Capcomin ja Double Helixin toimintaseikkailu Strider on onnistunut japanilaisamerikkalainen yhteistyö, jossa laadukas 2D-pelattavuus ja tyylikäs 3D-ulkoasu takaavat nautinnon. Takavuosien toimintatähti Strider Hiryu tekee nyt vahvan paluun pääosaan 15 vuoden tauon jälkeen.

Tapahtumat sijoittuvat tulevaisuuden Kazakstaniin, jossa eletään diktatuurisen sotilasvallan alla. Kiinnostavista lähtökohdista huolimatta tarina jää valitettavan mitäänsanomattomaksi, mutta futuristiseen pelimaailmaan liittyy silti alati kiehtovia ulottuvuuksia. Persoonallinen esillepano löytää miellyttävän tasapainon eräänlaisen vanhan ajan videopelimäisyyden, modernin tekniikan ja sarjakuvaestetiikan keskeltä.

Viholliskohtaamisista, tasoloikinnasta ja ympäristön kartoittamisesta koostuvassa pelissä liikutaan kuin Super Metroidissa tai Castlevania: Symphony of the Nightissa konsanaan. Omalaatuiseksi kokonaisuudeksi Striderin tekevät erittäin nopeatempoinen eteneminen, energinen rytmitys ja itse päähahmo Strider Hiryu, jonka luonteva ja akrobaattinen ohjaaminen on pelin ehdoton vetonaula.

Ideana on puskea suoraan ja täysillä vihollisten kimppuun, sillä uhkarohkea tieteisninja huitoo valtavalla ketteryydellä tiensä hetkessä läpi vaikka sankkojen sotilasjoukkojen. Tässä tohinassa pysähtyminen kannattaa harvoin, eikä hahmolla ole edes torjumiskykyä. Taitavat pelaajat tosin kykenevät tarkkaan ajoitetuilla miekanhuitaisuilla kimpoamaan vihollisten ammukset takaisin.

Strider Hiryu saa juohevasti käyttöönsä uusia kykyjä, mikä pitää vireen virkeänä. Muun muassa tuplahypyt, liukuhyökkäykset ja heittopiikit sekä tekevät pelaajasta vahvemman taistoihin että avaavat pelimaailmaa tuoreelle tutkimiselle. Oivana visuaalisena vihjeenä hahmon hienostuneen huivin vaihtuva väri kertoo pelaajalle, mikä erikoistaito on kulloinkin valittuna.

Sykkivä toiminta kiehtoo normaalilla vaikeustasolla – jonka suoraviivaiseen läpäisyyn kuluu vajaa kuusi tuntia – mutta pelattavuuden pitkäikäisyys ja todelliset ansiot nousevat pintaan vasta kovalla haasteella ja ympäristön perinpohjaisella koluamisella. Mekaniikassa on paneutumiseen kannustavaa syvyyttä. Myös erilliset haastetilat, kuten aikaa vastaan kisaaminen ja selviytymistaisto, kiinnostavat ja antavat kokonaisuudelle edellytykset ansaita tyylilajin ystävien kunnioitus.

8/10
JulkaisijaCapcom
Pegi-ikärajatK-12
Pegi-merkinnätVäkivalta
Lisää luettavaa