Vain iPadille julkaistu Superbrothers: Sword & Sworcery EP, eli lyhyemmin Sworcery, on varsin mielenkiintoinen tapaus. Se onkin herättänyt paljon kiinnostusta niin pelaajien kuin pelintekijöidenkin parissa. Kyseessä on yhtä lailla taiteellinen audiovisuaalinen kokemus kuin vanhan koulukunnan seikkailupeli Zeldojen ja King’s Questien hengessä.

Pelin päähahmona toimii Scythian-niminen sankari, joka saapuu pelin alussa idylliseen taikametsään etsimään voimallista taikakirjaa. Varsinainen pelaaminen koostuu kävelemällä ympäri pelin alueita ja ihmettelemällä, mitä oikein pitäisi tehdä. Sworcery panostaa huimasti tunnelmaan ja pelaajan hoksottimiin, eikä välitä vääntää rautalangasta, mitä pelaajan pitäisi tehdä. Sama pätee myös tarinaan, joka etenee verkkaisesti ja jättää paljon tulkinnanvaraa. Pelaajat luovat itse oman satunsa.

Varsinainen pelaaminen koostuu kiinnostavien kohtien etsimisestä ruudulta, kevyestä pulmanratkonnasta sekä satunnaisista taisteluista, joita varten iPad käännetään pystysuuntaan. Taisteleminen itsessään koostuu oikea-aikaisesta torjumisesta ja iskemisestä hieman toisen iOS-pelin Inifity Bladen tapaan. Kovin syvällisestä pelillisestä kokemuksesta ei voi puhua, mutta pelin painopiste ei tällä puolella olekaan.

Parhaiten Sworcerya kuvaa sanalla satumainen. Tästä on kiittäminen upeaa tyyliteltyä 8-bittistä grafiikkaa sekä etenkin muusikko Jim Guthrien lähes mestarillista musiikkia ja äänimaailmaa. Peli itsekin suosittelee pelaamista kuulokkeiden kanssa, jotta musiikin luoma tunnelma pääsee parhaiten esille. Peli myös rikkoo mielenkiintoisesti neljättä seinää muun muassa kuunvaiheilla, jotka vaikuttavat pelin loppuratkaisuun. Sitä voi luonnollisesti manipuloida muuttamalla laitteen kalenterin asetuksia.

Sworcery on ehkä pikemminkin taiteellinen indiepeli kuin kaupallinen tuote, mutta juuri siksi se on myös suosittelemisen arvoinen kokemus. Tämän luulisi kelpaavan taiteeksi myös Roger Egbertille.

8/10
Lisää luettavaa