vain taivas on rajana.

Peli toimii yhden ladattavan kopion voimin sekä PS3:lla että Vitalla.

7/10
Lisää luettavaa