Hyvällä tavalla ankeaa eloonjäämistaistelua

State of Decay on pienen seattlelaisstudion yllätyshitiksi Xbox 360:llä noussut latauspeli. Tämä voi olla monille ensimmäistä kertaa pelatessa pieni yllätys, sillä se on teknisesti ongelmainen: ulkoasu on ruma, taistelu kömpelöä ja käyttöliittymä melkoista tekstiseinää sekä muutoinkin kankea. Missä siis piilee pelin suosion salaisuus?

Kyseessä on selviytymissimulaattori zombien riivaamassa avoimessa pelimaailmassa, jossa elävät kuolleet ovat enemmänkin taustalla ja pelillinen painopiste on selviytymisessä eikä zombien lahtaamisessa. Pelaajan tehtävänä on etsiä autioituneesta maailmasta ruokaa, varusteita, lääkkeitä ja muita eloonjääneitä, rakentaa turvapaikkoja ja kunnostaa niitä, ylläpitää eloonjääneiden mielialaa sekä puhdistaa vaarallisia zombipesiä. Tämä on tietenkin paljon helpommin sanottu kuin tehty, ja kaikki osaset ovat sidoksissa toisiinsa. Satunnaiset tapahtumat lisäävät arvaamattomuutta, ja tarinatehtävät antavat puolestaan muuta tekemistä eloonjäämiskamppailun lisäksi.

Eloonjääneiden elämä ei ole helppoa. Reppuun ei mahdu paljoa tavaraa ja kunto on kaikki kaikessa: sitä kuluttavat niin juokseminen kuin taisteleminenkin, ja ajan kuluessa se laskee itsestään, ellei välillä lepää. Onneksi pelissä ei suinkaan ohjata vain yhtä hahmoa, vaan eloonjääneiden välillä voi vaihtaa tarvittaessa tai halutessaan. Kaikilla eloonjääneillä on omat ominaisuutensa ja taitonsa, joita voi lisäksi kehittää pelin edetessä. Kuolema on pysyvä, joten jos on panostanut yhden tai kahden hahmon pelaamiseen ja kehittämiseen, on syytä myös pelata varovasti eikä jäädä zombilauman kynsiin – elokuvien tavoin yksi laahustaja on harmiton, mutta lauma koituu kuolemaksi hyvin nopeasti.

Pelimaailma on avoin ja täynnä tutkittavaa sekä tekemistä. Pitkillä matkoilla liikkumisessa voi käyttää apuna autoja, jotka kuitenkin hajoavat nopeasti, jos niitä ei huolla. Lisäksi autojen ääni vetää tietenkin puoleensa zombilaumoja. Pelissä on muuttuvat vuorokaudenajat, ja ruokaa sekä lääkkeitä tarvitaan kasvavissa määrin joka päivä eloonjääneiden määrän kasvaessa. Myös leposijoja on syytä olla tarpeeksi tai mieliala kärsii. Pelaaja voi perustaa uusia turvapaikkoja ympäri karttaa, mikä helpottaa toimintaa, mutta niiden välillä liikkuminen on edelleen vaarallista. Tukikohtiin voi rakentaa työpajoja, ensiapuasemia ja vartiotorneja, kunhan vain rakennusmateriaaleja on tarpeeksi.

Vaikka State of Decay ei loista teknisesti, se haastaa tunnelmallaan ja sisällöllään monet isommalla rahalla tehdyt pelit. Selviytymistaistelusta voi helposti tehdä pelaajaa kiusaavaa pakkopullaa, mutta tämä peli onnistuu pitämään sen mielenkiintoisena ja monipuolisena. Ainoa suurempi ärsytyksen aihe on zombipesien vaikutus eloonjääneiden mielialaan riippumatta niiden etäisyydestä tukikohtaan – vaikka ne olisivat toisella puolella karttaa eikä pelaaja olisi vielä edes löytänyt niitä. Asia on kuitenkin jo luvattu korjata tekijöiden puolesta päivityksellä mahdollisimman pian.

8/10
KehittäjäUndead Lab
JulkaisijaMicrosoft Games
Pegi-ikärajatK-18
Pegi-merkinnätKauhu, Väkivalta
Lisää luettavaa