Super Mario 3D Land

Tätä hetkeä on odotettu herkeämättä Nintendo 3DS:n julkaisusta lähtien: sen alkutaivalta leimannut vanhojen pelien ja entuudestaan tutun sisällön uudelleenlämmittely on takanapäin ja vuorossa on täysin uuden ja alkuperäisen Nintendo-pelin julkaisu. Ja mikä olisikaan tehtävään sopivampi kuin upouusi Mario – ovathan sarjan tasohyppelypelit olleet omiaan symboloimaan Nintendon konsoleita ja niiden om

1.12.2011 09:10

Tätä hetkeä on odotettu herkeämättä Nintendo 3DS:n julkaisusta lähtien: sen alkutaivalta leimannut vanhojen pelien ja entuudestaan tutun sisällön uudelleenlämmittely on takanapäin ja vuorossa on täysin uuden ja alkuperäisen Nintendo-pelin julkaisu. Ja mikä olisikaan tehtävään sopivampi kuin upouusi Mario – ovathan sarjan tasohyppelypelit olleet omiaan symboloimaan Nintendon konsoleita ja niiden ominaisuuksia.

Super Mario 3D Land osoittaa jälleen Nintendon olevan tasohyppelyn suvereeni taitaja. Kasassa on nimittäin sitä kuuluisaa pelillistä taikuutta, joka tuo hymyn huulille ja saa tekemisen tuntumaan hauskalta heti alusta alkaen.

Tällä kertaa peli tuo mieleen klassisen NES-aikakauden, sillä sankarin liikehdintää on muutettu 3DS:lle. Mario tarvitsee juoksemiseen napin painamista, hypyn jatkaminen ilmapiruetilla tai kolmoisloikka eivät enää onnistu ja kyykkyasennosta ponkaistava hyppy vaatii aikansa latautuakseen. Muutokset ovat perusteltuja, sillä sisältö on suunniteltu kauttaaltaan osuvasti kannettavaan muotoon. Ohjaus toimii lisäksi moitteetta laitteen liukutatilla.

Peliin on otettu mallia sarjan teoksista läpi historian. Esimerkiksi Super Mario Bros. -pelistä nähdään kenttien lopussa siintävät maalitolpat sekä Bowserin tiputtaminen laavaan kohtaamisen päätteeksi. Lisäksi esimerkiksi The Lost Levelsin myrkkysieni ja Super Mario Galaxy 2:n kääntyvät hyppylaatat ovat mukana. Super Mario Bros. 3:n pesukarhupuku tekee puolestaan kaivatun comebackin – jopa niinkin vahvasti, että myös viholliset käyttävät sitä. Ja viitataanpa pelin aikana Donkey Kongiin ja The Legend of Zeldaankin.

Hyppyihin syvyyttä

Sarjan kirkasvärinen ulkoasu näyttää erittäin tarkalta ja tyylikkäältä 3DS:n ruudulta – grafiikaltaan peli edustaakin konsolin tähänastista huippua. Myös laitteen 3d-tehoste on käytössä paremmin kuin aiemmin. Pelaaminen on suunniteltu mainiosti hyödyntämään tehokeinoa: kolmiulotteisuuden avulla on helpompi hahmottaa kenttien muotoja ja hyppyjen etäisyyksiä.

Kenttäsuunnittelussa on osaltaan kaikuja sarjan aiemmista peleistä, mutta Super Mario 3D Land on kuitenkin omalaatuinen, vankka kokonaisuus. Siinä on tunnetta vanhasta kaksiulotteisesta pelattavuudesta, joka toteutetaan nyt tuoreella otteella. Mariota ohjataan usein sivuttaisesta, isometrisestä vinkkelissä, mutta välillä näkökulma on myös laveampi tai sitten peliä pelataan suoraan lintuperspektiivistä. Kamerakulmat hoituvat automaattisesti, mikä sopii hyvin käsikonsolille. Alusta huomioiden on lisäksi hyvä, että lyhyet kentät tarjoavat sopivia annoksia joko pikaisiin pelihetkiin tai pidempiin sessioihin.

Pelin korkeatasoinen tarjonta voi tuntua paikoin jopa rutinoituneelta suoritukselta Nintendolta, mutta se ei silti heikennä sisällön ja pelisuunnittelun väkeviä ansioita. Nintendo on eräällä tavalla hemmotellut yleisönsä odottamaan aina jotain täysin ainutlaatuista ja mullistavaa. Super Mario 3D Land on sen sijaan rautaisella ammattitaidolla valmistettu tasohyppelypeli, joka tarjoaa runsaasti virikkeitä ja viihdykettä. Se osaltaan pyrkii vetoamaan laajaan käyttäjäkuntaan, joten peli on aluksi helppo konkareille. Onneksi kelpo jälleenpeluuarvo tarjoaa yllätyksiä ja kaivattua lisähaastetta taitavillekin pelaajille.

9/10
Lisää luettavaa