Super Mario Run

Super Mario Run tarjoaa iloisia pelihetkiä ja todella sujuvaa mobiiliviihdettä, mutta ei ehkä aivan kymmenen euron edestä.

5.1.2017 12:47

Marion taskudebyytti kompastelee hieman

Nintendon astumista mobiilipelaamisen maailmaan on odotettu kasvavan kiinnostuksen ja spekulaatioiden hengessä. Vuosikymmenten ajan miljoonia pelaajia viihdyttänyt firma hallitsee kyllä perinteisten pelien tehtailun, mutta mobiilipeleissä samat kikat ja vanhat opit eivät aina päde.

Nintendon ensimmäinen kunnon mobiilipeli onkin ehkä tästä johtuen hieman ristiriitainen paketti, mutta ongelmista huolimatta vanha kunnon Nintendo-magia paistaa läpi riittävästi. Kuten nimestäkin voi päätellä, Super Mario Run on juoksupeli. Mario juoksee automaattisesti vasemmalta oikealle, ja pelaajan vastuulle jää ruutua painelemalla panna hahmo hyppimään oikeissa kohdissa. Kun huomioidaan, että pelin ohjaus rajoittuu kirjaimellisesti yhteen nappiin, syvyyttä löytyy yllättävän paljon.

Kaikki on kiinni kontekstista. Jos ruutua näpäyttää, kun Mario on liukumassa vihollisen yli, tämä tallaa vihulaisen lyttyyn ja ponnistaa korkeammalle. Jos ruutua painaa Marion jo hypätessä, tämä tekee pienen piruetin ja liitää kauemmas. Mukana on myös muita muuttujia, kuten Marion juoksun pysäyttäviä tiiliä, jotka tarjoavat tilaisuuden odotella sopivaa rakoa ja katsella tilanteen kehittymistä. Erilaisia temppuja ja tekniikoita riittää runsaasti, eikä peli selitä niitä kaikkia kovin hyvin, jos aina ollenkaan. Paljon jää pelaajan omalle vastuulle.

En usko tämän olevan vahinko, sillä Super Mario Run on selvästi suunniteltu pelattavaksi yhä uudelleen ja uudelleen. Se sisältää vain 24 kenttää, joista yksikään ei ole kovin haastava. Valtaosa pelaajista pääsee todennäköisesti pelin läpi jo ensimmäisenä iltanaan. Tämä ei olisi kymmenen euron peliltä kovin vahva suoritus, mutta se on vasta matkan alku.

”Super Mario Run on selvästi suunniteltu pelattavaksi yhä uudelleen ja uudelleen.”

Jokainen kenttä sisältää kaiken muun kerättävän ohella viisi pinkkiä kolikkoa, jotka olisi tarkoitus kerätä. Kun tässä onnistuu, ne korvataan viidellä uudella ja haastavammin sijoitetulla kolikolla, joiden jälkeen kerättävänä on vielä uusi viiden superhaastavan kolikon setti. Jatkokolikoita jahdatessaan kokee usein hämmennyksen hetkiä, kun niiden olinpaikat näyttävät aivan mahdottomilta. Sitten on pakko olla luova, jolloin oppii väkisinkin kehittyneempiä tekniikoita. Eikä uudelleenpeluu siihen lopu.

Super Mario Runin toinen puolisko on kovin mobiilipelimäinen Toad-sienimiesten kylä, jonka Bowser kätyreineen on romuttanut. Marion pitäisi maanitella asukkaita palaamaan kylään ja kerätä rahaa sen korjaamiseen. Tämä tietenkin tapahtuu pelaamalla.

Kylää korjataan Toad Rally -pelitilassa, jossa juostaan jossain pelin kentässä kilpaa jonkun toisen pelaajan suoritusta vastaan. Kolikoita keräämällä ja hienoja temppuja tekemällä ratkaistaan, kumpi suoriutui paremmin ja pokkaa kaikki rallin aikana vaikuttuneet Toadit omaan kyläänsä asumaan. Toad Rally on ihan hauskaa, mutta kylän parantelu tuntuu todella pintapuoliselta pelitilalta. Pieniä bonuksia ja minipelejä avaavat rakennukset ovat toki ihan kivoja, mutta minun on vaikea kuvitella monenkaan pelaajan innostuvan hirveästi todella simppelistä rakentelusta.

En ole aivan varma, mitä mieltä olen Super Mario Runista. Se on nintendomaisen sliipattu ja viimeistelty mobiilipeli, jonka pelaaminen on hauskaa. Mario-konseptin siirtäminen yhdellä kädellä pelattavaksi mobiilipeliksi on onnistunut mainiosti, mutta puitteet repsottavat. Suurin ongelma on hintalappu. Jos sisältöä olisi enemmän tai hintalappu pienempi, ilmeeni olisi iloisempi. Nyt täytyy hullaantua aika totaalisesti Toad Rallysta, jotta rahoilleen saa vastinetta. Kannattaa siis ehkä kokeilla ilmaista demoa ennen ostosta.

7/10

Super Mario Run tarjoaa iloisia pelihetkiä ja todella sujuvaa mobiiliviihdettä, mutta ei ehkä aivan kymmenen euron edestä.

Miikka Lehtonen

7/10
KehittäjäNintendo
JulkaisijaNintendo
PeligenretTasoloikka
Pegi-ikärajatK-3
Lisää luettavaa