Strategic Command 2: Blitzkrieg / Arvostelut / pelaaja.fi

Strategic Command 2: Blitzkrieg

7.07.2006 // Kirjoittanut: Jukka Kauppinen
1

Toisen maailmansodan sotiminen jatkuu kevyissä merkeissä. Tällä kertaa suursota käydään letkeästi ja ripeään tahtiin.

Strategic Command 2:n kaltaisia pelejä kutsutaan Yhdysvaltojen pelipiireissä niin sanotuiksi beer'n'pretzels-peleiksi. Sen voi kääntää kotimaiseksi vaikkapa tyyliin "kaljaa ja pikkusuolaista", mikä käytännössä tarkoittaa kevyttä, nopeasti pelattavaa viihdepeliä. Koko sota hoituu nopeasti, yhdellä istumalla. Ensimmäinen Strategic Command oli erittäin hyvä esimerkki tämäntyyppisestä pelistä pc-maailmassa. Sen parissa toista maailmansotaa ei käyty kuutta vuotta, vaan tulos ratkesi yhdelläkin istunnolla. Jatko-osassa peliä on laajennettu edeltäjäänsä nähden monipuolisemmaksi ja syvällisemmäksi. Lopputulos on suuren mittakaavan sotapeli, jossa jokainen hiirennapsaus pistää vipinää satojentuhansien leikkisotilaiden puntteihin. Pelimaailma yltää Uralilta Yhdysvaltojen itärannikolle ja Pohjois-Afrikasta Lappiin.

Kaikenkarvaiset sotilaani

Strategic Command 2 sopii hyvin peliksi, jolla voi houkutella uusia pelaajia kunnon strategiapelien maailmaan. Vuoropohjainen sinä-minä-sinä-tyylinen sotiminen on toteutettu erittäin selkeästi, ja pelin jujut ymmärtää hetkessä. Pelimekaniikka on yksinkertainen ja hiottu, minkä ansiosta mahtavimpienkin armeijoiden johtaminen luonnistuu keneltä vain, joka osaa pitää hiirtä kädessään. Tosin tarjolla ei ole mitään varsinaisen uutta tai erikoista, ainakaan pitkän linjan strategille. Uuden pelin pakettiin on sovitettu tutuista aineksista keitetty soppa toisen maailmansodan Eurooppaa, jossa sotaa voi yrittää voittaa akselivaltioiden tai liittoutuneiden riveissä. Menu ei tarjoa yllätyksiä, sillä vaihtoehdot ovat lukemattomista muista strategioista tuttua maisteltavaa. Sodan voi aloittaa Puolan valtauksesta, hyökkäyksestä Ranskaan ja niin edelleen. Viimeisimmässä skenaariossa ollaan jo kesässä 1944, kun Puna-armeija hyökyy idästä, liittoutuneet ovat Italiassa ja lännessä uhkaa maihinnousu. Jokaista skenaariota soditaan aina totaaliseen voittoon tai häviöön, tai sitten aikarajan loppumiseen. Skenaariotarjotin on siten katettu käytännössä täysin valmiiksi. Ravintolastandardein voisi sanoa, että annos ei eroa muiden ravitsemusliikkeiden vastaavista annoksista ja annoksen tarjoilu on minimaalinen. Käytetyt ruoka-ainekset ovat kuitenkin erinomaisia, ja kokki on osannut tehdä niistä maistuvan, yksinkertaisen perusruuan.

Tekniikkaa ja taloutta

Vaikka pelissä on mahtavan kokoinen leikkikenttä Uralilta Amerikkaan ja useita skenaarioita vuosien 1939-1944 väliltä, valmis kattaus ei ole täysin tyydyttävä. Poliittinen ulottuvuus on näet hakattu suurimmaksi osaksi valmiiksi kivipaasiin, ja historia toistaa itseään. Tietyillä päivämäärillä tapahtuu tiettyjä asioita, piste. Jos Saksa ei hyökkää Neuvostoliittoon, tulee itä länteen. Yhdysvallat liittyy aina sotaan, Italia pyörii jaloissa ja Suomi rimpuloi pohjoisessa. Tällainen tiivis käsikirjoitus tuntuu melkeinpä virastomaisen kankealta, kun katsotaan vaikkapa Hearts of Iron II: Doomsdayn avoimuutta ja vapaamuotoisuutta. Jotain muutoksia voi sentään tapahtua. Jos pelaaja sijoittaa kalliita resurssejaan puolueettomien maiden nuoleskeluun saattavat nämä kallistua pelaajan puolelle, jopa liittyä sotaan. Mutta vihollisellakin on diplomaatteja. Onneksi peliin syntyy variaatiota tutkimus- ja teollisuusjärjestelmien kautta. Sotimisen peruselementtihän on vihollisalueiden valtaaminen. Niiltä saa resursseja, jotka ovat samalla poissa viholliselta. Mitä enemmän resursseja, sitä enemmän on varaa ostaa uusia yksikköjä ja panostaa tutkimukseen. Mutta sitä enemmän on myös puolustettavaa. Ja partisaaniongelmia. Pelissä on kaikkiaan parikymmentä erilaista tieteellisen tutkimuksen haaraa, jotka kuvaavat pääpiirteittäin eri aselajeja, erikoisaseita ja valtion tieteellisteknologista tasoa. Panostamalla esimerkiksi jalkaväen ja panssarivoimien aseisiin voi armeijansa yksiköistä luoda tehokkaampia nyrkkejä, mutta niiden rakentaminen ja täydentäminen on vastaavasti kalliimpaa.

Naksuttelusotaa

Vaikka Strategic Command 2:ssa on varsinaisen sodankäynnin ohella myös tutkimusta, armeijoiden rakentamista ja rahtunen diplomatiaakin, on pelaaminen silti erittäin joutuisaa ja yksinkertaista. Käyttöliittymä on selkeä. Asiat esitetään ruudulla selkeästi, ja armeijat sekä liikkuvat että sotivat parilla hiirenklikkauksella. Pelaaja vain napsauttaa yksikön aktiiviseksi, jolloin sen toimintasäde näkyy ruudulla. Sitten klikataan liikkumisen päämäärää ja/tai hyökkäyksen kohdetta. Siinä se. Myös erilaiset hienoudet, kuten joukkojen operationaalinen siirtyminen, laskuvarjojoukkojen hyökkäykset tai saattuetaistelut avomerellä on toteutettu saman yksinkertaistamisen ehdoilla. Nopeus ja selkeä käyttöliittymä tekevät Strategic Command 2:sta maittavan kevytstrategian, vaikka aihepiiri on näinkin laaja. Pelaaja voi keskittyä olennaiseen, eli johtamiseen ja suunnitteluun. Ja vaikka peli näyttäisikin aluksi pinnalliselta, rohkaisee se myös pidemmän tähtäimen ajatteluun ja suunnitteluun, sekä tietysti järkevien taistelusuunnitelmien tekoon. Esimerkiksi alkuun tyystin hyödyttömiltä vaikuttavat, juupelin kalliin päämajayksiköt ovat itse asiassa kriittisen tärkeitä. Ne nimittäin laajentavat huoltolinjoja, tehostavat komennossaan olevia yksiköitä ja tarjoavat täydennysjoukkoja. Laajojen kampanjoiden ohella peli sisältää myös satsin pienempiä, yhteen taisteluun sijoittuvia skenaarioita. Ne tuovat mukavaa lisäväriä ja vaihtelua. Mukana tulee myös hyvä skenaarioeditori. Sen avulla on todella helppo vaikkapa muuttaa jonkin kampanjan aloitustilanne uusiksi muokkaamalla eri valtioiden omistussuhteita, armeijoita, teknologiaa ja kaikkea muutakin. Näin peli kestää kauemmin ja toivottavasti tarjolle tulee myös muiden pelaajien tekemiä täysin uusia kampanjoita. Tosisäätäjälle löytyy vielä kiva mahdollisuus muokata tekoälyn ja tapahtumien kaavoja, kirjoittaa uusia ja valita mitä missäkin skenaariossa käytetään. Peliä voi siis muunnella huomattavasti, jos viitsii nähdä vaivaa. Strategic Command 2 on pohjimmiltaan tuttua tavaraa, mutta silti hyvää viihdettä. Sopii hyvin sekä lounastauon, että koko illan mittaisiin sotajuoniin.

Alkuperäinen pistemäärä: 83/100

8/10

Kehittäjä: 
Fury Software
Julkaisija: 
Battlefront.com
Peligenre: 
Strategia
Julkaisualustat: 
Tietokoneet, Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-12
Pegi-merkinnät: 
Väkivalta

Kommentit

Käyttäjän PM kuva
PM

Vähän pinnallinen, mutta miellyttävä sotapeli.