Super Monkey Ball Adventure

Vanhoja SMB:n ystäviä mahdollisesti vaivanneet pelot uudentyylisen pelin epäonnistumisesta ovat pääosin aiheettomia.

14.9.2011 21:29

Läpinäkyvissä kuplissa vinhaa vauhtia sinkoilevien apinoiden tähdittämän Super Monkey Ball -sarjan jatkoa on saatu odottaa jo hyvän aikaa. Super Monkey Ball 2:n GameCube-version julkaisusta on aikaa jo nelisen vuotta, ja tämän jälkeen sarjan ystäviä on muistettu ainoastaan pelien Xbox- ja PS2-versioilla sekä GBA:lle julkaistulla Super Monkey Ball Jr:llä.

Suositun sarjan kyseessä ollen jatko on kuitenkin enemmän tai vähemmän väistämätön, ja nyt apinat vyöryvät pöytäkonsoleille vanhaa Marble Madness -henkistä ongelmanratkaisua ja trendikästä toimintaseikkailua yhdistävässä Super Monkey Ball Adventuressa. Sarjan aiemmat pelit kehittänyt Amusement Vision on saanut väistyä, ja uudesta pelistä vastaa pelimaailman ällikällä lyöneen LEGO Star Warsin tehnyt Traveller’s Tales.

Super Monkey Ball Adventuren sydän on uusi tarinapeli, jossa pelaaja valitsee yhden sarjan aiemmasta osasta tutuista apinoista ohjattavakseen. Seikkailun keskuksena toimii apinoiden kansoittama saari, joka on täynnä keskustelunhaluisia apinoita. Saari on sopivan laaja ja tarjoaa paljon tutkittavaa, piilotettuja salaisuuksia ja kiperiä ongelmia.

Taikapallona luoksesi pompin

Koska kyseessä on kuitenkin Super Monkey Ball -peli, läpinäkyvien kuulien sisällä vinhaa vauhtia kiitäviä apinoita ei voi välttää. Pallot ovat merkittävässä osassa sekä varsinaisessa seikkailuosiossa että välillä vastaan tulevissa vanhantyylisissä Super Monkey Ball -pulmissa. Uutuutena pallojen ominaisuuksiin voi vaikuttaa erilaisilla lauluilla, joita apinamme kerää pelin edetessä.

Kontrolleiltaan ja yleiseltä tunnelmaltaan Super Monkey Ball Adventuren seikkailuosiot tuntuvat hyvin Zelda-tyylisiltä. Tämä on nähtävissä myös graafisessa ulkoasussa ja erityisesti pallon ominaisuuksia muokkaavassa Chant-järjestelmässä. Sen perusteet on nimittäin kirjaimellisesti apinoitu Ocarina of Timessa ja Wind Wakerissä käytetyistä järjestelmistä.

Pelin tarjoama hupi ei suinkaan rajoitu uuteen seikkailuosioon ja vanhantyyliseen ongelmanratkontaan. Näiden lisäksi tarjolla on vielä kohtuullisen kattava moninpeliosio erilaisten bilepelien muodossa. Vanhojen tuttujen Monkey Fight- ja Monkey Target -tyylisten pelien lisäksi tarjolla on myös esimerkiksi Cannon-peli, jossa pelaajat tuhoavat torneja laukaisemalla apinoita niitä päin.

Teknisesti Super Monkey Ball Adventure on toteutettu asiallisesti. Tekijätiimi onnistui jo LEGO Star Warsilla todistamaan, että kolmannen persoonan tasoloikkien tekeminen on hallussa. Mitään isompia ongelmia tällä saralla ei ole lainkaan – lajityypille ominaisten kamerapulmien lisäksi. Grafiikka on, jos nyt ei näyttävää, niin ainakin asiansa ajavaa ja tilanteeseen sopivaa. Ääni- ja musiikkipuoli eivät herätä suuria tuntemuksia suuntaan tai toiseen, joskin hahmojen kimittävä apinapuhe vaatii hieman totuttelua.

Vanhoja SMB:n ystäviä mahdollisesti vaivanneet pelot uudentyylisen pelin epäonnistumisesta ovat pääosin aiheettomia. Uudet seikkailuosiot ovat mukava lisä, ja niiden nivominen yhteen vanhojen pelillisten elementtien kanssa toimii saumattomasti. Mitään isompia vikoja ei ole, joten peliä voi suositella huoletta sekä uusille pelaajille että sarjan vanhoille ystäville.

7/10
Lisää luettavaa