Super Stardust HD / Arvostelut / pelaaja.fi

Super Stardust HD

3.07.2007 // Kirjoittanut: Juha Wakonen
63

Alussa oli kotimainen pelialan pioneeri Bloodhouse, Amiga ja sen kaksi ulottuvuutta sekä tähtisumun keskellä pelattava hieno räiskintä. Bloodhouse yhdistyi Terramarquen kanssa, syntyi nykyinen Housemarque ja aikalaisten pelikoneille räjähti Super Stardust. Luomistyön missään vaiheessa ei jääty laakereille lepäämään, vaan lähiaikoina julkaistaan PlayStation 3:n verkkokaupassa ensimmäinen puhtaasti suomalaisin voimin tehty peli, Super Stardust HD. Parempaa käyntikorttia tuskin voisi toivoa, sillä peliin on tislattu kaikkien näiden vuosien tekemisen riemu ja yksinkertainen innostus pelaamisen hauskuudesta.

Aikaisemmin lähinnä lumilautailupeleistään tunnetun Housemarquen Super Stardust HD edustaa klassista avaruusräiskimistä ryyditettynä muutamalla uudella jekulla ja pirteän värikkäällä visuaalisella ilmeellä, joka sopii aiheeseen kuin pommi asteroidiin. Pelaaja puikottaa pientä avaruusalusta, joka lentelee sikin sokin planeettojen pinnalla ja räiskii kaikkea mahdollista ruudulla havaittavaa. Kurmotukseen tarjotaan kolme erilaista asetta, joista jokainen tehoaa eri materiaaleihin eri tavoilla. Esimerkiksi aluksen liekinheitin leikkaa paremmin kultaa kuin kiveä, mutta jos käytät kiveen tarkoitettua tykkiä jään pilkkomiseen, pamahtaa massiivinen jäälohkare kymmeniksi pienemmiksi murikoiksi ja vaikeuttaa näin lentelyä. Tarpeeksi kauan kivisekamelskaa louhittuaan pelaaja houkuttelee paikalle varsinaiset viholliset – ja niistä selvittyään pääsee aina tason seuraavaan vaiheeseen.

Housemarque on pitänyt pelinsä varsin ytimekkäänä ja hyvin tasapainossa. Jokaisella planeetalla on viisi tasoa, joista viimeisessä käydään kentän pomovihollista vastaan. Meno käy kiihkeämmäksi ja vauhdikkaammaksi sopivan nousevassa kaaressa, joten aloituskynnys ei todellakaan ole korkea. Alus ei tuhoudu kaikkein pienimmistä kontakteista lohkareiden kanssa ja muutenkin tiukan klassisen hardcore-meiningin tilalla on keskittyminen visuaaliseen näyttävyyteen ja silkkaan hauskanpitoon.

Yksin ja kaksin

Uutta peliään varten Housemarque on myös rakentanut välineitä, joilla vain näennäisesti pieneltä tuntuva peli revittelee PlayStation 3:n tehoja irti kuin vanha tekijä. Ruudulle kertyy uskomaton määrä kieppuvaa avaruusromua, vihollisia, bonuksia ja laserohjuksia – mutta meno pysyy tasaisen varmana koko ajan. Vaikka Super Stardust HD istuukin kokonsa puolesta pienemmän budjetin verkkojakelupeleihin, se on graafisessa rikkaudessaan omaa luokkaansa.

Perusteiltaan se muistuttaa hyvin paljon jo kauan Xbox Liven markkinapaikalla jakelussa ollutta Geometry Wars: Retro Evolvedia. Kontrollit ovat myös tutut. Vasemmalla analogitatilla ohjataan alusta, oikealla taas tulitetaan vapaasti joka suuntaan ja olkanapilla vaihdetaan asetta. Muuta ei sitten tarvitakaan, paitsi tarkkaa silmää ja kylmiä hermoja kun meno yltyy todella kiivaaksi. Loppujen lopuksi pelaaja tuskin enää hahmottaakaan omaa alustaan ruudun keskellä kieppuvan planeetan edessä, vaan pelaaminen alkaa muistuttaa jonkinlaista zen-kokemusta, jossa keho vain reagoi ruudulla tapahtuvaan liikkeeseen. Kokemuksena jo yksin tämä olisi useammankin euron arvoista.

Verkossa tapahtuvaa moninpeliä Super Stardust HD:ssä ei ole, mutta yhteispelimuodossa planeettoja pääsee pelastamaan kaverin kanssa. Tällöin peli onkin miltei parhaimmillaan. Se tarjoilee huippuunsa hiottua hauskanpitoa, jonka konstailemattomassa meiningissä ei turhia ajatella ja murehdita. Suurten budjettien ja raskaiden tuotantojen aikana tarvitaankin juuri tällaisia pelialan pienempiä innostuneita ääniä, jotka muistuttavat mistä pelaamisessa loppujen lopuksi on kysymys.

Historian tähtisumua

Bloodhouse teki uraauurtavaa työtä ensimmäisten suomalaisten pelitalojen kärjessä jo vuonna 1993. Ensimmäistä Stardust-peliä seurasi aluksi yhdistyminen Terramarqueen ja sitten Super Stardustin julkaiseminen muun muassa pc-alustalle. Uusi Super Stardust HD ei ole suora käännös vanhasta, vaikka idea onkin lainattu pelintekijöiden omasta menneisyydestä. Housemarquen ansioksi tuleva historiankirjoitus toivon mukaan laskee myös lajityypin ominaispiirteiden hiomisen ja uudistamisen.

8/10

Kommentit

Käyttäjän Alexium94 kuva
Alexium94

Viihdettä.

Käyttäjän Riot kuva
Riot

Aivan helvetin hyvä.

Käyttäjän Saboteur kuva
Saboteur
Käyttäjän Jonathan93 kuva
Jonathan93

Saboteur ei näköjää pidä hyvistä laatupeleis

Käyttäjän kukkis kuva
kukkis
Käyttäjän KORN kuva
KORN

Hyvä SUOMI!

Käyttäjän XtremePanda kuva
XtremePanda

Aivan törkeän addiktiivinen

Käyttäjän kikko kuva
kikko
Käyttäjän Markku kuva
Markku

Yksinkertaisen addiktiivinen ja loistava.

Käyttäjän Metroplex kuva
Metroplex

Geometry wars, paremmalla graffalla. eli hyvä

Nostoja